Type 35 Norw

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Noen som har "vært borti" en MG-kasematte/Tobruk-type bunker med regelbau nummer "35 Norwegen"?
Og eventuelt har tegninger av denne?
Antar at dette er en Vf-type.
JornN
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Regelbau 35 er en stilling for 30,5 cm skipskanon.
Kan det være snakk om "F35" (dvs Falkenhorst-bunker)? Rudi Rolf har ikke den med i sin oversikt, men den omfatter jo kun 28 bunkere opp til "F162", så der er det mange hull.
Ser den ikke omtalt i "Bauformen Norwegen" heller.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Ja, det vil nok være snakk om en Falkenhorst-bunker med benevnelse som 35 Norw. Det er en nærforsvarsbunker/sperrebunker.
Også 11a Norw har jo samme type benevnelse, og virker å være en "Falkenhorst". Kan nå utvide listen med 4 nye av denne, men i ammobunker-utførelse.
Hvilke bunkere finnes i den nevnte listen - har du en digital kopi av denne?
Er det den samme som finnes her: https://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=136200 ?
JornN
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

JornN wrote:Hvilke bunkere finnes i den nevnte listen - har du en digital kopi av denne?
Det er listen i boken jeg tenker på.
JornN wrote:Er det den samme som finnes her: https://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=136200 ?
Samme, men med følgende i tillegg:
FII Shelter
F50 Ammunition depot
F108 Fire control post
F125 Reporting centre
F135 ?
F163 Gun casemate
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Akkurat. Takk!
Noen målsatte tegninger av noen av disse?
Jeg lurer også på om ammobunkerne for luftvernbatteriene i Trondheim og Bergen, samt tilsvarende for batterier i Karihola i Kristiansund, kan høre til F-serien?
De har sterke likhetstrekk med hverandre. Skal få sjekket via oppmålinger om de er helt like.
JornN
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

JornN wrote:Noen målsatte tegninger av noen av disse?
Ikke som jeg har sett (i alle fall ikke med referanse til et F-nummer)
JornN wrote:Jeg lurer også på om ammobunkerne for luftvernbatteriene i Trondheim og Bergen, samt tilsvarende for batterier i Karihola i Kristiansund, kan høre til F-serien?
Aner ikke, men gitt at det er bunkere fra Kriegsmarine (standardkonstruksjon med to varianter på de interne skilleveggene, som også finnes andre steder i landet) er det kanskje ikke en F-bunker?
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

MKB 3/505 Kristiansund Nord, Karihola - var jo som tittel/nummerering tilsier et marinebatteri. Det samme var det tunge luftvernet i Trondheim som disse bunkerne tilhørte.
Så jeg antar at de i Bergen også hørte til marinen. Da skulle en tro at de burde hatt et M-nummer, men hvorfor er de da ikke kjent fra kontinentet (mener jeg)?
Ukjent S-nummer...? Er det egentlig helt usannsynlig at de kunne ha hatt et F-nummer?
JornN
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

JornN wrote:MKB 3/505 Kristiansund Nord, Karihola - var jo som tittel/nummerering tilsier et marinebatteri. Det samme var det tunge luftvernet i Trondheim som disse bunkerne tilhørte.
Så jeg antar at de i Bergen også hørte til marinen. Da skulle en tro at de burde hatt et M-nummer, men hvorfor er de da ikke kjent fra kontinentet (mener jeg)?
Ukjent S-nummer...? Er det egentlig helt usannsynlig at de kunne ha hatt et F-nummer?
Alle de 10 bunkerne jeg kjenner (Nordland, Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane, Hordaland) tilhørte marinebatterier, så det er vel en indikasjon på at det ikke er "FH"? Selv om de åpenbart ikke er bygget i full styrke, er de heller ikke så "enkle" som jeg oppfatter FH-bunkerne å skulle være.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Jeg er enig i at de ikke er særlig enkle, men er det da planke at det må være en M- eller S-type...? Jeg har ikke anelse for øyeblikket.
Har tegning på en slik fra Karihola, men heller ikke på denne står det noen type anført.
I Trondheim var det 6 stk av disse, alle på 10,5/12,8 flak-batterier.
En av dem er revet, 2 er overfyllt og 3 er tilgjengelige.
Har målt opp en av dem og skal etter hvert prøve å få tilgang for oppmåling på de andre 2. Meget interesssant disse, og muligens en avglemt type.

Type 35 vil jeg komme tilbake til senere neste år når jeg har fått tatt mål.
JornN
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

JornN wrote:Jeg er enig i at de ikke er særlig enkle, men er det da planke at det må være en M- eller S-type...? Jeg har ikke anelse for øyeblikket.
Ikke jeg heller.
JornN wrote:I Trondheim var det 6 stk av disse, alle på 10,5/12,8 flak-batterier.
En av dem er revet, 2 er overfyllt og 3 er tilgjengelige.
Har du posisjoner på dem?

