Byggelister for Florø

Rundt om kystfort og andre større forsvarsanlegg er det masse forskjellige bunkere. Noen er standardiserte mens andre er modifisert til å passe inn i terrenget. fortell om "dine" bunkere!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Det er en del ja, men som sagt kun det som ble "bestilt" i 1944. Mao. ingen komplette fort/støttepunkt, kun sporadiske bunkere, fjellanlegg osv.

Erik
Skjønner at noen har brukt mye tid å penger på å få tak i denne informasjonen. Kan du si meg hva som står oppført i Florø?

Er det i tyske arkiver dette er funnet? Driver selv å planlegger en tur for å prøve å finne bilder/dokumentasjon, så er veldig takknemlig om noen har tips/råd :)

Mvh Kim G J
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Splittet opp denne slik at vi ikke ødelegger for Jørn & Hommelvika :-)

FH = Felshohlbau/tunnelanlegg
FH/Komb = Kombinasjon tunnel/bunker

Fest.Pi.St.Absch.Gr. I/4
Marine
Förde

Stützpunkt 112a "HKB Florö":
Leitstand (Bauwerk Nr.3) FH/Komb.
Muni Unterstand FH
3 Gruppenunterstand FH
Doppel Gr. unterstand FH
Muni Unterstand FH
3 Gruppenunterstand FH
Sani unterstand FH


Mvh
Erik E
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Sikkert lurt å flytte ja :) Takker så mye for info, tror det meste av det som er listet her er bygd, men noen av tunnelanleggene vart ikke helt ferdige.

Mvh Kim G J
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Erik: Har sjekket litt rundt angående det byggene som står oppført. Vet man om alle disse byggene er bestillt til HKB Florøy eller kan andre stridsenheter ha bestillt dem? Er en del uforklarlige tunnelinnslag i Storåsen (Stutzpunkt Bertha) som var holdt av 1. og 2. kompani fra Festnings-infanteri-bataljon 644.

Stützpunkt 112a er det OT's betegnelse på HKB 5./981 ?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Disse byggverkene er nok alle til dette ene kystfortet da de er stykket opp batterivis! Stp 112a tror jeg ikke er OT sin egen betegnelse, men heller Festningspionerene.

Erik E
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Hei Erik, takk for info :)

Kunne du sjekket om der står flere byggeprosjekt for Fest.Pi.Abschn.Gr I/4 i Florø?

Du må si fra viss jeg spør for mye :)

Mvh

Kim G J
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Står ikke noe mer enn dette dessverre, men nå ser det ut som det kun er Kystartilleri som finnes på denne versjonen....
Har noe annet på gang som jeg kan sjekke videre på ;-)

Erik
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Spennende, spennende ;)
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Fant to forkortelser ifm. Florø som jeg ikke tar på sparket for å si det sånn... Står "Haka" med blå skrift (marine). Er dette noe så enkelt som Hafenkapitän??

Vet du om det var såkalte "Räumboote" stasjonert i Florø en periode 43-44? Kan "5 R 52" eksempelvis være R52 - 5 Räumbootflottillie" ?

Mvh
Erik E
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Hei. Det stemmer nok bra det du skriver:



Hafenkapitän Florö, står inntegnet på et marinekart fra 1945, eller der står Haka.

Har følgende informasjon angående Raumboote:

52. Minensuch-Flotille:

Besto av Sperrbrecher 139, 4 R-båter og 4 RA-båter. Kjempeflott med tillegsopplysningen om at ett av båtene har hatt "navnet" R52 :)

Årstallene stemmer nok også (43-44).

http://www.flora-krigshistorielag.com/i ... Itemid=139

Se denne linken, på kartet står der R-bootspier.

Se for øvrig også denne: http://www.flora-krigshistorielag.com/i ... &Itemid=29

"Festung Florø" som jeg driver å bygger opp. Kom gjerne med tilbakemelding på om det er knotete å finne frem osv.

Mvh
Kim G J
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Legger ved et utsnitt fra marinekartet, beklager at det er utydelig..var uheldig med avfotograferingen, kartet var for stort til å scanne, men skal få fotografert det på nytt.

På originalen såg en vertfall at der stod Hafen Kapitan, og R-boots pier, blant annet.
Attachments
hafen_kriegsmarine.jpg
hafen_kriegsmarine.jpg (143.22 KiB) Viewed 159 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Kjempeflott med tillegsopplysningen om at ett av båtene har hatt "navnet" R52
Skal være usagt fra min side om det virkelig er R 52, elle om det er 52 M-flottillie, men hva gjør isåfall den R`en der?

Videre ser du en del avdelinger stykket opp her:
(Fra topp mot bunn)

- Stab HKAA I./981 [Flyttet til Angelshaug senere i krigen?]
- Fest.Pi.St.Absch.Gr. I/4
- 3./655 Fest.inf.Btl
- 1.Zg 2./Kgf.Bew.Btl.188
- 1 Gru.2./269 [Pionier-Bataillon 269]
- Festungskabel-Bauzug 1/24
- Haka [Hafenkapitän]

+ 10 OT arbeidere og 130 krigsfanger.
Ellers er det kanskje av interesse og se at MSS er oppført under Færøya, har du noe derfra?

1/2 Zug fra Marine Flakabteilung 801 på Ytterøyane fyr hadde kanskje også bunkere??

Mvh
Erik E
Attachments
Florø.JPG
Florø.JPG (69.87 KiB) Viewed 155 times
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

[Skal være usagt fra min side om det virkelig er R 52, elle om det er 52 M-flottillie, men hva gjør isåfall den R`en der?


Dette er marinens standard taktiske tegn.
Dobbeltvinkelen betegner Bootsverband
Oppe til venstre står Flotiljenummer, oppe til høyre står Flotiljetype og under står antall enheter.
På tysk leses dette som:

52. Räumbootsflotille, bestehend aus 4 Booten.

Dette blir jo litt rart ettersom flotiljen i dette området var en M.S. Flotilje, og der det står R skulle det stått M.S. (52. R.Boots-Flotille fantes som kjent ikke).
Ettersom det dreier seg om samme krigføringsområdet, så ligger nok feilen hos den som har skrevet symbolet inn på kartet. Det kryr forøvrig av slike feil på tyske kart, spesielt når det gjelder marinens og luftwaffes oppsetninger.
JEF
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Rene julekvelden dette her!! :)

Det er nok sannsynlig at det stemmer det om raumbåtene.

"52. Minensuch-Flotille som besto av Sperrbrecher 139, 4 R-båter og 4 RA-båter
hadde sitt støttepunkt i Florø ( Stützpunkt Florø), og var underlagt 5. Küstensicherungsverband (5.KSV), som hadde hovedkvarter i Bergen og var ansvarlig bl.a. for eskorte og vaktjenesten for kysten fra Stadt til Karmøy. "

Kan det da leses som om 5 tallet står for 5.ksv og 52 for 52.M.such.flott og at R'en står der pga at flott. besto av R-båter?

Når det gjelder den øvrige infoen på kartet er der mye nytt her for meg så dette var til stor hjelp Erik :) Nok en gang tusen takk!
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Når det gjelder Ytterøy så vet jeg at der er noen stillinger der ute men har ikke hørt om bunkerer, skal visst også være en VELDIG god kikkert der med ørn og hakekors på ;)

På Færøykavlen er der meg bekjent 3 bunkerser: En vaktbunker på toppen av et lite "fjell", en bunker nede ved en vakthytte ved hovedskipsleden, samt at vakthytta har en slags bunker som kjeller.
Post Reply

Return to “Regelbau bunkere og andre installasjoner”