Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.
Det kan se slik ut TAL ;-) Har ennå ikke vært på dette stedet, men nå er jo rett tid ! Kanskje du kunne lagt et lite kart som viser plassering og objekter... ? - så går turen dit en søndag... Det er noen uker igjen til overgroingen starter for fullt ennå
Enig KOS. En fin destinasjon for en kort søndagstur det...
- Og etterpå så må vi få rekvirert en båt og få tatt turen til det som ligger inn på Hydros område. Tror kanskje sjøveien blir det enkleste her. Eller kanskje det er enklest å bare spørre om lov? Vi får se...
Dit skal vi uansett en gang om jeg så tilfeldigvis må "finne" et hull i gjerdet...
bactuz wrote:Enig KOS. En fin destinasjon for en kort søndagstur det...
- Og etterpå så må vi få rekvirert en båt og få tatt turen til det som ligger inn på Hydros område. Tror kanskje sjøveien blir det enkleste her. Eller kanskje det er enklest å bare spørre om lov? Vi får se...
Dit skal vi uansett en gang om jeg så tilfeldigvis må "finne" et hull i gjerdet...
Kai
Er nok best og spørre i vakta om det går ann og komme seg inn der, ja.
Sikkerhetssjefen er tidligere politi og gal.
Men det var vel seriøst mye LV til å være kun marine-signalstasjon, ref. opptellingen til Arquebus.
Resultat av opptelling i 1945:
3 stk. brakker med til sammen 18 sengeplasser
1 stk. kjøkken med diverse utstyr
1 stk. lyskaster med tilhørende lysmotor (sikkert en 60cm.)
3 stk. FLAK 2,0cm. (demontert) med 15 tomme magasiner
6 stk. ammunisjonsbunkers med til sammen 81 kasser ammo. og 13 beholdere (derav 4 kasser ammo i kan, stilling I). Tror hver av disse kassene inneholder 200 stk. 2,0cm. patroner, og da hadde de over 5.000 patroner til hver kanon.
Kan det ha vært "felles-sted" her, som på Snik, eller er dette et annet sted ?
Arquebus wrote:Her er signalstasjonen og kai-fronten mot vest.
Fotografiet er tatt fra flyet som angriper Eckenheim på Garpaskjærskaien.
Bra, da er den fastsatt før bygget er jevnet med jorden... Det er vel utsnitt av et bilde. Utsatt plass oppå der for "bly-byger" ... de evakuerte nok den bua umiddelbart ved flyangrep - utvendig ned tretrappen.
Jeg har "Live Demolision Cam" på rivningen gående på en av mine flate skjermer, men er redd jeg er på ferie når de begynner å hakke i mønetaket.