Støttepunkt ved Rørvik

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Stedet som jeg har merket av lenger oppe heter riktignok Lundemo, så det kan vel være en mo der også....
Skal se om jeg ikke kan få noen til å stikke opp på Hansvikmoen å ta noen bilder....
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Blir helt mo i knærne når jeg ser dette. Skal jeg flytte tro?
Det er utrolig hvor mye som ikke er kjent rundt om kring!
Mvh.
Jon-Vegard
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Ser det er en del spørsmål ute og går her.

Anlegget der fastlandsbrua kommer over er MKB Viken.

HKB Rørvik lå rett opp for den gamle kullkaia i sundet mellom Rørvik og Straumøya. Tror det er en fiskeforedlingsbedrift der nå. En kanonstilling var intakt for en tid tilbake.
JEF
Vikna
Posts: 27
Joined: 17 Nov 2007 22:52

Var der forrige søndag og fikk tatt noen bilder. Dette ser ut til å være en kommunikasjonsbunker med antenne hull i selve bunkersen. 2 ringstand på hver side. Hadde med for lite lys til å ta bilde innvendig. Men ca 20 kvadrat var rommet på.
Attachments
Sørlig inngang.
Sørlig inngang.
Hansvikmoen4.jpg (56.64 KiB) Viewed 236 times
Nordlig inngang.
Nordlig inngang.
Hansvikmoen3.jpg (54.62 KiB) Viewed 236 times
Gjennfylt ved leider. Kan det være mere her..
Gjennfylt ved leider. Kan det være mere her..
Hansvikmoen2.jpg (59.78 KiB) Viewed 236 times
Antennehull med kraftig deksel..
Antennehull med kraftig deksel..
Hansvikmoen1.jpg (44.55 KiB) Viewed 236 times
Last edited by Vikna on 25 Jan 2009 21:19, edited 1 time in total.
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Vikna wrote:Dette ser ut til å være en kommunikasjonsbunker med antenne hull i selve bunkersen.
Hei
Det første bildet viser en periskopåpning som finnes på mange standardbunkere, som f eks mannskapsbunkere av typene R621 og R622.
Spesielt sistnevnte type kan man også finne innredet som befals-/kommunikasjonsbunker.

Det som kunne være interessant er å se, er antenneåpningene og avstanden mellom disse. Har du målt opp? Eventuelt; kan du si eller tegne hvordan denne bunkeren er inndelt?
Hvis avstanden mellom de 2 antenneåpningene skulle være 2 meter, så er det meget interessant.

Det ser på det ene bildet ut som om det er en løpegrav i betong som går fra bunkeren og inn i en annen (eller en stilling), stemmer det?
JornN
Vikna
Posts: 27
Joined: 17 Nov 2007 22:52

Hei !
Fant ingen flere åpninger i taket uten muligens et piperør som du kan se på det ene bildet. De løpegravene går til 2 identiske MG ringstand. Sørlige løpegrav munner ut i terrenget sørover. Det som er rart er at fyllmassen som er tatt ut tilsier at det må være mere her..
Så på R621 og R622 men får det ikke til å stemme. Det var bare et rom og det østover imot den leideren som vises. Og hva er vitsen med leideren?. Målebånd blir med neste gang ja.
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

antennene er sansynligvis plassert ved ut/inngangene en plass, og er da kanskje også av typen man kan ta opp og ned. det kan man da lett se ved at det er gjort plass for reisemekanismen slik som man kan se på det øverste bildet her http://www.kystfort.com/forum/topic613-15.html. da stikker det bare opp et tynt kort rør opp på taket og ikke lett å se om det er mye mose/jord på taket...
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Vikna wrote:Hei !
Så på R621 og R622 men får det ikke til å stemme. Det var bare et rom og det østover imot den leideren som vises. Og hva er vitsen med leideren?. Målebånd blir med neste gang ja.
R621 og R622 ble egentlig bare nevnt som et eksempel.
Så bunkeren har bare ett rom? Det begrenser i hvert fall antallet typebunkere det kan være, for av det jeg kan se så er dette en regelbau.
Periskop og nedgangsparti med skyteskår midt imot, taler for det.
Som rhandber sier så vil antenneløpene være på hver sin side av gangen i inngangspartiet.
Før man kan komme noe videre så må man ha mål/oversikt.

Når jeg nevner 2 m avstand mellom antenneåpningene så er det fordi det ville være interessant å se om det dukker opp flere R117 Norw. langs kysten. Det er mulig vi kan finne flere av disse etter hvert. Men den har altså flere rom.
JornN
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Og hva er vitsen med leideren?
Leideren er vel det som fortsatt er synlig av nødutgangen vil jeg anta....

Du har ikke anledning til å tegne en kjapp skisse av bunkeren m/løpegraver og innganger? Trenger ikke være i målestokk...
Vikna
Posts: 27
Joined: 17 Nov 2007 22:52

Tok en kjapp skisse. Fant ingen antydning til nødutgang på innsiden.
lurer på at kan kanskje være et rom til.
Attachments
Hansvikmoen-bunker.jpg
Hansvikmoen-bunker.jpg (29.63 KiB) Viewed 150 times
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”