View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Jun 2021 16:24



Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous  1, 2
 Bruk av drone til å dokumentere kystfort 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2006 11:58
Posts: 2741
Location: Sandefjord
Jeg har programmer som kan sette inn tekst etc. men det er tidkrevende etterarbeid. Det som kan være en løsning for å anskueliggjøre det bedre er å ta opp lyd av seg selv som forklarer hva du ser, for så å legge lydsporet på filmen etterpå. Problemet er kanskje synkroniseringen men det lar seg gjøre.

_________________
Mvh
Yngvar


21 Apr 2017 18:37
Profile WWW
Moderator
User avatar

Joined: 16 May 2007 15:31
Posts: 2953
Ja, for all del - tenker det er tidkrevende ja !

Det var bare en tilbakemelding på hvordan jeg etter hvert ser på dronevideoer - eller rettere sagt i svært liten grad ser på lenger. Pr. i dag.

Kanskje forsøksvis, stopp filmen på relevante steder - tegn og tekst i vildensky på stillbildet - og kjør videre...
Det ville kanskje fungert vel så bra som statiske annoteringer ift. objektene som suser forbi.

Eventuell 'voice over' vil vel være mindre hendig, tror jeg. Samme med Heavy rock&roll musikk :shock:

Bare et forslag :-D

mvh/

_________________
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
+++++++++++++++++++++++++++++
Retningslinjer for takt og tone på forumet


21 Apr 2017 20:37
Profile
Site Admin
User avatar

Joined: 26 Dec 2007 22:12
Posts: 2666
Location: Ullensaker
Ut fra den korte erfaringen jeg har med å ta bilder/filme fra drone så synes jeg i alle fall at det ikke er noe automatikk i at jo høyere jo bedre. Ofte virker det som om det holder å bare komme litt oppfra slik at man får et lite overblikk men at man fremdeles er noenlunde bundet til bakken. Og det samme gjelder vel med dronefilming som med annen filming i bunkere og ganger, rolige bevegelser og stoppe opp innimellom slik at man har tid til å få med seg det man ser på istedenfor at ting flagrer forbi i stor fart og man fullstendig mister all retningssans.

_________________
--
Tommy


21 Apr 2017 21:47
Profile

Joined: 06 Aug 2007 20:13
Posts: 818
Hva koster en slik som du har?


21 Jan 2018 11:18
Profile
Site Admin
User avatar

Joined: 26 Dec 2007 22:12
Posts: 2666
Location: Ullensaker
For en pakke med noen ekstra batterier og div, så ser det ut til at det nå ligger på rundt 12k: https://prisguiden.no/produkt/dji-mavic ... ore-287800

Det ryktes at DJI kommer til å annonsere en erstatter til Mavic i løpet av januar, så tror det kan være lurt å avvente litt om man vurderer å kjøpe. Et billigere alternativ til Mavic-en DJI Spark, men jeg har ikke selv noe erfaring med den.

_________________
--
Tommy


22 Jan 2018 12:18
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2006 11:58
Posts: 2741
Location: Sandefjord
jeg har hatt DJI Phantom 4 PRO og byttet til Mavic Pro og er kjempefornøyd med den. Ikke minst for at jeg kan ha den med meg i belte på tur uten å bære på en hel masse. Kamera har bra kvalitet, både til bilder og film. Med tre batterier som vare i ca 20 minutter x tre, får man gjort en del

_________________
Mvh
Yngvar


22 Jan 2018 20:50
Profile WWW

Joined: 06 Aug 2007 20:13
Posts: 818
Takk for svar :-D


22 Jan 2018 21:52
Profile
Site Admin
User avatar

Joined: 26 Dec 2007 22:12
Posts: 2666
Location: Ullensaker
Da var DJI's nye drone lansert, DJI Mavic Air: https://www.youtube.com/watch?v=uF-WXHwzURs
Ser ut til å bli liggende på i underkant av 10k for "Fly more combo": https://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=38752

