batteri vara

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Her kommer t før og nå bilde som opptakten til en ny tråd.

Image

Image

Werner
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

De fire kanonstillingene med tilhørende bunkere er av typen S169, som det kun finnes fire av.... Mildt sagt er disse gigantiske!
Kun en av dem fikk kasematt. Bare dette overbygget består av 7400 kubikk betong! Denne stillingen ble forøvrig aldri bestykket, da løpet til den siste kanonen gikk ned med et transportskip.
Betongklossene som ligger i forkant er fundamentene til traverskranen.

Desverre er alt untatt museumsbunkeren murt igjen etter at forsvaret trakk seg ut. "Alt" innebærer også nesten alle bunkere i nærforsvaret + mye av luftvernbunkerne.....

Erik E
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 14 Jan 2019 19:32, edited 1 time in total.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Skulle gjerne lese litt mer om teknikken de brukte på å lage betong/armert betong. Man sier nesten at betongen har tysk-kvalitet på det som er igjen og som står i sterk kontrast med det som lages idag.

I 1996 kjørte jeg til Berlin fra Hamburg. Når jeg kom inn på området til gamle vest-Tyskland var autobahn belagt med den samme betongen som de laget FØR krigen. Helt utrolig. Vet ikke om de ennå kjører på betongen idag.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Det finnes en rekke anvisningshefter for bygging av bunkere i betong, men må innrømme at jeg aldri har lest i dem selv...

Det som likevel er litt spesielt med Vara er at det ble brukt store mengder sand som ble skipet inn fra Danmark for å forkorte byggetiden.
Denne sanden har mye høyere saltinnhold enn det som ble brukt ellers i Norge, så forvitringen på Vara sies å være mye kraftigere enn ellers.

En annen sak som kan nevnes i samme vending, er at det utover i krigen ble lempet på stålkvaliteten i armeringen, noe som også fører til raskere forfall i Atlantikwall i forhold til tidligere forsvarslinjer.
Det er ganske rart å se hvor store forskjeller det er i forvitringsprosessen fra bunker til bunker.

Erik E
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

etter det jeg har lest angående støping av bunkerser, så ble i hvertfall de av litt mindre størrelse støpt under et, altså kontinuerlig støping inntil den var ferdig, når du støper i ett får du en sterkere betong en om det blir støpt litt og litt, hvordan det var med de virkelig store vet jeg ikke.

Werner
User avatar
ms.jensen
Posts: 30
Joined: 16 May 2006 17:58
Location: Aalborg, Denmark

Hey til jer alle

Angående de store bunkere så blev de støbt i sektioner. Et eksempel er 38cm kanonbunkerne i Hanstholm, Danmark. Bunkerne havde monteret samme slags kanoner og tårne som dem i batteri Vara.

Vara bunkerne og Hanstholm bunkerne er meget identiske i grundplan dog med et par væsentlige forskelle. Se tegningerne nedenunden på linkene

Vara bunker: http://www.maa118.dk/index.php?id=45 (nederst på siden)
Hanstholm bunker: http://www.maa118.dk/index.php?id=83

Bunkerne i Hanstholm er hver i sær opført i 8 seperate sektioner og der er brugt i alt ca. 6600 m3 jernbeton per bunker. Jeg kan ikke helt huske rækkefølgen sektionerne er støbt i, men det kan jeg finde ud af.

Når en sektion var støbt og lige inden en tilstødende skulle støbes smurte man samlingen mellem dem ind i en tjæremasse som så fungerede ligesom en siliconefuge fungere på badeværelset. Sektionerne kunne så give sig i forhold til hinanden.



Håber det kunne bruges.

mvh.
Morten
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Takker interesant info, det er godt å få litt ekspert hjelp fra Danmark, må vel si at Dansker har vært flinkere til å ta vare på en større del av historien en det vi har i Norge.
mener på jeg har lest en del av dine innlegg på 40-45 dk stemmer det?

Werner
User avatar
ms.jensen
Posts: 30
Joined: 16 May 2006 17:58
Location: Aalborg, Denmark

hei

Det stemmer. Jeg er i hvert fald medlem at det udemærkede forum og har da også været en del aktiv der. :)

Ang. at tage vare på en større del af historien så kan det godt være at du har ret. Her i Danmark syns jeg ikke at man hører alt for meget til alt det der skete i Norge. Jeg ved dog at jeg misunder jer for alle jeres kæmpe kanoner og de store mængder af tysk materiel i har spredt over hele landet :D

Det ville ikke gøre mig noget en gang at få muligheden for at komme op og pille, rode, rage og tage de første 20.000 billeder!!! :D :D :D 8)


mvh.
Morten
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

som det har vært diskutert litt her inn før, der ligger meget som forvitrer her oppe i "nord".

Jeg hadde håpet å ta en tur ned til Danmark i løpet av året og kansje blitt med på turen i september, men vet ikke om tiden strekker til.

Vi her oppe er vel mere bekymrede for hva den eldre garde synes om at vi roter opp i de dystre år.

jeg lurte også på om du sitter på rapporten til German seacoast defences european theater?

Sitter på deler av den og microfics av hele men har problemer med å få den ut i noe fornuftig format.

Werner
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Litt mer å tygge på :)

Bunkere med 600 kubikk betog eller mindre må støpes i ett, mens de over 600 kan støpes i en 2 gang.....Regner med det er egne retningslinjer for større saker slik som Hanstholm, Vara osv.

EE

Image
User avatar
ms.jensen
Posts: 30
Joined: 16 May 2006 17:58
Location: Aalborg, Denmark

Desværre så har jeg kun en meget lille del af den. Jeg har dele af; "Appendix 3 - Engineering Construction Inclosure 7" Den omhandler tegninger af Battery Tirpitz der ligger ca 30 km fra Esbjerg hvor jeg bor..

Hvis du nogensinde skulle få den lavet "German Seacoast Defences. European Theater" som en digital version ville jeg være meget interesseret. :D


mvh
Morten
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

jeg sitter på følgende:

4,5,6 og deler av 7.

Har scannet disse av papir, slik at kvaliteten ikke er det beste, skal finne disse men tror de er på min arbeidsplass, sjekker dette til Tirsdag, da jeg reiser til Oslo i kveld, tar en tur innom universitets biblioteket i morgen for å se om jeg kan få det resterende over på cd eller papir.

og ja jeg er veldig innteresert i 3.

Werner

MSN: werner.wernersen@hotmail.com
User avatar
ms.jensen
Posts: 30
Joined: 16 May 2006 17:58
Location: Aalborg, Denmark

Hey Erik E

Det var da en lidt sjov ting..
Du har nok ret i at der var andre retningslinier for de helt store byggerier. Bunkerne i Hanstholm overholder i hvert fald ikke 600 m3 per sektion.. Nok nærmere de 800 m3..


Morten
User avatar
ms.jensen
Posts: 30
Joined: 16 May 2006 17:58
Location: Aalborg, Denmark

Hey Werner

Jeg skal få dem skannet i løbet af mandag-tirsdag og så sender jeg dem til dig.. 8)


Morten
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”