Informasjon om bunkere som blir gravd igjen

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Erik H
Site Admin

Etter en del telefoner til militæret, forsvarsbygg, skifte eiendom og journalister så kan jeg bare opplyse om at det nesten drives bunkerjakt på usikre bunkere. Her gies det ikke ved dørene, nesten alle bunkere på Ørlandet skal mures igjen... og jeg snakker ikke om enkle leca-blokker, men armert betong.

I tiden hvor forsvaret trekker seg ut av områder med bunkere så kommer skfte eiendom (som forvalter militære områder) og sikrer de slik at de ikke skal være farlige.

I over 60 år har vi hatt bunkere i Norge. Selv har jeg sprunget rundt i bunkere og tunneler siden jeg var barn og jeg har enda ikke klart å skade meg; bank i bordet. Slik er det ikke lengre. Man kan nesten ikke klandre de militære, men det er lov til å fortelle dat vi graver igjen viktige krigsminner og stimulerer neppe unger til å ta del i det som flere ser på som en spennende hobby. det er farligere ting i samfunnet enn en bunker!

Nå er det heldigvis flere bunkere idag enn det er betong til å fylle de igjen med... ennå. Så ta ditt kamera og dra ut for å dokumentere en bunker i ditt lokale område. Neste år så er kanhende området fylt igjen med sand og bunkeren murt igjen.

Vedlagt er et bilde fra S Berg som viser en bunker på Ørlandet som skal fylles igjen ganske snart. Selv har jeg ikke vært der, men drar dit så snart som mulig for å kartlegge før den blir murt igjen.

Image
Last edited by Erik H on 22 May 2008 21:49, edited 2 times in total.
Edgar

Det er vel kanskje her at vi må kjenne vår besøkelsestid, anleggene ligger der usikrede og tildels farlige..

Om noen ville arbeide for sikring og ivaretakelse skulle det ikke være umulig??

Synd at dette skjer på Ørlandet , hvor det eksisterer et miljø som har alle muligheter til å ta vare på anleggene.

Edgar
Rolf

Dette har jeg problemer med å forstå. Flere gamle "bunkersanlegg" er regulert til friområder uten at noen form for sikring er utført. Der har det såvidt jeg vet ikke vært ulykker pga. krigsminnene. Jeg kan se at enkelte installasjoner kan være fornuftig å sikre, men å bruke penger på å støpe de igjen istedenfor å sette opp et gjerde virker som feil bruk av ressurser. Er det rom for at "Krigsminnenes venneforening" tar kontakt med Skifte Eiendom og prøver å nå fram med budskapet vårt?
Leif J.

Dette er vel eiendommer som forsvaret har leid for x antall år og nå skal tilbake til grunneier. Er det ikke da grunneier som kan bestemme om han ønsker å bevare og sikre disse bunkerne. Det frigjør i så fall forsvaret for videre ansvar og sparer oss skattebetalere for regningen på betongen. :D
Erik H
Site Admin

*stønn*

Det er forsvaret ved skifte eiendom som skal sikre tidligere anlegg, tyske og norske, ved å bringe landskapet tilbake til slik det var før anlegget kom.

Der det ferdes mye folk så spanderer de gjerne litt jord og villgressfrø slik at det skal se riktig pent ut. Der det ikke går så mye folk så er det bare armert betong, lass med stein som gjelder for å dekke huler og innganger. Ingen protesterer fra naboene og full gass for den lykkelige entreprenør! Han tjener penger, forsvaret har gjenninnført det naturlige landskap og folk går trygge.

Nå er det jo slik at hvis det er stor interesse for f.eks et bunker anlegg så kan jo private/kommune si ifra at man ønsker å ta over disse.. som regel vet ikke denne gruppen noe som helst før gravemaskinene har gjort sitt.

Vårt siste håp de private som har anlegg på sin grunn. Disse har ikke forsvaret noe med og her kan eieren gjøre hva han ønsker.. som regel blir det grunnmur til et hus eller hytte.. det er penga som rår. Av og til glimter det med noen som ønsker å starte noe smått noe for å vise fram en bunker eller to og det er her vi på forumet kan hjelpe til med gode råd og hjelp på veien.

Når det gjelder folk som skader seg så er jo aldri det noe hyggelig. Trur jeg har hørt om noen som hadde falt ned i en løpegrav og knekt armen.

Å ferdes blant slike installasjoner er jo bittelitt farlig, men skal vi rive disse og glemme historien? Absolutt ikke! Gi heller penger til noen gjerder og skilt og la folk få lov til å oppleve litt av vår spennende krigshistorie.

Erik H
Espen K

Hva med å få til et sammarbeid med skifte slik at vi med denne interesen kan få tilgang til slike anlegg for å dokumentere dem med foto og tegninger før de fylles igjen ?

Det holder jo med en mail som forteller når den tettes igjen, så kan vi rusle inn og knipse i veg samt måle og tegne litt før de sikres.
Tror ikke det koster skifte så mange kallorier å utføre den oppgaven
PDT_Armataz_01_18
Yngvar

Jeg har en avtale med Forsvarsbygg og Skifte eiendom om at jeg skal få komme til en gang før ting lukkes eller fjernes på østlandet.
Det fungerer bra, og mange i de organisasjonene er også interesert i historie og vil gjerne at ting tas vare på, samtidig som de har en jobb å gjøre. De som støper igjen er jo ikke de som bestemmer slike dumheter.

Mvh
Yngvar
Erik H
Site Admin

Takk for innspill alle sammen. Det er nok på høy tid at vi på kystfort.com også tar litt kontakt med de som må gjøre jobben med å dekke over bunkere. Har selv vært i kontakt med disse, men slike kontakter må man selv jobbe med for å opprettholde.

E
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”