HKB 3./981 Vemelsvik

Større grupper av kystfort ved innløpet til Sognefjorden og Nordfjord. Disse batteriene lå hovedsaklig under kommando fra Bergen, men det var mye flytting av grensene i dette divisjonsområdet.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Hovedbevæpning: 4 stk K331(f).
Var stridsklart august 1942 i Vemelsvik, etter først å ha vore i mellombels stilling på Kulen i Måløy. Batteriet var ei erstatning for batteriet på Måløyna som vart nedkjempa under Måløyraidet.
To av kanonene (1 og 2) vart ombygd med sokkellavet og stillingane vart modifiserte til dette. Kanon 3 og 4 hadde framleis hjullavett når krigen var slutt. Kanonene stod i stillingane sine fram til 1982 då dei to sokkellavett-kanonene vart henta opp til Hegra Festning for å bli ein (ikkje heilt vellykka historisk og autentisk sett) turistattraksjon. Med i dragsuget gjekk også dei fire tilsvarande kanonene i Blålid (HKB 6/981) litt lenger nord-vest i innseglinga til Måløy.

Fjellanlegget var under arbeid men ikkje ferdigstillt. Ei sjakt oppover i fjellet var sprengt ut og det var påbegynt arbeid på ein ny KO-bunker, truleg ein variant av R636 av den typen som er bygd og tilknytta fjellanlegg andre stader i fylket. Fundamentet til denne var støpt over sjakta og kan sjåast innanfrå fjellanlegget. Det er også muleg at det er støpt eit rom i toppen av sjakta (som skulle være under KO). Det kan sjå slik ut innanfrå men på utsida er området altfor overgrodd og tildekka med pukkstein at dette kan bekreftast. Det er iallefall ikkje mulig å finne betong over sjakta på utsida sjølv om ein klart ser både ein betongsokkel og eit trapperom i toppen av sjakta frå innsida.

I vest-enden av fjellanlegget er det ein utgang ut til ein stor utsprengt open plass mot sjøen, og i eit intervju i boka til K. R. Berge sa ein av grunneigarane at han hadde blitt fortalt av ein tysk underoffiser at det skulle monterast ein torpedo-kanon her. (For meg virkar dette ganske ulogisk då fjorden i denne retninga er svært brei og ei torpedoplattform her ville peika omtrent rett mot baugen på innkommande skip. Dessutan var Torpedo-Batterie Angelshaug forlagt berre nokre kilometer lenger inne.)

På eit nes nord-vest for batteriet er det bygd ein kasematt for KWK.

I dag er batteriet SVÆRT overgrodd og naturen er på god veg til å ta tilbake mykje av området. Tidlegare (no avdød) grunneigar har forsøkt å støype og dekke til delar av stillingane, bl.a. stilling for kanon 1 er nesten heilt øydelagd. Dekningsromma til stillingane er i svært bra stand, nesten heilt tørre inni.

Ein av to stillingar for 2cm Flak 38
Image

Stilling til kanon 4, K331(f) på hjullavett
Image

Stilling til kanon 3, K331(f) på hjullavett
Image

Mannskapsbunker mellom stilling 3 og 4
Image

Mannskapsbunker inni
Image

Nedgang til dekningsrom ved stilling 4.
Image

Dekningsrom stilling 2
Image

En av to inngangar til fjellanlegget
Image

Sjakta opp til den påbegynte nye KO.
Image

Utsprengt plass til ny KO oppå fjellanlegget. Ikkje spor av betong, kun pukk og busker og kratt
Image

Ytterste delen av fjellanlegget, ca 15 meter ut til open plass der det angivelig skulle byggast plattform for torpedokanon
Image

Oppmurt utgang (tunell på bildet over)
Image

Inngang til lite tunellinnslag
Image

KWK stilling på lite nes sør for batteriet
Image

Samme
Image

Kasematt for KWK på nes nord-vest for batteriet (tatt med digital zoom, derav dårlig bildekvalitet... det var eit langt stykke å gå i tungt regn og sterk kuling så det vart kun eit avstandsbilde...)
Image

Tett skog før ein kjem fram til Stilling 3 og 4 for K331(f)
Image
Last edited by Knut Ø. on 25 Oct 2007 10:59, edited 3 times in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Takk for bilder Knut!
Ser det har grodd over enda mer siden vi var der ja....
det var eit langt stykke å gå i tungt regn og sterk kuling så det vart kun eit avstandsbilde.
Denne bunkeren ble nok aldri helt ferdig da det ikke er støpt ned feste for lavetten inni bunkeren. Den store knausen foran måtte nok også vært sprengt bort om man skulle kunne bruke kanonen inni der!
Attachments
Vemelsvik1.JPG
Vemelsvik1.JPG (50.31 KiB) Viewed 1088 times
Vemelsvik2.JPG
Vemelsvik2.JPG (57.39 KiB) Viewed 1088 times
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Takk for bilder av kasematten. Har aldri tatt turen ut på det neset, det er eit godt stykke å gå frå sjølve batteriet.

