Skal det vere mulig ?

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Natter
Posts: 6403
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Selvsagt er det mulig, og på ingen måte uvanlig...

KV/KNM fartøyer har et komplett forskjellig operasjonsmønster sammenlignet med f.eks. et sivilt frakte-/ passasjerfartøy, og seiler bla. ofte nær land og i områder hvor kartverket ikke er 100% oppdatert. De har bla. derfor også større risiko for grunnberøringer, uten at det nødvendigvis er en indikasjon på evt. manglende kompetanse eller sikkerhetsfokus (sjekk f.eks. hurtigbåtoperasjoner opp gjennom årene - stikkord "tulipanklubben").
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

ja ja alle kan gjøre feil. men da ble det jo i allefall litt trening i tetting av oljelekasjer PDT_Armataz_01_18
ow
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Veldig godt mulig. Kanskje paradoksalt at det er kystvakten som går på grunn, men som Natter sier, seiler de ofte steder hvor kartverket ikke nødvendigvis er helt oppdatert, og ofte utenfor anbefalt/vanlig led. Det er mange soner og områder hvor sjøkart ikke er oppdatert på mange, mange år.

Bringer under et ganske betegnende bilde fra boken 'Elektroniske og akustiske navigasjonssystemer', N. Kjerstad, 2005. Nøyaktig hvor det er tatt, vet jeg ikke, men sannsynligvis i norske farvann. Som man ser, kommer bildet fra noen på Sjøkrigsskolen.

Og så skal en vel heller ikke bare skylde på sjøkartene, det er andre ting som kan gå galt.
Attachments
Fra 'Elektroniske og akustiske navigasjonssystemer', s 154.
Fra 'Elektroniske og akustiske navigasjonssystemer', s 154.
kart.jpg (135.08 KiB) Viewed 1175 times
Sindre
kjell23
Posts: 163
Joined: 18 Oct 2009 16:42
Location: Bamble

såpass ja hehe
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Jau. Litt betegnende, det bildet der.

Det siste sjøkartet jeg kjøpte (2-3 år siden) hadde fremdeles områder hvor tegningene var basert på målinger med loddskudd fra rundt 1920, såvidt jeg husker. Ikke de helt store områdene, og ikke det mest trafikkerte, men likevel.
Sindre
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

lange føtter! PDT_Armataz_01_14 eller jesus PDT_Armataz_01_18
ow
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Hm.. aldri sett jesus med overlevingsdrakt, men...
Sindre
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

det står jo ikke om han kan falle og fortsatt være oppå vannet da vet du, vanskelig å komme seg opp igjen PDT_Armataz_01_18
ow
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Observerte akkurat KV Nornen inn Frierfjorden på vei til Porsgrunn for vedlikehold.
Mvh
Tormod
kjell23
Posts: 163
Joined: 18 Oct 2009 16:42
Location: Bamble

den har liggi te kai på gamle natoanlegget på ekstrand etter grunn støtingen
eijo
Posts: 4
Joined: 06 Aug 2008 9:28
Location: Lysøysundet

bildet er tatt på Svaldbard rundt 1995-1998.Bildet sto i Svaldbardposten.
Mannen på bildet er mannskap på en forskningsbåt.Husker ikke om det var Lance eller Sjømåleren,men de var der for å gjøre nye målinger til sjøkart.
Chief"en
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Takk for info! Jeg har aldri visst hvor bildet faktisk kom fra.
Sindre
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”