tysk op hus på aglen , otterøya utenfor namsos.

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
jan9
Posts: 7
Joined: 07 Dec 2008 15:49
Location: namsos

hei, som nytt medlem, så lurer jeg på om noen vet om dette, det er en obs, post som observerer skipsleia fra villa i sør til rørvik i nord :D
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

hei og velkommen til forumet. Namsos er jo en viktig... var jo en viktig plass for Tyskerne og det er sikkert plenty med observasjonsposter ved innløpet. Kjenner ikke til denne plassen, men har du noen koordinater? kunne vi finne plassen på f.esk norgeibilder?

Namsos står alltid høyt på lista for turer,, håper å kunne dra dit igjen til våren!

Erik H
jan9
Posts: 7
Joined: 07 Dec 2008 15:49
Location: namsos

Erik H wrote:hei og velkommen til forumet. Namsos er jo en viktig... var jo en viktig plass for Tyskerne og det er sikkert plenty med observasjonsposter ved innløpet. Kjenner ikke til denne plassen, men har du noen koordinater? kunne vi finne plassen på f.esk norgeibilder?

Namsos står alltid høyt på lista for turer,, håper å kunne dra dit igjen til våren!

Erik H
hei koordinatene er x- koordinat 313200, ogy-koordinat er7174734 mvh jan9
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

jan9 wrote:hei koordinatene er x- koordinat 313200, ogy-koordinat er7174734 mvh jan9
Hvilket referansesystem er disse koordinatene oppgitt i? Aglen ligger på ca. N 7169100 / E 598900 (UTM32 - som er default visning på Norge I Bilder)
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Ser ut som utm33 kan stemme...
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Tarjei wrote:Ser ut som utm33 kan stemme...
Ja, jeg vurderte det ("feil" UTM-sone gir i hovedsak feil i "X-koordinat" - dvs. øst-vest retning), og så at en da havner på Otterøya. Spørs bare hva som skal være her - et hus eller en stilling (det kan se ut som det er noen rester der), men det er jo et stykke fra Aglen?
jan9
Posts: 7
Joined: 07 Dec 2008 15:49
Location: namsos

Natter wrote:
Tarjei wrote:Ser ut som utm33 kan stemme...
Ja, jeg vurderte det ("feil" UTM-sone gir i hovedsak feil i "X-koordinat" - dvs. øst-vest retning), og så at en da havner på Otterøya. Spørs bare hva som skal være her - et hus eller en stilling (det kan se ut som det er noen rester der), men det er jo et stykke fra Aglen?
det er kun grunnmuren og 3 skytestillinger og noe som ser ut som ferskvann baseng nedsprengt i fjellet, og rester av en taubane fra fjæra og opp til posisjon. huset som ble kalt tyskhøtta sto til midten av 60 tallet og ble brukt til festplass. den brant ned etter en fest. jeg kan ta en tur dit og ta med gps. så får du se.. mvh j. holm otterøya :D
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”