Lavett Storfosna - men hvilken?

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Legger spørsmålet hit da jeg i utgangspunktet antar at det dreier seg om en lavett for et våpen. Men det kan muligens også være noe annet?
Dette er sikkert et spørsmål for JEF, men for all del - den av dere som vet det, kom med det.
Hva er dette for lavett, eller hva er denne lavetten beregnet for?
Den står nord på Storfosna, på Lyngholmen og i en lyskasterstilling.
Jeg har fått forslag om at det dreier seg om en lavett for en 8,8 cm, men hva gjør en singel 8,8 ved en lyskaster!? Hvis den ikke er beregnet for sjømål da? Den er i hvert fall ikke det hurtigste nærforsvarsvåpenet man kan tenke seg.
Jeg ser i alle fall at den ikke stemmer med en lavett for 4 cm Bofors som først sprang meg i tankene.
Hva sier ekspertene?
Attachments
Lavett, detalj 7.jpg
Lavett, detalj 7.jpg (130.25 KiB) Viewed 531 times
Lavett, detalj 6.jpg
Lavett, detalj 6.jpg (147.24 KiB) Viewed 531 times
Lavett, detalj 5.jpg
Lavett, detalj 5.jpg (165.9 KiB) Viewed 531 times
Lavett, detalj 4.jpg
Lavett, detalj 4.jpg (143.39 KiB) Viewed 531 times
Lavett 3.jpg
Lavett 3.jpg (143.46 KiB) Viewed 531 times
Lavett 2.jpg
Lavett 2.jpg (143.26 KiB) Viewed 531 times
Lavett 1.jpg
Lavett 1.jpg (141.19 KiB) Viewed 531 times
JornN
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Ser ut som en del til en 150cm lyskaster. Se vedlagt bilde

Mvh
Yngvar
Attachments
lyskaster
lyskaster
Sommerferie 2008 292.JPG (436.85 KiB) Viewed 525 times
Denne er kanskje mer lik, også til 150cm lyskaster
Denne er kanskje mer lik, også til 150cm lyskaster
DSC07152.JPG (320.68 KiB) Viewed 522 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Denne holmen, regner med at det er Lyngholmen, er jo ganske så interesant da den har rester etter denne 150cm lyskasteren + dekningsrom og en mindre forlegning på toppen. Regner med at denne holmen ble brukt til observasjon av skibstraffikk, kanskje også observasjon av nedslag. hefra ser man over til Tarva, men lyskasteren kunne ikke beslyse så langt så det må ha vært en lyskaster på sørsiden av Tarva for å dekke området mellom Tarva og Storfosen.

Hvis man studerer toppen finner man antenne-kroker langs bakken. Disse peker mot Kystfortet som ligger på den andre siden av Storfosna. Slike antenner ble brukt til å sende signaler en bestemt vei og kunne gi kraftige signaler selv med en mindre radio. Nedenfor holmen er det en større forlegning og denne har vært selve basen for vaktlaget på toppen og ble sikkert avløst ganske ofte.
Selv om dette bare er en utsiktspost så er den ganske så spennende og selv om de er små så fortjener de å bli skikkelig dokumentert.

