Kleinkampf flotillen 1/265

Kategorien "Krigsmarine" er en fremstilling av de oppgaver den Tyske marine hadde i Norge. Her vil man etterhvert få en oversikt over de større og mindre krigsskip med baser i Norge.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

werner wernersen wrote:Biberen i søgne er ikke utstillt pr dato, jeg vet ikke hvordan det går med restaureringen, men de holdt på å omtrent bygge ny pga rust.
Ok. Takk :)
tessak
Posts: 16
Joined: 27 Feb 2009 1:35

Det var jeg som var FMUs prosjektansvarlige for oppgravingen av Biberne fra bakeritomta på Tangvall,Søgne.Etter at alle seksjonene var fraktet til Kjevik og tømt for sand ble en Bieber levert Søgne kommune.Prosjekt gruppa i Søgne har i hvertfall ikke jeg hørt ett pip fra siden.De restrerende seksjonene ble fraktet til FMUs lager på Trandum hvor de ble liggende utendørs!Senere ble en Biber levert Kvalvik fort i Kristiansund kommune.Bilder finner dere på nettet til venneforeningen.Hvor de andre seksjonene tar veien er ikke godt og vite men FMU har fått en god del henvendelser fra utlandet.
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Har laget en modell av Marder i samarbeid med Natter. Kan lastes ned fra link i signaturfelt. Mulig det kommer en Biber etterhvert.
Attachments
Marder midget sub.jpg
Marder midget sub.jpg (56.34 KiB) Viewed 347 times
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

er det natter som sitter inni der? :D
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Tror ikke han hadde meldt seg. :smoke:
Mange glemmer å ta vekk Sang. Google sin standard figur når du starter en ny fil, så denne gangen tenkte jeg å gi han en passende oppgave.

/
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Oppdatert "oversikt" fra tidligere post:
Natter wrote:Biber og Marder på MMU
Biber (delvis org.) og 2 x Marder på HOS
Biber (delvis org.) på Kvalvik fort
Biber (ukjent status) i Søgne
Biber (delvis komplett) på Tellevik kystfort
Er Biberen som står på Tellevik en av de fra Søgne?
Attachments
IMG_1573.jpg
IMG_1573.jpg (241.76 KiB) Viewed 296 times
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Er Biberen som står på Tellevik en av de fra Søgne?
Det sies at det er ett resultat av litt konkelimonke med gutta sørfra.
"Delvis komplett" er en en smule overdrevet når det gjelder Biberen, og kan vel heller brukes som generell beskrivelse av Tellevik :-D
mvh
Paul S.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Paul S. wrote:Det sies at det er ett resultat av litt konkelimonke med gutta sørfra.
Ok.
Paul S. wrote:"Delvis komplett" er en en smule overdrevet når det gjelder Biberen, og kan vel heller brukes som generell beskrivelse av Tellevik :-D
Hehe... Ja, stedet fremstår jo mer og mer som en oppsamlingsplass for ymse gjenstander enn et "restaurert kystbatteri" (om det har vært en målsetting).
Lurer på om de skal plassere 75mm Bofors tårnkanonen i en av de gamle tyske stillingene - om ikke annet får man jo vist frem et visst sprang i utvikling av artilleri på den måten...
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Jeg mener på at jeg har en tegning av Biber et sted, skal sjekke om det ikke er noen mål på den også.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det finnes en av hver i Horten, så der kan man måle de opp. De er ikke i normal utstilling, spør først.
Attachments
DSC04277.JPG
DSC04277.JPG (52.84 KiB) Viewed 220 times
DSC04276.JPG
DSC04276.JPG (44.41 KiB) Viewed 220 times
DSC04272.JPG
DSC04272.JPG (55.02 KiB) Viewed 220 times
Mvh
Yngvar
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Kom nettopp over denne siden:
http://www.eugeneleeslover.com/VIDEOS/Sneak_Craft.html

Jeg har ikke sett så mange opptak (også under vann) av Marder, Molch, Biber, Hai, Linzen og Seehund (+ noen italienske båter) før i alle fall - ca. en halv time i alt (mange andre interessante videoer der også, dog mest nyere amerikansk).
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Link til den komplette videoen nevnt ovenfor på YouTube:
http://www.youtube.com/watch?v=gRb1U18C ... r_embedded
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Fikk en kopi av denne filmen på dvd for ca 7 år siden, gir en grei oversikt over hva de brukte.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Stusset litt på at besetningene på Linzen-båtene benytter fallskjermjegerhjelmer (med luftwaffe-ørn). Noen ide om hvorfor (kanskje tjenesten ble sett på som risikabel at det f.eks. var "brandenburgere" og ikke marinepersonell som ble brukt...)?
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Alt personell av denne typen var frivillige under 22 år, med god psyke og fysikk.
Tror vel også at det på denne tiden (1944) at det ble "rasket" sammen en del eksisterende utstyr, og ikke utviklet noe nytt.
For å sette det litt på kanten, mye av dette skulle brukes en gang, derfor er de oftest benevnt som himelfart komando.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Post Reply

Return to “Kriegsmarine i Norge”