Tyskerbrakke?

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
molich

Kan dette være en bygning som ble bygget under krigen?

MVH Morten C.
Attachments
IMG_3643.JPG
IMG_3643.JPG (95.62 KiB) Viewed 814 times
IMG_3644.JPG
IMG_3644.JPG (143.43 KiB) Viewed 813 times
MVH Morten C.
Erik H
Site Admin

tja, hvorfor ikke? Takstolene har den "rette" vinkelen og bygget ser ikke ut som det har fått noe tilsyn siden krigen.. utenom litt maling da.

Erik H
molich

Takk for ditt svar, Erik.

Dette skuret ligger på Gressvik, rett utenfor Fredrikstad og ikke så langt unna der jeg bor. Det er ferje-sted like i nærheten men jeg vet ikke hvor lenge ferjen har klappet til kai her.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
ervold

molich wrote:Takk for ditt svar, Erik.

Dette skuret ligger på Gressvik, rett utenfor Fredrikstad og ikke så langt unna der jeg bor. Det er ferje-sted like i nærheten men jeg vet ikke hvor lenge ferjen har klappet til kai her.

MVH Morten C.
Husker ihvertfall at jeg som liten gutt tok ferge fra byen og til Gresvik sent på 40 tallet, ca 48 49 tenker jeg.
ervold
molich

Takk for den, Ervold.

Da er det vel muligheter for at ferje-forbindelsen startet rett etter krigen, om ikke tidligere.

Mvh Morten C.
MVH Morten C.
Jan

Fra Fredrikstad byleksikon:
Gressvikbåtene spilte i sin tid samme rolle for passasjer- og stykkgodstransporten mellom byen og småstedene langs vestre elveløp som «Trippebåtene» gjorde i hovedløpet. (--> «Tripp»). D/S Aktieselskabet Græsvik ble stiftet i 1880. Rutefarten begynte i 1883. Selskapets båter «Græsvik» og «Oscar» gikk mellom byen (Gressvikbrygga) og Gressvik, Krossnes, Øyenkilen og Hubukta i Onsøy, og Glombo og Langøya i Kråkerøy. Etter krigen overtok bilene mer og mer av trafikken og båtrutene ble nedlagt i 1952.

Hilsen
Jan
molich

Hei Jan.

Takk for den opplysningen, men når sant skal sies var det denne brakka jeg lurte på om var bygget under krigen. Så litt tyskeraktig ut :-)

MVH Morten C.
MVH Morten C.
Jan

Jeg tittet litt på eiendomskartene i Fredrikstad kommune (på nettet). Der står den oppført som lagerbygg uten byggeår.
Ta en tur til Fredrikstad kommune, de har sikkert mer opplysninger tilgjengelig.

Hilsen Jan
molich

Takk skal du ha enda en gang Jan.

Da vet jeg hvor jeg kan henvende meg.

Mvh Morten C.
MVH Morten C.
Jan

Hei Morten,
har du fått vite noe hos kommunen?

Hilsen
Jan
Post Reply