Langnes batteri

For de med interesse for norske fort og festninger hovedsakelig før 1940. Mange av de gamle festninger er fremdeles i forsvarets tjeneste.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
kire
Posts: 44
Joined: 14 Aug 2006 23:42
Location: Akershus

Langnes batteri

Post by kire »

Vedlegger noen bilder fra en tur jeg hadde for noen år siden til ett sted som heter Langnes , og bildene er fra batteriet.

Vedlegger også noe tekst som er hentet fra

[http://www.nasjonalefestningsverk.no/gr ... %20Batteri
]

Langenes batteri
Batteriet er et av de eldste anleggene i Glommalinjen og har ved sin spesielle utforming og opprinnelighet meget stor verneverdi.


Som et av de første i Glommalinjens utbygging sto dette batteriet ferdig allerede i 1899 og var beregnet for seks 7,5 cm feltkanoner.

Anlagt som et festningsanlegg, helt regulært og med fullt overdekkende dekningsrom mellom de seks kanonstandplassene. Etter unionsoppløsningen ble anlegget erstatte med et delvis utsprengt brogalleri mot jernbanen, og en oppmurt mitraljøsestilling.

Portene og piggstrådsperringene er fra 1914 - 18, da batteriet var oppsatt under første verdenskrig. i 1935 ble det satt opp luftvernartilleri.

Langenes batteri var en del av Fossumavsnittet. Batteriets hovedskuddsfelt var mot Onstadsund fergested, men to av standplassene skulle dekke sørover mot Fossum veibro og Langnes jerbanebro.

Batteriet er et av de eldste anleggene i Glommalinjen , og har ved sin spesielle utforming og opprinnelighet meget stor verneverdi.



Ryktene vil ha det til at det gikk en flytebro over elven som forbindelse for anleggets forskjellige deler.
[/url]
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
kire
Posts: 44
Joined: 14 Aug 2006 23:42
Location: Akershus

Post by kire »

flere bilder
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Re: Langnes batteri

Post by molich »

Legger ved noen bilder av Langnes Brogalleri for å få mer helhet.

Ganske spesielt anlegg dette med bunkere på hver side av jernbanebru, og en masse piggtråd som fortsatt er "intakt".

MVH Morten C.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
MVH Morten C.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Post by TommyG »

Var en tur innom Fossum og Langenes brogalleri i dag. Er det noen annen/bedre måte å komme seg opp til Langenesbatteriet enn å gå fra rasteplassen ved Fossum bro? Det så ikke så langt ut, i følge GPSen, men det som så ut som 7-800 meter, viste seg å være en forholdsvis drøy tur, og tok vel rundt 45 minutter å ta seg opp dit :D
Var ikke sikker på om det var tillatt/trygt å gå over jernbanebroen, så kom meg ikke over til Spydbergsiden der det som er mest interessant ligger.
--
Tommy
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

Post by ole w »

det fårn si PDT_Armataz_01_13 viste ikke at det fantes slike "farlige" annlegg igjen PDT_Armataz_01_11 kanskje vi måta det ibruk igjen PDT_Armataz_01_36 fosvare det mot skifte,kommunale arbeidere, taggere,pyromaner og private investorer PDT_Armataz_01_18
ow
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Post by TommyG »

ole w wrote:det fårn si PDT_Armataz_01_13 viste ikke at det fantes slike "farlige" annlegg igjen PDT_Armataz_01_11 kanskje vi måta det ibruk igjen PDT_Armataz_01_36 fosvare det mot skifte,kommunale arbeidere, taggere,pyromaner og private investorer PDT_Armataz_01_18
Du har vel et lignende anlegg ikke så alt for lang fra der du bor. Galleriene ved Vaterholmen er vel motstykket til disse to brogalleriene, Fossum brogalleri og Lagenes brogalleri.
Det står litt mer om den her: http://www.verneplaner.no/index.php?f=l ... 239684&a=5
--
Tommy
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

Post by ole w »

vet det, kjempefin plass, har ikke vert i det ene galleriet ennå men det er nok mere inntakt enn langnes, ingen som orket å ta ned kanonene PDT_Armataz_01_18
ow
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Post by molich »

TommyG wrote:Var en tur innom Fossum og Langenes brogalleri i dag. Er det noen annen/bedre måte å komme seg opp til Langenesbatteriet enn å gå fra rasteplassen ved Fossum bro? Det så ikke så langt ut, i følge GPSen, men det som så ut som 7-800 meter, viste seg å være en forholdsvis drøy tur, og tok vel rundt 45 minutter å ta seg opp dit :D
Var ikke sikker på om det var tillatt/trygt å gå over jernbanebroen, så kom meg ikke over til Spydbergsiden der det som er mest interessant ligger.
Hei Tommy.

