Hallo!
Var med en gjeng fra det lokale krigsmuseet og gravde ut et stridsvogntårn i dag! Tårnet ble visstnok fylt over på 70 tallet og har altså ligget begravet inntil i dag.
Tårnet inngikk i forsvaret av rullebanen mellom Sola og Forus flyplasser og er av type Pz38(t).
Nå skal det etterhvert restaureres og stilles ut.
Utgraving av bunker
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Attachments
-
- Ganske mye masse var fylt over oppigjennom åra....
- Pz-1.JPG (76.5 KiB) Viewed 1690 times
-
- etter 63 år kunne mutterne fremdeles skrues av og tårnet løftes av bunkeren!
- Pz-2.JPG (83.23 KiB) Viewed 1690 times
-
- Etter en runde med høyttrykkspyler kan man se det originale tårn nummeret fra dengang tårnet tjenestegjorde i panserstyrkene.
- Pz-3.JPG (101.61 KiB) Viewed 1690 times
Ai, ai! Snasent! Sånt er gøy å være med på. Hvilken type tårn er det, forresten? Synes det er så mange av dem som ligner, har sett ett på Jersey f.eks.Erik E wrote:Hallo!
Var med en gjeng fra det lokale krigsmuseet og gravde ut et stridsvogntårn i dag! Tårnet ble visstnok fylt over på 70 tallet og har altså ligget begravet inntil i dag.
Tårnet inngikk i forsvaret av rullebanen mellom Sola og Forus flyplasser og er av type Pz38(t).
Nå skal det etterhvert restaureres og stilles ut.
Sindre
Ex-Tjekkisk Panzer 38(t)

Erik
Erik
dette er virkelig en flott sak! kom dere inn i bunkeren, eller var den fylt med jord og div? Den er vel egentlig ikke en stor bunker dette.
Erik H
Erik H
Var en kjapp tur nede i bunkeren, men det er ikke mye plass nei...
Var den "vanlige" typen man finner rundt de fleste flyplasser.
Denne var i tillegg delvis oversvømt og full av Norges største edderkopper... Kort sagt lite fristende med de helt store stuntene nedi der ;-)
Var den "vanlige" typen man finner rundt de fleste flyplasser.
Denne var i tillegg delvis oversvømt og full av Norges største edderkopper... Kort sagt lite fristende med de helt store stuntene nedi der ;-)
Denne typen ?Erik E wrote:full av Norges største edderkopper... Kort sagt lite fristende
mvh
KOS
- Attachments
-
- Finnes det noe som heter "bunkers-edderkopper" ;-)
(Fra "oppdrettet" i Skåredalen) - 20070602_871_1.JPG (132.85 KiB) Viewed 1613 times
ja,, de krypene der vet jeg ikke hva jeg skal gjøre med PDT_Armataz_01_19
jeg kommer iallefall ikke til å føle meg fram i en bunker!
EH
jeg kommer iallefall ikke til å føle meg fram i en bunker!
EH
Det er en del tårn igjen enda, men alle ble ribbet like etter krigen....
Ser faktisk ut til at det ikke eksisterer et eneste løp. Så sjeldne er de at det er litt problematisk å få tak i gode mål til å maskinere et nytt!
Erik
Ser faktisk ut til at det ikke eksisterer et eneste løp. Så sjeldne er de at det er litt problematisk å få tak i gode mål til å maskinere et nytt!
Erik