Radiobunker ved Åros i Søgne

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Noen som har kjennskap til hva denne bunkeren, som nå ligger for salg på Finn, har vært brukt til?
http://www.finn.no/finn/b2b/commercialp ... rough=true
Den ble bygget i 1963 og iflg. tegning jeg har fått av megler er det et stor senderrom, foruten eget aggregat og det meste til å klare seg uten hjelp fra omverdenen.

Jeg har vokst opp rett i nærheten, men har aldri hørt om bunkeren før nå.
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Det er en sambandsbunker tidligere tilknyttet en større antennepark på området rundt bunkeren. Antennene er borte, men det har du sikkert hørt om hvis du bodde i nærheten. Var litt om det i media, spesiellt når de felte den store masta.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Flyfoto fra 2005 som viser oppsettet med mastene. To mindre master med fire barduneringspunkter og en større mast. Bunkeren er den "grå firkanten" øverst på bildet.
Attachments
Aaros_master.jpg
Aaros_master.jpg (82.14 KiB) Viewed 406 times
Mvh
Tormod
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Jada, Årsosmasta var kjent. Fikk som barn aldri noe skikkelig svar på hva den ble brukt til og vet det fortsatt ikke. Siden den var malt "i fine farger" og opplyst så trodde jeg ikke det var militær. Hvilke type samband er var det snakk om (den anlegget dukket opp i 1963)?
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Da var bunkeren solgt for hele 1.750.000 kroner. Det er godt og vel 3 ganger "utropspris". Dette forteller i alle fall meg at Forsvaret har liten ide om verdiene de sitter på og at de til stadighet "sanerer" objekter som kunne vært solgt.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Tror anlegget ble titulert som "Sjøforvarets stasjon Søgne/Åros".
Mvh
Tormod
eriknor
Posts: 5
Joined: 05 Jun 2009 21:53

overland53 wrote:Da var bunkeren solgt for hele 1.750.000 kroner. Det er godt og vel 3 ganger "utropspris". Dette forteller i alle fall meg at Forsvaret har liten ide om verdiene de sitter på og at de til stadighet "sanerer" objekter som kunne vært solgt.
Søgne kommune som pressa opp prisen, trodde HA skulle etablere seg der, men viste seg at det var en av byens krisne mc klunner som ønsket å kjøpe...
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”