Diverse i Bergensområdet

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Tarjei wrote:Legger ved bilde av bunker fra publikasjon linket til i tidligere post av Alf. Noen teorier om funksjon, o.l.?
Denne bunkeren står fremdeles, men får liksom ikke noen "tysk" følelse av den...?
Attachments
Tennebekk - Bunker (4).jpg
Tennebekk - Bunker (4).jpg (52.98 KiB) Viewed 530 times
Tennebekk - Bunker (3).jpg
Tennebekk - Bunker (3).jpg (129.53 KiB) Viewed 530 times
Tennebekk - Bunker (2).jpg
Tennebekk - Bunker (2).jpg (133.86 KiB) Viewed 530 times
Tennebekk - Bunker (1).jpg
Tennebekk - Bunker (1).jpg (115.81 KiB) Viewed 530 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Tok noen bilder av div. murrester ol. i området ovenfor bunkeren i forrige post. Noen ide om det har forbindelse til tysk aktivitet (fangeleiren el.)?
Attachments
Plakett ("Tidligere fangeleir, avrettingssted og gravsted fra krigsårene 1942 - 1945")
Plakett ("Tidligere fangeleir, avrettingssted og gravsted fra krigsårene 1942 - 1945")
Tennebekk - Plakett.jpg (140.17 KiB) Viewed 528 times
Tennebekk - Rester (3).jpg
Tennebekk - Rester (3).jpg (137.85 KiB) Viewed 528 times
Tennebekk - Rester (2).jpg
Tennebekk - Rester (2).jpg (137.35 KiB) Viewed 528 times
Tennebekk - Rester (1).jpg
Tennebekk - Rester (1).jpg (142.88 KiB) Viewed 528 times
Tennebekk - Vei.jpg
Tennebekk - Vei.jpg (133.19 KiB) Viewed 528 times
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Her har det nylig vært ryddet, og bunkeren er historie...
Nå spør jeg sikkert dumt..men hvilken bunker er som er vekke ? Får ikke terrenget til å passe med den som du henviser til
Ligger en liten bunker langs veien et lite stykke utenfor Bergen. Den ligger i området som heter Tennebekk, et trangt dalføre der man må igjennom for å komme til Bergen fra Loddefjord.
Har dårlig husk, men på bildet ser det ut som om bildet ditt er tatt ved Tennebekk og ikke der bunkeren står.
Når du nevner at du ikke får noen tysk følelse av den som er det nok ganske sikkert at den er tysk. Har funnet 4 stk til øst og vest i Bjørndalsområdet.
mvh
Paul S.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Paul S. wrote:Nå spør jeg sikkert dumt..men hvilken bunker er som er vekke ? Får ikke terrenget til å passe med den som du henviser til. Har dårlig husk, men på bildet ser det ut som om bildet ditt er tatt ved Tennebekk og ikke der bunkeren står.
Ikke dumt spørsmål - tvert i mot: Hukommelsen din er helt fin i dette tilfellet, og du har helt rett mht. sted. Bunkeren jeg refererte til var den som var avbildet innledningsvis i tråden. Da jeg gikk inn på oppgitt link til Gule sider, fikk jeg av en eller annen grunn det til at den sto ved Tennebekk - akkurat der det var spor etter rydding i terrenget. Var nok litt rask ved å legge sammen "1 og 1", og konkludere med svaret her... Ved litt nærmere kontroll, ser jeg jo nå hvor bunkeren er avbildet (og formodentlig fremdeles står) PDT_Armataz_01_04
Paul S. wrote:Når du nevner at du ikke får noen tysk følelse av den som er det nok ganske sikkert at den er tysk. Har funnet 4 stk til øst og vest i Bjørndalsområdet.
Ok. Takk for bekreftelse på det :) (ville være interessant å få kjennskap til hvor de andre står... Bodde noen år i dette området, og registrerer først nå at det faktisk er visse spor fra krigen der PDT_Armataz_01_15 ).
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Vedlagt bilde av en av de. Pga kratt og trær nesten umulig å få med.
mvh
Paul S.
Last edited by Paul S. on 29 Apr 2009 13:34, edited 1 time in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Takk for bilder og interessant info.
Er denne bunkeren en standardtype, siden det er flere identiske her i området (evt. en lokal "standardmodell")?
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Har kun sett denne typen i Laksevåg. Har blitt nevnt at de minner om en type bunker funnet ved (en) flyplass(er)
mvh
Paul S.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Jeg kjørte gjennom Hermann Grans vei i dag, og registrerte så vidt et par betongkonstruksjoner ovenfor veien - relativt høye og med buet topp (kunne ikke stoppe der og da, så det ble ikke rare tittten) - ca. pos (UTM32): E 295996 / N 6699761. Kan vel være alt fra trafoer til noe annet sivilt, men jeg mener jeg så en panserdør på den ene, så det er jo nærliggende å mistenke at det er noe ekstysk (innganger til fjellanlegg - ammolager el.)?
User avatar
Tarjei
Posts: 923
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Er nok bare snakk om en luftschutzbunker....