Fant du noen inngang nr. 2 ved Fossum brogalleri?....jeg fant ikke noe.

Jeg vurderte akkurat det samme som deg da jeg var paa min tur. Men siden jeg ogsaa var paa sondre og nordre skoros...fant jeg tilfeldighvis en annen vei. Letteste adkomsten til Langnes blir da fra E 18 ved Spydeberg, og ta av mot Hovin kirke. har du GPS-punktet paa Langnes finner du lett veien mot Bovum gaard. Virket for meg veldig privat der, men var merket sti til Langnes batteri og galleriet fra den garden. Herfra er det ca. 20 min gange.

Den jernbanebrua ja.....jeg hade litt flaks da jeg var det.....toget kom like etter jeg hadde passert. Var ikke helt trygg da jeg passerte den broa nei....

MVH Morten C.
MVH Morten C.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Post by TommyG »

molich wrote: Fant du noen inngang nr. 2 ved Fossum brogalleri?....jeg fant ikke noe.

Jeg vurderte akkurat det samme som deg da jeg var paa min tur. Men siden jeg ogsaa var paa sondre og nordre skoros...fant jeg tilfeldighvis en annen vei. Letteste adkomsten til Langnes blir da fra E 18 ved Spydeberg, og ta av mot Hovin kirke. har du GPS-punktet paa Langnes finner du lett veien mot Bovum gaard. Virket for meg veldig privat der, men var merket sti til Langnes batteri og galleriet fra den garden. Herfra er det ca. 20 min gange.

Den jernbanebrua ja.....jeg hade litt flaks da jeg var det.....toget kom like etter jeg hadde passert. Var ikke helt trygg da jeg passerte den broa nei....
Nei, kikket litt rundt på Fossum brogalleri, men det var såpass med snø og is, så fant ut at det nok ikke var helt trygt å drive og klatre i fjellet der.

Oppdaget etterpå at det sto litt om adkomst til Langnes batteri på http://www.verneplaner.no/?f=landsverne ... 210817&a=5 (note to self: les slik før heller enn etter turen neste gang).

Var ikke helt overbevist om hvor solid de plankene på siden av broen var. Gikk et tog like før jeg kom fram, så jeg tok sjansen på å gå over den litt kortere broen på østsiden av elven, men det knirket og gynget faretruende i gangplankene der syntes jeg, og med 10-20 meter ned i steinura under broa så følte jeg meg ikke helt trygg :D

Får vel heller bli en ny tur til våren da, tenker jeg meg. Kommer vel stadig mer snø her iallefall nå, så snart så er det vel ikke mulig å ta seg fram i skog og mark uten ski.
--
Tommy
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Post by molich »

Hei Tommy.

Det har jeg forstaelse for, man skal jo ikke risikere livet heller. Hadde noen slike glatte turer i fjor vinter.

Det ville vere ulogisk om det ikke var en inngang nr. 2 eller en romningsvei i disse brogalleriene. Var vel ikke 2 innganger ved Langnes heller...( hvis jeg husker rett ) fant en inngang og en utgang til Gevergalleriet.....og derfra matte man ga tilbake igjen.

P.S. Alltid lurt med litt bakgrunnsjobb for man reiser.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
jacob160
Posts: 77
Joined: 31 Dec 2010 12:00
Location: Austmarka 2224

Lagnes batteri

Post by jacob160 »

Lagnes batteri ble bygget i 1899 og sto ferdig samme året.
Batteriet var beregnet for 6 stk. 7,5cm feltkanoner.
petter
Posts: 108
Joined: 26 Mar 2008 11:20

Re: Langnes batteri

Post by petter »

Vårtur til Langnes batteri i dag.

Kjørte til gården rett i bakkant og fikk parkere på gårdsplassen der.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply

Return to “Norske festninger før 1940”