Rundtur på Fosen

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Som man sikkert alt har fått med seg, så var jeg en rundtur på Ørlandet over helgen. GPSen var med, så fikk lekt meg litt med geotagging av bildene som ble tatt igjen.
For de som er interessert i slikt, så er alt behørig plassert på google maps her:
GPS track av "utfluktene"

Par ting som de som er bedre kjent med hva som finnes rundt om på ørlandet kanskje kan svare på:

1. Kjørte innom ved Kottemyra, hvor man på google maps tydelig ser rester etter noen stillinger. Jeg kjørte rundt der, men kunne ikke se noe som helst ute på jordet der. Siden det gikk kyr og beitet der, gikk jeg ikke ut på selve jordet. Er restene her blitt fjernet, eller er det bare en dårlig tid på året og besøke området, siden alt er såpass overgrodd?

2. På Storfosna, sto det et skilt med "Krigsminnesmerke" som pekte utover "veien" jeg har kjørt nordover fra krysset der man svinger av mot Kråkvåg.. Er skiltet snudd i feil retning, eller finnes det faktisk noe utover i den retningen? Jeg så ingenting, men det kan jo skyldes tett vegetasjon.
--
Tommy
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei, morsomt å se stillingene på google maps.. skal du fylle alt på ørland så har man en kjempejobb! :D
1. Kjørte innom ved Kottemyra, hvor man på google maps tydelig ser rester etter noen stillinger
ja, dette var en større flak-stilling som nå er borte. den ble vel revet seint på 2007. har bilder og video fra plassen.. videoen er ikke digitalisert ennå.. bildene ligger vel på en eller annen hardisk.
2. På Storfosna, sto det et skilt med "Krigsminnesmerke" som pekte utover "veien" jeg har kjørt nordover fra krysset der man svinger av mot Kråkvåg.. Er skiltet snudd i feil retning, eller finnes det faktisk noe utover i den retningen? Jeg så ingenting, men det kan jo skyldes tett vegetasjon.
Jeg har vel prøvd 2 ganger å finne det samme krigsmerket. Det skal være riktig retning, men den er sikkert et par hundre meter lengre innover.

Erik H
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Erik H wrote:Hei, morsomt å se stillingene på google maps.. skal du fylle alt på ørland så har man en kjempejobb! :D
Det vil nok kreve en del flere besøk hos svigermor, tror jeg :D
--
Tommy
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”