Under krigen ble det bygd flere mindre stillinger i området. Slik stillingene er bygd ut har man dekning mot både sør og nord.
Fra http://www.porsgrunn.folkebibl.no/bok/b ... en/20.html kan man lese følgende
...årene 1940-41 var det stor aktivitet i Langangen med å bygge bunkers, skyttergraver og bomberom. Arbeiderne ble kontrollert av en tysker som syklet rundt i Langangen, og han ble kalt «Trofast».
Bomberom ble bygget i «Svensåsen», Seås på Halvarp og i Rønningen. Omkring hele fjorden ble det bygget bunkers og skyttergraver.
Tyskerne kjørte seg fast i «Korketrekkeren» med sine store militærvogner, og den gamle og fine «Korketrekkeren» fra omkring 1860 ble revet. Ny «Korketrekker» ble bygget opp av betong, og dette skjedde fort og brutalt.
Det som jeg og EspenS fant var følgende.
En mannskapsbunker (eller pak-garsje?) med rester av mg-stilling som dekker bruen mot vest. Denne bunkeren er blitt sterkt "modifisert" etter krigen etter at man har sprengt bort den ene veggen.
På vestsiden av fjorden finner man en mg-stilling i betong og restene av en bygning ved siden av.
Lengre borte på vestsiden fikk vi også tips om et påbegynt "fjellanlegg"
men dette har helt rast i sammen, trolig var det ikke lengre enn 3 meter heller. Trolig oppdaget de tyske hærgeologene slik vi gjorde at terrenget var særdeles rasfarlig..
Som en siste forsvarsmekanisme var bruen over Langangen klargjort for sprenging, selve sprengstoffet lå imidertid lagret på "Lager Briesen" i Larvik.
Vi fikk også et tips om en OP-stilling på toppen av fjellet rett ved der E-18 går "i land" retning Porsgrunn pluss at det skal være noen flere stillinger til ifølge den lokalhistoriske artikkelen.