Finnes det flere kanontårn fra Gneisenau?

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Dietl var nok det første tunge batteriet som ble lagt ned, rettere sagt ble det aldri tatt opp i krigsoppsettningen slik som Trondenes.

Bunkerne på Engeløya er forøvrig av samme type som Trondenes.
S384 som kanonstillinger, og S100 kommandobunker. For de som har vært på Vara i Kristiansand, hadde de en "mini utgave" av S100 på Flekkerøya.

Erik
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 16 Jan 2019 15:25, edited 1 time in total.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Image


Hei

her er en tegning av 3x 28 cm skoda kanon.

Werner
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Ja det blir vel ikke klarere enn dette ang. forskjellen på Fjell og Austrått. Er tegningen større? Jeg bare lurer på hva som er skrevet på fjell festning som mellomdekk? på Austrått er det bare et rom med høyde på 1.5m. Fjell har 2 mellomdekk! hva brukes disse til?
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Skal se hva jeg kan gjøre med detaljen, tok et snapshot, fra pdf.

Werner
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Jeg bare lurer på hva som er skrevet på fjell festning som mellomdekk? på Austrått er det bare et rom med høyde på 1.5m. Fjell har 2 mellomdekk! hva brukes disse til?
A og C tårnene var plassert på hoveddekket, mens B som havnet på Fjell måtte bygges slik at det kunne skyte over A tårnet. Den ekstra mellomplattformen i B tårnet var kun for å få nok høyde, og hadde ingen funksjoner man ikke finner i de andre... Kall det gjerne et avstandsstykke :)
Da tårnet ble flyttet til Fjell tok man likegodt med hele fundamentet istedetfor å begynne en massiv ombygging!

Image
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”