Er såvidt omtalt på Nuav sine sider...
http://www.nuav.net/ubaatbyen.html

Tror Erik E og ARN har vært forbi også....

Hvis du hadde kjørt en gate lenger ned, i Stadionsvei, hadde du funnet en tilsvarende. Har ikke vært inne i disse riktignok, så hvis noen har, og har bilder.... PDT_Armataz_01_18
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Tarjei wrote:Er nok bare snakk om en luftschutzbunker....
Der var de ja. Takker - har ikke fått med meg den web-siden før :-)
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Er nok bare snakk om en luftschutzbunker....
Der var de ja. Takker - har ikke fått med meg den web-siden før
Bare er vel ett ord de tyske arbeidere og gaster ikke brukte i oktober 44 og januar 45. Tipper det var "stinn brakke" i disse bunkerne den gang.
Det ligger tilsvarende bunkere i Vågedalen, Stadionsvei og nedenfor som nevnt. Men flesteparten befinner seg i øvre leir på Melkeplassen. Uten at jeg har tall på de er der nok nærmere 10 stk om ikke flere der. De jeg har vært inni går i en U med en bunker/beskyttelse ved hver utgang. Hvis man er i området der oppe kan man jo ta en titt på grunnmuren på noen av brakkene. Kjellerne kunne også brukes som beskyttelsesrom.
Vedlagt ett etterkrigsbilde som viser tre av de nevnte i bakgrunnen, samt en bunker som lå ved ene inngangen til nedre leir.
mvh
Paul S
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Paul S. wrote:Det ligger tilsvarende bunkere i Vågedalen, Stadionsvei og nedenfor som nevnt. Men flesteparten befinner seg i øvre leir på Melkeplassen. Uten at jeg har tall på de er der nok nærmere 10 stk om ikke flere der. De jeg har vært inni går i en U med en bunker/beskyttelse ved hver utgang. Hvis man er i området der oppe kan man jo ta en titt på grunnmuren på noen av brakkene. Kjellerne kunne også brukes som beskyttelsesrom.
Vedlagt ett etterkrigsbilde som viser tre av de nevnte i bakgrunnen, samt en bunker som lå ved ene inngangen til nedre leir.
Takk for god informasjon. Åpenbart veldig mye man ikke vet om - selv i nærområdet der man bor, og tydelig at mange har lagt ned mye arbeid i sin research... :)
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Her er bilde av en bunker veldig lik de ovenfor, men uten vindu. Skal visstnok ha vert ibruk som bolig o.l. Dette er fra MKB 2/505 - Tueneset/Ålesund...
Attachments
storbunker_1493.jpg
storbunker_1493.jpg (69.88 KiB) Viewed 217 times
storbunker_1492.jpg
storbunker_1492.jpg (434.33 KiB) Viewed 217 times
storbunker_149.jpg
storbunker_149.jpg (95.47 KiB) Viewed 217 times
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Er noen likheter, men også forskjeller. De i Bergen er oppdelt i flere rom.
Tegningen du la ved minner om en bunker ved ene divisjonsbatteriet i Bergen. Får sjekkke det med tid og stunder.
mvh
Paul S.
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Paul S. wrote:Hei
Er noen likheter, men også forskjeller. De i Bergen er oppdelt i flere rom.
Tegningen du la ved minner om en bunker ved ene divisjonsbatteriet i Bergen. Får sjekkke det med tid og stunder.
mvh
Paul S.
Ok, takk! Om du har mulighet, kan du legge ut et bilde av bunkeren også? Har aldri vert inne i bunkeren som er avbildet, ettersom den er gjenmurt, men har hørt at den vertfall inneholder 2 rom, og skal ha vert i bruk som bolig.
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”