Tyske Renault FT-17 i Norge

Tyske stridsvogner, beltevogner og andre større og mindre kjøretøy som ble brukt I Norge. Dette kan også inkludere ex-norske kjøretøy og andre utenlandske kjøretøy som ble rekvidert eller tatt av tyskerne.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Floreal
Posts: 4
Joined: 11 Nov 2010 3:46

Tyske Renault FT-17 i Norge

Post by Floreal »

I 1941 ble et større antall ex-franske Renault FT-17 overført til Norge og tatt i bruk rundt i landet. På flere bilder er det synlig et fem-siffret registreringsnummer i hvitt på hver side av bakre del av skroget, eksempler på dette kan sees på det vedlagte bildet (bilder funnet ved nettsøk), antar derfor at dette var noe samtlige av disse vognene hadde når de ankom Norge og før de ble fordelt rundt. Spørsmålet er da om noen vet nummerseriene som ble brukt da dette er utydelig på de vedlagte bildene eller om det finnes en liste over vognnumrene og hvor i landet de havnet?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Re: Tyske Renault FT-17 i Norge

Post by overland53 »

En av de som vet mest om FT-17 i Norge er nok Geir Iversen, og han vet ikke hvor mange FT-17 som tyskerne hadde med til Norge dessverre. Disse vognene var ikke spesielt egnet til strid som panservogn betraktet, konstruksjonen er jo fra 1.vk. Derfor var hensikten med å få dem til Norge som bruk i forsvar av flyplasser og kystfort, da i en stasjonær rolle. Det er litt usikkert om det kom flere FT-17 tårn til Norge enn det kom komplette vogner, mye tyder på det, man kan på flere oppsetningsplaner lese seg til at det var Renault'er i stasjonær rolle. Kanskje kun tårnet montert på en bunker, men noen steder hele kjøretøy begravd med tårnet over bakken og inngang i bakkant. Så det er sikkert mulig å få seg en viss ide om antall vogner i Norge. Noen steder står det at det kun var et fåtall (3-4 stk), men jeg tror nok det var flere enn dette.

En kuriøs sak som jeg ikke vet om er helt sann, men på det støttepunkt skal man ha fått tildelt en hel Renault FT-17. Tårnet ble løftet av og montert på en bunker. Resten av panservognen ble imidlertid brukt som "traktor" på støttepunktet under bygging, til å trekke opp materiell og utstyr. Etter krigen skal det ha vært såpass mye igjen av kjøretøyet at det fortsatt kunne brukes til skogsdrift.
Thomas_T
Posts: 5
Joined: 02 Sep 2018 18:42

Re: Tyske Renault FT-17 i Norge

Post by Thomas_T »

Det er/var også rester av en Renault FT-17 med fortet som ligger med Nordhordalandsbroen utenfor Bergen.
Jeg var der en del ganger for vel 15 år siden, og tok også noen bilder.
Post Reply

Return to “Tyske stridsvogner og kjøretøy”