Presentation av mig och min Krigshistorisk karta över norden

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Krigsminnen
Posts: 10
Joined: 30 Jun 2019 13:22
Location: Sverige

Hej och hälsningar från Sverige!

Jag börjar med att presentera mig eftersom jag är ny här på Forumet. Hoppas att det är OK för mig att skriva på svenska, jag tänkte börja med att presentera mig här med mitt första inlägg och berätta att jag upptäckte detta forum i mitt arbete med att lokalisera Norske Krigsminnesmerker och platser! Jag har en sida om krigsminnen sedan många år tillbaka.

Min Militärhistorisk karta med tusentals platser växer, jag försöker nu hitta norska krigsminnen och platser att lägga till utöver dom jag redan känner till.

Om ni har intressanta besöksmål listor tar jag tacksamt emot dessa via mail eller via DM här på forumet. Ni får självklart länk till er egen hemsida eller till detta forum som tack för hjälpen!
Last edited by Krigsminnen on 13 Jul 2019 9:59, edited 1 time in total.
Documenting nordic war memorials and war cemeteries.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

hei og velkommen til forumet. veldig imponerende arbeide du har laget :) Kan ikke ta i farta om det er noen i Norge som har en slik oversikt, men du har sikkert googla for å finne det ut. Absolutt noe jeg trur mange ville ha en interesse for å vite.
Mvh Erik
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Krigsminnen
Posts: 10
Joined: 30 Jun 2019 13:22
Location: Sverige

Erik H wrote:hei og velkommen til forumet. veldig imponerende arbeide du har laget :) Kan ikke ta i farta om det er noen i Norge som har en slik oversikt, men du har sikkert googla for å finne det ut. Absolutt noe jeg trur mange ville ha en interesse for å vite.
Mvh Erik
Hej, det var lite svårt i början att hitta rätt norsk terminologi på krigsminnen, men har lärt mig en hel del, läst många intressanta trådar här i forumet och lärt mig en hel del tyska benämningar nu. Det är lite dåligt med WW2-relaterat i sverige och den försvarslinje som finns ligger längst ner i söder, Per Albin linjen som jag ska försöka besöka inom en snar framtid.

Blev överraskad av den mängd kystfort och andra installationer som fortfarande finns i Norge, dåligt med informationsspridning mellan länderna, samma sak med krigsminnen i Finland, det finns tusentals men väldigt lite information på Svenska eller engelska, om man inte söker sig till olika forum som Axishistory, skalman osv.

Mycket information som går förlorad.. därför försöker jag synliggöra så mycket som möjligt av den gemensamma militärhistorian här i norden.
Documenting nordic war memorials and war cemeteries.
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”