Her har jeg markert 10 av de jeg husker på kartet (Løvås og Olsvik er bygd inn i nyere hus, Storrinden er revet).
Usikker på eksakt lokalisering av den på Nesje (mener den sto da jeg var der ute for noen år siden - har også tegninger av den).
På krokeide har jeg markert en bunker som ligner, men som ikke er lik. Mener dog at det skal være en lik der ute (utsiden av gjerdet?), men det er så lenge siden jeg var der så jeg er usikker.
Mener også at den på Fantoft/Natland i Bergen skal være bevart (?), men husker ikke posisjonen sånn i farten - den er vel også dokumentert på forumet (samme med den for batteriet på Fagerdal).

Det er vel minst en tråd på disse bunkerne her inne fra før med noen tegninger og foto?
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:Det er vel minst en tråd på disse bunkerne her inne fra før med noen tegninger og foto?
Fant ikke den dedikerte tråden jeg tenkte på, men her er i alle fall noen andre hvor disse bunkerne er omtalt:
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=30&t=267
https://www.finn.no/realestate/homes/ad ... eaId=20479
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=30&t=1450
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 0&start=15
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=29&t=4894
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Her er et kart med de tunge flak-batteriene i Trondheim.
Munkholmen hadde ikke denne type bunker. Likeledes ikke ett av 12,8-batteriene (Østmarkhaugen), og Rotvollhaugen som ikke var ferdigbygd.
Nardo-batteriet (12,8) ble akkurat ferdigbygd før krigen var over, og delte ammobunker med 10,5-batteriet som allerede stod der.
Denne bunkeren og likeledes den ved batteriet på Leira (lengst sør på kartet), er overfyllt og ikke tilgjengelig (gul linje under markeringen).
Munkholmen hadde ikke denne bunkertypen, og den ved batteriet på Møllebakken er revet (svart linje under markeringen).
De 3 batteriene som fremdeles har en mer eller mindre tilgjengelig bunker (grønn linje under markeringen), er Ladehammeren, Kyvatnet, og Austflata på østsiden av byen.
Attachments
Trondheim sentrum m fmflak.jpg
Trondheim sentrum m fmflak.jpg (1.68 MiB) Viewed 174 times
JornN
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Kan det være at regelbaunummeret på disse bare ble skrevet med en ring rundt på tegningen, uten noen prefix?
I så tilfelle er nummeret på typen fra Karihola 161. Det er vel langt mere sannsynlig at dette er et kartreferansenummer.
På tegningen av type 11a Norw, også fra Kristiansund, finnes et tilsvarende nummer - 18.
På en annen tegning fra Kristiansund, finnes et tilsvarende nummer - 38 - på en bunker som er svært lik 11a N.
Bare at denne er 3,00 x 6,20 m i mål på hovedrommet, mens 11a er 2,35 x 4,60 m.

Det er også mulig at jeg har døpt denne type 11a norwegen feil med tanke på prefixen.
På tegningen står det faktisk bare "Typ 11a Norwegen" og ikke Vf.
Så dette kan egentlig også være en Falkenhorst-type...?

Bunkerne tidligst i denne tråden er også bare anført som Typ 35 Norw, og Typ 11a Heinr.
JornN
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

JornN wrote:Kan det være at regelbaunummeret på disse bare ble skrevet med en ring rundt på tegningen, uten noen prefix?
Har sett nummer med ring benyttet både som angivelse av R-nr, men også bare som tegning-/sidenummer i mappen (se vedlagte eksempler).
JornN wrote:I så tilfelle er nummeret på typen fra Karihola 161. Det er vel langt mere sannsynlig at dette er et kartreferansenummer.
På tegningen av type 11a Norw, også fra Kristiansund, finnes et tilsvarende nummer - 18
Den første tegningen er jeg usikker på (tror ikke jeg har sett den), men den med 18 er definitivt kun tegningsnummer i mappen.
JornN wrote:Så dette kan egentlig også være en Falkenhorst-type...?
JornN wrote:Bunkerne tidligst i denne tråden er også bare anført som Typ 35 Norw, og Typ 11a Heinr.
Langt utenfor min "komfortsone" her, så dette er noe bunkerarkeologiekspertene får svare på :)
Det er så mange forskjellige "standard" benevninger ute og går på tilgjengelig dokumentasjon - ref bla vedlagte eksempel, hvor "H" i typebetegnelsen åpenbart angir bruk av Heinrich-elementer.
Personlig heller jeg til at det kunne være noe variasjon fra distrikt til distrikt/ ingeniør til ingeniør/ firma til firma mtp hvem som laget tegningene. I tillegg er det en blanding av tegninger fra krigen og tegninger rekonstruert av tyskerne i perioden 1945-47 (tegningene fra Karihola er nok av sistnevnte).
Attachments
Image3.jpg
Image3.jpg (182.5 KiB) Viewed 163 times
Image4.jpg
Image4.jpg (217.15 KiB) Viewed 163 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”