Slutt på sensur av flyfoto?

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
TommyG
Site Admin

Drev og kikket litt på flyfoto fra Gardermoområdet, og la merke til at flere av leirene i området ikke var sensurert. Har man sluttet med å sensurere militære områder på flyfoto?
http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D667 ... %3Daddress
--
Tommy
Tarjei

Man sensurerer ikke hele leirer og baser, bare kritiske objekter. Ved Rygge, for eksempel, er det fryktelig mye mer skog enn jeg kan huske...
Natter

Tarjei wrote:Man sensurerer ikke hele leirer og baser, bare kritiske objekter. Ved Rygge, for eksempel, er det fryktelig mye mer skog enn jeg kan huske...
Nja... det varierer nok litt - det er flere eksempler på at hele leirer/baser også er "fjernet". Mht. flystasjonene så er det jo rimelig meningsløst å sensurere disse 100% (alle vet hvor de er, i tillegg til at det også er delt sivil/militær virksomhet på disse områdene). På disse stedene er det helt klart fjernet sensitive enkeltobjekter i stedet for en massiv sensur.

Dekningen av luftfoto (som er sammensatt av satelitt- og flyfoto) oppdateres jevnlig. I tillegg til å få bedre dekning av flyfoto (= høy oppløsning), "avdekkes" stadig flere områder som tidligere var sensurert, gitt at den militære aktiviteten nå er opphørt. Flere av kystfortene er kommet frem i dagen igjen, sammen med en del andre områder. Her er et par eksempler på nylig avdekkede/flyfotograferte områder som jeg kommer på i farten:
  • Lerberen på Ørland
    NIKE-batteriet i Asker
    Fjell festning
    Korshamn fort
    Rødbergodden fort
    Malangen torpedobatteri
    Vardøhus festning
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”