Lyskasterstilling? på Valsneset

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Noen som kjenner til om tyskerne hadde en lyskasterstilling el. på Valsneset?
Var en del rester i området der, som kunne se ut til å ikke stamme fra norske etterkrigsforsvaret.

Var bare ut og gikk tur med hundene, så hadde dessverre ikke med kamera. Får se om jeg ev. svipper en tur utover før jeg drar sørover igjen til helgen.

edit: Flyfoto fra 1881
Attachments
Plattingen til venstre kan ev. ha vært til lyskaster? Grunnmuren til høyre har vel da antageligvis vært brakke for mannskapet.
Plattingen til venstre kan ev. ha vært til lyskaster? Grunnmuren til høyre har vel da antageligvis vært brakke for mannskapet.
valsneset.jpeg (135.94 KiB) Viewed 292 times
--
Tommy
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Jeg trur ikke det, men er ikke sikker. dette kan nok være rester fra skytefeltet til det norske luftforsvaret som har herjet der i lang tid.

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Du har helt rett Tommy,dette er en x tysk lystkasterstilling.Snakket med en gammel dame for en stund tilbake som kunne fortelle at Tyskerne der ute ikke tilhørte den samme gjengen som var på peilestasjonen på Gangstua (ca 2000 meter unna,østlig retning) men var en egen gruppe,mye kan tyde på at det var Luftwaffe.
Lokale helter fikk gjerne komme på besøk på gangstua og fikk både cigaretter og sprit men på denne holmen var det vanskelig å få kontakt.Damen fortalte at Tyskerene kalte holmen "Vorposten" og herrefolket hadde egen potetåker der ute. Når jeg først nevner gangstua så var det en egen liten kai der ute(står fortsatt) ,der det var båttransport til Tarva for henting acv både proviant,ammo,rullering av personell og selvfølgelig snaps i geneverflasker.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

konge.. nok en plass jeg må besøke! :)

håper bare at plassen ikke er skutt i filler!

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Sprang over holmen en tur i dag. Hadde tydeligvis glemt å stille tilbake lysmålingen fra punktmåling på kameraet, så beklager tidvis psykedeliske farger på bildene.

Det som jeg i utgangspunktet trodde var lyskasterstillingen virket egentlig litt merkelig anlagt. Fjellknausen i bakgrunnen på bildet, ut mot havet, er vel rundt 2 meter høy. Ville ikke denne da skygge for lyskasteren?


På turen ut fra området, så jeg også et lite unnselig minnesmerke over de 2 HV-sersjantene som omkom da en granat eksploderte inne i en kanon, under en øvelse her i 1992. Hadde ikke tidligere fått med meg at det var på dette området at denne ulykken skjedde.
Attachments
Var 2 par slik som denne, og den på bildet over
Var 2 par slik som denne, og den på bildet over
sokkel2.jpeg (343.59 KiB) Viewed 195 times
Norsk?
Norsk?
sokkel.jpeg (373.7 KiB) Viewed 195 times
Er dette lyskasterstillingen?
Er dette lyskasterstillingen?
lyskasterstilling.jpeg (201.09 KiB) Viewed 195 times
Brakkegrunnmur
Brakkegrunnmur
brakke.jpeg (191.5 KiB) Viewed 195 times
Man bør komme hit på Fjæra sjø.
Man bør komme hit på Fjæra sjø.
best_pa_fjaere_sjoe.jpeg (155.76 KiB) Viewed 195 times
--
Tommy
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Lyskasteren kunne ha stått på berget ovenfor murene der evt vært bygd opp på en måte for å komme ovr bergnabben.Den bolt kransen du viser her er noe fra Luftforsvaret,feltet har vært brukt til trening siden slutten av 50 tallet.
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”