_________________
--
Tommy


23 Jan 2018 21:51
Profile
User avatar

Joined: 26 Jul 2013 13:50
Posts: 349
Location: Sarpsborg
Siden det ble "frislipp" av droner for private til ikke-kommersielt bruk så har jeg fra tid til annet "hatt lyst på", men det har aldri blitt noe kjøp. Jeg har holdt meg på landejorda med mine håndholdte kameraer. Men det er ikke noen tvil om at ei drone får et helt annet overblikk, et helt annet perspektiv og en sinnsykt oversikt som det er umulig å få til på annen måte. Traff på en med en drone sist helg og så fikk man litt lyst på igjen. Blir fort sånn. Men nå har EU kommet med nye regler for å regulere dronebruken/trafikken. Etter å ha lest litt i går, så virker det som man må under 250 gram for å slippe kurs/eksamen, men uavhengig av hva slags drone det er, med unntak av de som er CE-sertifisert som leketøy under 250 gram og de uten kamera, så må man registrere seg på flydrone.no, betale en liten sum per år og man må i tillegg ha ansvarsforsikring på drona si. Innboforsikringen til mange vil ofte dekke slikt utstyr, men det er ikke god nok dekning for at det skal være godt nok for Luftfartsverket for min del har jeg forstått. Luftfartsverket krever en ansvarsforsikring på drona som har en dekning på ca 9,3 millioner.

Hva slags konsekvenser har dette fått for dere som allerede har droner? Hva må til for å fortsatt kunne fly med deres drone? Hvor mye veier den f.eks? Ser at DJI Mavic Pro f.eks veier 750 gram.

Eller er det noe jeg har misforstått grundig her? :shock:


21 Apr 2021 16:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Apr 2019 0:32
Posts: 15
Location: Trøndelag
Jeg har flydd drone en del år nå og kjøpte en kamera-drone utelukkende for å bruke denne til å fotografere festningsanlegg fra luften.

For ikke mange år siden var det litt mer «ville vesten», men i dag har det blitt en del restriksjoner både i forhold til sertifisering og tillatelser i området du flyr i. For å fly fartøy som veier over 250 gram må man som du sier registrere dronen og samt gjennomføre et nettbasert kurs med eksamen. 40 spørsmål hvor du må ha 75% for godkjent sertifisering hvis jeg husker riktig, tror det koster ett par hundrelapper i året og eksamen er gyldig i 5 år. Ansvarsforsikring går ikke på skader av selve fartøyet, men eventuelle skader du påfører andre eller andres eiendom. Har denne bakt inn sammen med flere forsikringer, så husker ikke farta hvor mye den koster meg. Når alt dette er på plass får du et sertifikat du må ha med deg når du er ute og flyr.

Konsekvensene for meg som hadde drone før innstrammingene er det generelt har blitt mye mer arbeid med å benytte meg av dronen. Ikke bare skal være og vind klaffe, men med krav til avstand fra andre folk, bygninger og lufthavner gjør at det i mange tilfeller er for mye jobb å drive å hente inn tillatelse fra alle man berører. Hvis man må innom 10 forskjellige aktører før man tar til luften koster det fort mer enn det smaker. Må også nevne at det er veldig mye restriksjonsområder i Norge, som stiller egne krav til operatør, man skal med andre innom ganske mange kilder før man trygt kan fly, selv med små droner.

Hadde jeg stått ved veiskillet om å skaffe drone til hobbybruk i dag, hadde jeg nok lat det ligge. Eventuelt kjøpt noe under 250g for rekreasjonell flyving. Det skal sies at når det klaffer med vær, vind og tillatelser kan man få noen svært fine perspektiver. Legger med et bilde fra Hysnes hvor dronen hjelper til å løfte kommandoplassen ut av vegetasjonen i forkant. (ble litt urven kvalitet for å prøve å holde det innen forumets grenser)


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


22 Apr 2021 0:05
Profile
Moderator
User avatar

Joined: 16 May 2007 15:31
Posts: 2953
Engelbrektson wrote:
Hadde jeg stått ved veiskillet om å skaffe drone til hobbybruk i dag, hadde jeg nok lat det ligge. Eventuelt kjøpt noe under 250g for rekreasjonell flyving. Det skal sies at når det klaffer med vær, vind og tillatelser kan man få noen svært fine perspektiver. Legger med et bilde fra Hysnes hvor dronen hjelper til å løfte kommandoplassen ut av vegetasjonen i forkant. (ble litt urven kvalitet for å prøve å holde det innen forumets grenser)

Godt eksempel på nytte av dronefoto. Ikke noe å si på kvaliteten mht. formål med bildet, til tross for kraftig redusering.