Erik H
Attachments
Litt uskikker hvor mye av området lyskasteren kunne belyse til Tarva som ligger 10 km unna.
Litt uskikker hvor mye av området lyskasteren kunne belyse til Tarva som ligger 10 km unna.
storfosna_150cm6.jpg (37.04 KiB) Viewed 496 times
Hytta er stor nok til ett større lag, men den var nok ganske lav da den måtte gå iett med terrenget. Var sikkert dekket meg torv.
Hytta er stor nok til ett større lag, men den var nok ganske lav da den måtte gå iett med terrenget. Var sikkert dekket meg torv.
storfosna_150cm5.jpg (69.51 KiB) Viewed 496 times
En skisse over området. På toppen hadde man en enkel hytte. Man skulle anta at en enkel mobil avstandsmåler var del av laget.
En skisse over området. På toppen hadde man en enkel hytte. Man skulle anta at en enkel mobil avstandsmåler var del av laget.
storfosna_150cm4.jpg (67.43 KiB) Viewed 496 times
Dekningsbunker. Rett ved lyskasteren finner man en dekningsbunker med stålbjelker i taket. Enten har noen prøvd å sprenge bunkeren eller så var den dårlig konstruert.
Dekningsbunker. Rett ved lyskasteren finner man en dekningsbunker med stålbjelker i taket. Enten har noen prøvd å sprenge bunkeren eller så var den dårlig konstruert.
storfosna_150cm3.jpg (108.89 KiB) Viewed 496 times
Forlegning for vaktlagene på Lyngholmen.
Forlegning for vaktlagene på Lyngholmen.
storfosna_150cm2.jpg (94.57 KiB) Viewed 496 times
150 cm lyskaster.
150 cm lyskaster.
storfosna_150cm1.jpg (118.31 KiB) Viewed 496 times
Last edited by Erik H on 02 Aug 2008 14:04, edited 1 time in total.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Erik H wrote: Hvis man studerer toppen finner man antenne-kroker langs bakken. Disse peker mot Kystfortet som ligger på den andre siden av Storfosna. Slike antenner ble brukt til å sende signaler en bestemt vei og kunne gi kraftige signaler selv med en mindre radio.

Erik H
Interessant med disse antennene, har du bilde av en slik?
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei alle sammen
Interessant stilling.
Yngvar: Artig å se de bildene av lyskaster m lavetten på plass.

Da var det nok som jeg hadde en mistanke om. Jeg har tidligere hørt at lyskasteren skulle ha stått på toppen der hvor brakkesokkelen er. Det er forsåvidt ikke noe nytt at de bygde inn en lyskaster for å beskytte den mot vind og vær, med et tak som kan skyves til side.
Men jeg har ikke sett noen annen grunn til at det skulle stå en lyskaster her fremst, enn den at den skulle belyse skipstrafikken. Og da er det jo logisk at den har stått lengst mulig ut på neset nærmere sjøen, siden hovedskytset på sørsiden nok kunne rekke frem, mens lyskasteren bør stå så nær som mulig for å belyse skipet skikkelig. De kan kanskje t.o.m. ha kunnet kryssbelyse med lyskaster fra Tarva? Dette var vanlig for Flak-batterier i alle fall.
Det var som Flak-lyskaster den var omtalt tidligere, man da er plasseringen igjen ganske rar. Derfor min undring om en lettere Flak-lavett.

Erik: Interessant dette med antenne-kroker. De så jeg ikke. Men det går en kabelgrøft fra sørsiden av toppen og opp til hytta. Dette lurte jeg først på om var strømkabel fra generator ved de sydligste brakkene. Men det kan da også tenkes at det har sammenheng med en radio eller signalgivning?
Jeg vet forøvrig ikke om jeg forstod hva du mente med "..men lyskasteren kunne ikke beslyse så langt så det må ha vært en lyskaster på sørsiden av Tarva for å dekke området mellom Tarva og Storfosen."
Du mener vel nordsiden her siden Tarva ligger i nord? Eller er det en annen lyskaster du sikter til?

Tyskerne var for øvrig i ferd med å etablere en lyskaster på Vågakalven på østsiden av hovedbatteriet. Men denne ville sannsynligvis ha blitt stående nede i skrået, og ville ikke ha kunnet lyse opp langs sjøen sørover. Så den må ha vært beregnet til støtte for Flak, eller for å lyse opp i nord- og østlig retning.
Attachments
Flyfoto Lyngholmen m txt.jpg
Flyfoto Lyngholmen m txt.jpg (70.54 KiB) Viewed 485 times
Oversikt stilling Lyngholmen.jpg
Oversikt stilling Lyngholmen.jpg (196.52 KiB) Viewed 485 times
JornN
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