Ellers må eg korrigere frå innlegget mitt over; det er usikkerhet om det stod 4 eller 3 kanoner i Blålid då det vart "avvæpna" i 1982 saman med Vemelsvik.

Her er nokre fleire bilder frå Vemelsvik:

Stilling nr 2 for K331(f). Kanonen her hadde sokkelaffutasje. Er senter av stillinga oppstøpt etter krigen?
Image

Rasert stilling for kanon nr 1, K331(f)
Image

Bunker ved stilling til kanon 1
Image

Samme på motsatt side
Image

Er litt usikker, men kan dette være restar etter den første, mellombelse KO? Dette er midt mellom stillingane til kanon 1 og 2 i øverste delen av batteriet, over og rett i bakkant av fjellanlegget.
Image
User avatar
ørjanvem
Posts: 153
Joined: 21 Feb 2009 19:49
Location: Måløy

Tenkte eg bare skulle blande meg litt.
Den uferdige bunkeren på bildene er ein aggregatbunker hadde du følgt fjæra eit lite stykke bakafor hadde du funnet ein påbegynt lyskasterstilling.
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

hkb.984 wrote:Tenkte eg bare skulle blande meg litt.
Den uferdige bunkeren på bildene er ein aggregatbunker hadde du følgt fjæra eit lite stykke bakafor hadde du funnet ein påbegynt lyskasterstilling.
Dersom det er kassematt-bunkeren du mener er det definetivt ikke en agregat bunker :)
Flora krigshistorielag
User avatar
ørjanvem
Posts: 153
Joined: 21 Feb 2009 19:49
Location: Måløy

Merka ein feil i teksten batteriet heiter ikkje hkb.3/981 men hkb.984 har noken dødsbrikker fra kystfortet og der står det hkb.984. :)
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

hkb.984 wrote:Merka ein feil i teksten batteriet heiter ikkje hkb.3/981 men hkb.984 har noken dødsbrikker fra kystfortet og der står det hkb.984. :)
Hei,

batteriet hadde taktisk nummer 894 då det kom til landet, det var då underlagt HKA 505, så fekk det taktisk nummer 3./977 underlagt I./977, og deretter 3./981 underlagt I./981. Dette var det taktiske nummeret ved krigsslutt så, og sikkert av den grunn blir det oftest sitert med det nummeret.

Men spennende om du kan legge ut bilde av dødsbrikke!
Flora krigshistorielag
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Utsnitt fra tysk oversikt fra november 1944
Attachments
vemmelsvik.JPG
vemmelsvik.JPG (30.86 KiB) Viewed 893 times
Flora krigshistorielag
User avatar
ørjanvem
Posts: 153
Joined: 21 Feb 2009 19:49
Location: Måløy

Skal se om eg kan fikse bilde.
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Hei, veit ikkje om du merka deg det eg skreiv tidligere i denne tråden, men i dei tyske kildene som eg har heiter batteriet HKB 894, ikkje 984.... Merka feil på dødsbrikka kanskje?
Flora krigshistorielag
User avatar
ørjanvem
Posts: 153
Joined: 21 Feb 2009 19:49
Location: Måløy

Er ikkje sikker. Kan ikkje tenke meg at dei skreiv feil på 6 dødsbrikker. :)
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

hkb.984 wrote:Er ikkje sikker. Kan ikkje tenke meg at dei skreiv feil på 6 dødsbrikker. :)
Hei, det er vertfall noe som ikke stemmer. For samtlige ArtillerieGliederungs som jeg har sier 894 (legger ved noen eksempel). Men kanskje ligger det noe i at 894 også var nummeret til batteriet som vart nedkjempa på moldøen under Måløyraidet. HKB Vemelsvik kom nemlig som erstatning for dette batteriet.
Attachments
31.12.1942
31.12.1942
vemelsvik2.JPG (19.28 KiB) Viewed 767 times
30.06.1942
30.06.1942
vemelsvik1.JPG (19.53 KiB) Viewed 767 times
Flora krigshistorielag
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

984 var nummeret på HKB Langesund...
Har du funnet dødsbrikker på Vemmelsvik med dette nummeret må forklaringen være at personell fra Langesund ble overflyttet dit!
Attachments
Langesund.jpg
Langesund.jpg (138.02 KiB) Viewed 749 times
User avatar
ørjanvem
Posts: 153
Joined: 21 Feb 2009 19:49
Location: Måløy

Det er kanskje noe i det du påpeiker, det kan godt hende at personell blei overført til Vemmelsvik. :)

Ps. Kor ligger Langesund?
User avatar
Vällsta
Posts: 46
Joined: 18 May 2011 16:56
Location: Sverige

:) En bild på hur det såg ut under kriget k 331f
Attachments
VEM2.jpg
VEM2.jpg (72.54 KiB) Viewed 538 times
Post Reply

Return to “SOGN OG FJORDANE”