Hvor mye 'fotokraft' får en med seg under en 250grammer (og hva er begrensinger for operasjon) ?

_________________
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
+++++++++++++++++++++++++++++
Retningslinjer for takt og tone på forumet


22 Apr 2021 10:01
Profile
User avatar

Joined: 26 Jul 2013 13:50
Posts: 349
Location: Sarpsborg
En liten oppdatering når det gjelder regelverket: Med CE-merkede droner i C0 (250 gram) må man ikke ta nettkurset, men man må registrere seg og betale de 180 kronene. Man må ha forsikring, med mindre drona er CE-godkjent som leketøy. Droner som er C1 inntil 900 gram må man ta nettkurset, men man slipper trafikkstasjonen som man må ta hvis man skal fly C2 og oppover. Men så er det noen unntak i A3 som er "unna folk".

Droner som ikke er CE-merkede er det litt annerledes, da må man være under 500 gram for å slippe eksamen på trafikkstasjonen, men man må uansett ha nettkurset.

Har sjekket litt opp i dag, hvis man har LOfavørs kollektiv hjem/innboforsikring har de fra 19.04.21 oppdatert deres dekning. Tidligere var dekningen "bare" 5 milioner og dermed ikke godt nok som ansvarsforsikring iht reglene til Luftfartsverket. Men fra 19.04.21 har de lagt til denne dekningen. Så er man organisert i et LO-forbund og har deres innboforsikring i medlemsskapet så har man allerede den pålagte droneforsikringen.

https://luftfartstilsynet.no/droner/nytt-eu-regelverk/apen-kategori/

Jeg har ihvertfall konkludert med at det er ikke like "komplisert" og like dyrt som man kanskje fikk inntrykk av fra starten av. Så lenge man holder seg til C0- og C1-droner.


22 Apr 2021 17:16
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Jul 2013 13:50
Posts: 349
Location: Sarpsborg
KOS wrote:
Hvor mye 'fotokraft' får en med seg under en 250grammer (og hva er begrensinger for operasjon) ?

Jeg har ingen erfaring selv med droner, men det jeg har lagt merke til som en av forskjellene på DJI Mavic Mini (den første Mini) og DJI Mini 2 som kom på tampen av 2020 er at med sistnevnte kan man ta bilder i RAW. Det øker kvaliteten på bildefilene og detaljene betraktelig. Bildesensorene er dog små i disse 250 grams dronene (1/2.3"), mens større droner har 1/2" og 1". Men DJI Mini 2 har fått 4K-filming med 30p.


22 Apr 2021 17:19
Profile WWW
Moderator
User avatar

Joined: 16 May 2007 15:31
Posts: 2953
kak wrote:
Jeg har ingen erfaring selv med droner, men det jeg har lagt merke til som en av forskjellene på DJI Mavic Mini (den første Mini) og DJI Mini 2 som kom på tampen av 2020 er at med sistnevnte kan man ta bilder i RAW. Det øker kvaliteten på bildefilene og detaljene betraktelig. Bildesensorene er dog små i disse 250 grams dronene (1/2.3"), mens større droner har 1/2" og 1". Men DJI Mini 2 har fått 4K-filming med 30p.
:bra:


25 Apr 2021 23:16
Profile
Site Admin
User avatar

Joined: 26 Dec 2007 22:12
Posts: 2666
Location: Ullensaker
Dersom man kun flyr og fotograferer med drone som hobby, så er den absolutt enkleste inngangsporten til å følge regelverket, å melde seg inn i Norsk Luftsportsforbund. For en årskontigent på rundt kr1600,- så får man et medlemskap som inkluderer forsikring og man kan fly etter regelverket i modellflyhåndboken, som er godkjent av luftfartstilsynet: https://nlf.no/modellfly/informasjon-om ... -modellfly
Dette forenkler ting veldig for hobbydroneflyvere og betyr i bunn og grunn at man har denne sjekklisten med 10 punkter å forholde seg til: https://www.nlf.no/sites/default/files/ ... n_v1.0.pdf

_________________
--
Tommy


30 Apr 2021 14:07
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 30 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Designed by ST Software for PTF