JornN wrote: Jeg vet forøvrig ikke om jeg forstod hva du mente med "..men lyskasteren kunne ikke beslyse så langt så det må ha vært en lyskaster på sørsiden av Tarva for å dekke området mellom Tarva og Storfosen."
Du mener vel nordsiden her siden Tarva ligger i nord? Eller er det en annen lyskaster du sikter til?
Hvis jeg ikke husker feil så ble det fortalt på Tarva at det skulle være en stilling helt sør på øya, men at den var på ei øy?. Husker at det ble pekt utenfor kartet av Tarva helt på sørsiden. Siden vi ikke kom oss dit så blir det litt spekulasjon, men siden det blir nevt at det skulle ha vært noe betong der så kan det stemme bra med en lyskaster stilling? Vi må vel ta oss en tur dit for å bekrefte/avkrefte. :D
Attachments
storfosna_150cm7.jpg
storfosna_150cm7.jpg (163.1 KiB) Viewed 480 times
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Arquebus wrote:
Interessant med disse antennene, har du bilde av en slik?
Trur ikke at jeg tok bilder av selve festene, men det er små kroker med hull som man kan tre antenne gjennom. 10-20 meter er ikke uvanlig og da bruker man 3-4 kroker, men dette kan variere fra sted til sted.

Brukte selv å gjøre det når jeg var OP for bombekastertropp. Man fant ut hvor kommandovognen var på kartet og la ut ca. 20 meter antenne i den retningen. Den ble festet til bakken med en krok i hver ende, men en mer permanent stilling ville sikkert ha hatt noe fastere.

Erik H
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Det var som Flak-lyskaster den var omtalt tidligere, man da er plasseringen igjen ganske rar.
Luftwaffe overlot sine brakker på Storfosna til kystartilleriet tidlig i 1944, da de ikke lenger hadde folk på øya... Derfor rimelig sikkert at dette ikke er en Flak-lyskaster, men som nevnt til belysning av sjømål.

Mulig LW hadde en egen lyskaster et annet sted tidligere i krigen?

Mvh
Erik E
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

På Tarva turen dro vi til øya hvor lyskasteren sto. Lavetten er der ennå og restene etter flere bygg. Det var ganske vanskelig å komme til land da det ikke var noen kai å legge til. Som de fleste lyskasterstillinger så ligger de et stykke unna kystfortet, men her er det laaangt unna og på en forblåst øy.

Erik H
Attachments
tarva_lyskasterstilling3.jpg
tarva_lyskasterstilling3.jpg (89.92 KiB) Viewed 375 times
tarva_lyskasterstilling1.jpg
tarva_lyskasterstilling1.jpg (111.93 KiB) Viewed 375 times
tarva_lyskasterstilling2.jpg
tarva_lyskasterstilling2.jpg (166.19 KiB) Viewed 375 times
tarva_lyskasterstilling1a.jpg
tarva_lyskasterstilling1a.jpg (132.98 KiB) Viewed 375 times
Stykkjunkeren
Posts: 13
Joined: 23 Jul 2007 22:01
Location: Trøndelag

For en 1500 mm. lyskaster er 10 km. en drøy avstand, 2000 meter lenger enn praktisk rekkevidde, men fortsatt innenfor maksimal rekkevidde av lysbunten.
Det vil si at mannskapet på lyskasteren ikke er istand til å se målet de belyser, men at målet kan observeres fra en annen stilling som så gir koordinater til lyskasterbetjeningen.
Overlapping mellom Tarva og Storfosna høres sannsynlig ut spør du meg.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

En overlapping var nok viktig her med tanke på avstanden mellom storfosna og Tarva, men det mest viktige var nok det dobble beltet med sjøminer som gikk fra ca. samme strekning. Postene var nok satt ut for å overvåke evt. eksplosjoner i området og da er jo en lyskaster kjekt å ha hvis det er mørkt.

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”