"Crimmitschau, Leipzig"

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Camilla Petersen
Posts: 25
Joined: 27 Jun 2006 20:55
Location: Ørland
Contact:

Gjorde nå nylig et funn ved en av bunkerne/stillingene, jeg var så heldig å få tatt et bilde av denne akkurat før batteriet på kameraet flattet helt ut :D

På skiltet står det som følger: "Joh. Hezinger, Crimmitschau, Leipzig". Jeg må inrømme at jeg aldri har kommet over eller oppdaget noe lignende tidligere, heller ikke ved denne eksakte bunkersen. "Joh." vil mest sannsynlig stå for Johan el. Johannes. Uansett tror jeg vi har klart å funnet en av de som var tilsatt ved kystfortet PDT_Armataz_01_18 Skulle gjerne ha visst mer om den overnevnte, kanskje opp mot evt. liste over personell/mannskap eller lignende?
Attachments
Et stålskilt fra kystfortet HKB 19/975 Storfosen
Et stålskilt fra kystfortet HKB 19/975 Storfosen
Img_1660.jpg (52.43 KiB) Viewed 191 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Uten å være helt sikker så tror jeg Hezinger var en ovn fabrikant.
Vet at jeg har sett logoen deres en eller annen plass, men klarer ikke å ta igjen hvor! skal lete videre, men ser dårlig ut........

Kan se ut som en luke til en ovn, feltkjøkken eller lignende vil jeg si.

Erik
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Jau, slik ser det ut. jeg var litt på nettet og fant ut at det faktisk er en fabrikk i Tyskland som heter Hezinger, men dette firmaet vet ingenting om dette produktet. Det var kanskje en fabrikk før krigen som fikk slike kontrakter for det stemmer at det er en plass som heter Grimmitschau utenfor Leipzig.

Morsomt å finne en slik plate uansett PDT_Armataz_01_11 . Tyske fabrikker var ikke snaue når det skulle promotere sine produkter, iallefall de som kom i fra sivile fabrikker.

Erik H
User avatar
Camilla Petersen
Posts: 25
Joined: 27 Jun 2006 20:55
Location: Ørland
Contact:

Åh PDT_Armataz_01_04 Ja, det kan godt stemme at det er fra en ovn. Så vidt jeg vet da jeg var inne i bunkeren. Det eksisterer hele to andre gjenværende Tyske ovner fra krigens dager her. Men disse mangler luker som kan identifesere fabrikanten.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei Camilla. Du er ikke den første som poster noe som man kanskje trudde var en lekkerbisk av historisk gjenstand. Det betyr ingenting! Det som ville ha vært den store feilen er å ikke poste noe som helst.
Så neste gang du finner noen skatter liggende så ta bilde og post det gjerne her. Da kan vi alle vurdere hva man har funnet... evt. ikke har funnet PDT_Armataz_01_18

Erik H
User avatar
Camilla Petersen
Posts: 25
Joined: 27 Jun 2006 20:55
Location: Ørland
Contact:

Erik Hårberg wrote:Så neste gang du finner noen skatter liggende så ta bilde og post det gjerne her.
Erik H


Når du nevner det så fant jeg noe forleden, eller jeg skal ikke ta æren, jeg da...noen spøkte tilfeldigvis at h*n hadde funnet sin bortkomne "safe" PDT_Armataz_01_14
Dessverre kan jeg ikke mye tysk PDT_Armataz_01_16 , er noen som vet om dette er ammunisjon for en kanon eller annet våpen?
Apropo kanoner, var det noen 88mm eller 20mm kanoner på Klumpan?
(Ja, jeg vet jeg kan være vel masete en gang iblant, men jeg er bare nysgjerrig...)
Attachments
Kasse.jpg
Kasse.jpg (64.01 KiB) Viewed 157 times
Kasse2.jpg
Kasse2.jpg (26.58 KiB) Viewed 157 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Skiltet på "safen" betyr oversatt:
"Beredskapskasse for 20mm ammunisjon"

Så der tror jeg du har svaret på spørsmålet ditt :-)

Mvh
Erik E
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”