Lade Flyplass (trondheim)

Fra Kjevik i syd til Lakselv i nord fikk Luftwaffe sine flyplassanlegg meget høy prioritet under utbyggningen av "Festung Norwegen" . Nesten samtlige flyplasser ble bygget ut i festningsmessig stil. Her kan man også skrive innlegg om de enkelte flytyper etc.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Takker for svar.
Etter å ha sett litt på det så er jeg usikker på hva det kan være.
Tror ikke det dreiser seg om noe på Nobø. Nero er tydelig og leselig. En evnt ø la jeg til da det er ofte o brukes for ø.
Siden dette dreier seg om liggeplasser for overflateskip og beskyttelse av disse er nok de ekstra linjene til Flakgruko i Trondheim(KM) og denne Gef.stand på Lade.
Flakgruppe Mittel Norwegen lå i følge lister på Rinnan(Værnes) og de siste forandringer er noe uoversiktlig.
Flieger Führer Nord sin Gef.Stand er jo navngitt som Haseat, så da er det nok ikke denne helller.
Alternativene er en Gef.Stand for LW flak for områder utenfor Trondheim, eller en linje til en Gef.Stand som har med flystøtte å gjøre i tilfelle angrep på disse liggeplasser.
mvh
Paul S.
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Natter wrote:
JornN wrote:Zug = Direkte oversatt et trekk/tog. Litt usikker på den militære betydningen.
Jeg er nok den siste som bør prøve meg på oversettelser av tysk, men jeg har alltid oppfattet "Zug" i betydningen tropp (evt. underavdeling el.)...?
Jeg er enig. På dansk taler vi om en kanon-sektion. I tilfælde af let Flak vat det tre kanoner.
mvh
SES
Tore E
Posts: 174
Joined: 26 Mar 2007 10:42
Location: Trondheim
Contact:

Joda - zug står for tropp.
Post Reply

Return to “Flyplasser / Flyplassforsvar/ Luftwaffe”