P-1000 Ratte

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

In early 1943, Albert Speer cancelled both projects. P 1000 turret ended up at coastal defence battery (Batterie Oerlander) near Trondheim, Norway.

Ifølge denne linken så havnet kanonen fra denne stridsvognen på Ørlandet?
Totalt feil informasjon eller, eller noen misforståelser ute å tusler? :)


http://www.achtungpanzer.com/p-10001500-pzkpfw-ixx.htm

Edit: etter litt lesing, så lurer jeg litt på om det kan være kanonene på Tarva?
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

kanonene på Tarva var bygd under 1 verdenskrig,dette må være en misforståelse
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

AYF wrote:kanonene på Tarva var bygd under 1 verdenskrig,dette må være en misforståelse
Ja da er det nok det :)

Fredrick Krupp er nevnt som produsent, både for kanonene på Tarva og for P-1000, så er nok begått en glipp der ;)
Mye mulig tårnet til P-1000 aldri ble bygget, selv om det hadde vært morro og kunne vist til at deler av ett slikt ekstremt prosjekt hadde havnet i Norge :)
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

forsto det slik at kanonene skulle være de samme som de jernbanekanonene? altså da uten vogna selvfølgelig :P "dora" eller noe slikt.


leste feil, jeg tenkte på p 1500 monster, p 1000 skulle vel ha 2x 280 mm 54.5 SK C/34 (wikipedia)
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

rhandber wrote:
leste feil, jeg tenkte på p 1500 monster, p 1000 skulle vel ha 2x 280 mm 54.5 SK C/34 (wikipedia)
Finnes det noen 2x 280 mm 54.5 SK C/34 i det heletatt i norge? er ikke så bevandret innom kanoner, så like greit å spørre :)

Uansett så er disse maskinene vitne til en viss galskap, og etter å ha lest endel om diverse prototyper, og planlagte våpen under krigen,og i etterkant, så var ikke tyskerne alene :P

Men alikevel så blir man litt undrende, med tanke på at slike monstermaskiner faktisk var planlagt, og muligens kom så langt at det ble påbegynt prototyper PDT_Armataz_01_09
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

hehe, ja det var mange syke ideer de hadde på begge sider vil jeg tro. Den største stridsvogna som det visstnok ble bygd to eksemplarer av og hvorav den ene så kamp, var denne:


http://en.wikipedia.org/wiki/Panzer_VIII_Maus

stor nok den også spør du meg :)

kan ikke svare på kanonspørsmålet, sikkert mindre bevandret på det området enn deg :P
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

rhandber wrote:Den største stridsvogna som det visstnok ble bygd to eksemplarer av og hvorav den ene så kamp, var denne:
Ja har lest om Musa ;) Sykt nok at de 2 ble bygget, når man tenker på at nåværende (60 år etter) beste stridsvogn(er) kun veier ca 65 tonn ;)

Men hadde vært morro om tårnet til P-1000 hadde stått her i Norge :)
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Vel,
det er ofte stor avstand mellom et prosjekt og hva som reelt blir produsert.

Den kjøretøybaserte greia var et prosjekt i en tidlig designfase, som så for seg å benytte ledige kanoner fra Gneisenau/Scharnhorst (28 cm SKC/34) når disse fartøyene etterhvert muligens ville bli modernisert med 38 cm kanoner (som ikke var klare da disse to fartøyene ble bygget).

Å si at kanonene havnet på Ørlandet er jo i og for seg ikke helt galt, men å dra en slik kobling denne teksten gjør blir temmelig villedende.
JEF
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

hadde vært et massivt tårn vil jeg tro. noe mindre enn beistet på austrått, med to av de samme kanonene.
MVH

Roar Handberg
_________________
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”