Bogen stokke(Torp)

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

Espen K wrote: Det er flere skytestillinger som liger skult og de er ikke så lette å finne før man nesten tråkker opp i dem :)
Men jeg har et trent øye for å finne betong blandt løv og mose så det er ikke det store problemet, utfordringen er att døgnet ikke har nok timer :D
Trenger du hjelp til å lete så stiller jeg gjerne opp. Har også litt erfaring med å finne betong i vegetasjonen :-)
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Ja du stiler nok opp ja, er jo artig å tråkke rundt der og se hva som dukker opp.

Idag fant jeg atter en bunker og flere skytestillinger samt en luftvernstilling.
Kom også over litt effekter i form av en ammoboks og et lokk i en bunker.
Bunkeren som bildet viser er nok en observasjons stilling med overbygg, taket kan justeres i høyden og ringen rundt søylen har også denne muligheten.
Det som slo meg først var att denne stillingen var veldig lav, jeg kunne ikke stå oppreist der.
Hvordan holder man utkikk i en slik stilling i timesvis når man ikke får stått oppreist?


Mere om amoboksen her: http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=18&t=5429
Attachments
Overside av tak på stilling samt løpegang til dekningsbunker.
Overside av tak på stilling samt løpegang til dekningsbunker.
IMG_4569opsstilling2.jpg (180.22 KiB) Viewed 319 times
Undersiden av taket på stilling, taket kan heises opp og ned samt ringen på betongsøylen.
Undersiden av taket på stilling, taket kan heises opp og ned samt ringen på betongsøylen.
IMG_4571opsstilling.jpg (280.55 KiB) Viewed 319 times
Lokk til kjele, produsert i 1951 og trolig gjenbrukt av forsvaret.
Lokk til kjele, produsert i 1951 og trolig gjenbrukt av forsvaret.
IMG_4598lokk.jpg (193.39 KiB) Viewed 319 times
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Da fikk en jaggu en omvising i fjellanlegget også, anlegget er over to plan og det har flere rom.
Attachments
IMG_5349inne i fjellet.jpg
IMG_5349inne i fjellet.jpg (99.13 KiB) Viewed 267 times
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Er dette et fjellanlegg ved Torp flystasjon eller ved drivstoffanlegget i Bogen? Hvis det er ved Torp, er det i tilknytning til bygninger etc. ved den tidligere militære delen, dvs. øst for taksebanen og sør for området med oppstillingsplasser for militære fly?
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Espen K wrote:Da fikk en jaggu en omvising i fjellanlegget også, anlegget er over to plan og det har flere rom.
Får vi se mer og? :-)
--
Tommy
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

lilje wrote:Er dette et fjellanlegg ved Torp flystasjon eller ved drivstoffanlegget i Bogen? Hvis det er ved Torp, er det i tilknytning til bygninger etc. ved den tidligere militære delen, dvs. øst for taksebanen og sør for området med oppstillingsplasser for militære fly?
Fjellanlegget ligger på den gamle millitærdelen, det har tillhørt flystasjonen.
Da flystasjonen ikke lenger var på listen over mobiliserings flyplasser i 2008 ble hele området inkludert dette fjellanlegget solgt.
Det ligger ikke i umiddelbarnærhet til noen av bygningene eller rullebanen på området.

Planene var att hitt skulle flykontrollen flytte under mobililsering, dermed ble de aller fleste nødvedigheter innlagt i dette fjellanlegget.
TommyG wrote:Får vi se mer og? :-)
Det kommer flere bilder og mer info i egen tråd om Torp om ikke så lenge :bra:
Attachments
Skilt i fjellanlegget som viser hvor ting ligger. Det som er til venstre ligger i 2. etasje og resten i 1. etasje.
Skilt i fjellanlegget som viser hvor ting ligger. Det som er til venstre ligger i 2. etasje og resten i 1. etasje.
IMG_5321skilt fjellanlegg lite.jpg (153.05 KiB) Viewed 217 times
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Vet om tilsvarende anlegg på en annen flystasjon. Noen som kjenner til om et slikt anlegg ble bygget på Flesland?
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Pass på ikke å skrive om anlegg som fremdeles er operative.
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Flesland har vel ikke vært operativ på tjue år. Det er riktignok fortsatt militær eiendom, så du har forsåvidt et poeng.
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

En annen sak angående Torp: Når man (dvs. sannsynligvis NATOs infrastrukturprogram) hadde brukt penger på et slikt fjellanlegg, synes jeg det er litt pussig i at man ikke også bygget fly-sheltere.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Jeg vil tro de aller fleste flyplasser der forsvaret har vært innvolvert har en form for fjellanlegg i umiddelbar nærhet.
lilje wrote:En annen sak angående Torp: Når man (dvs. sannsynligvis NATOs infrastrukturprogram) hadde brukt penger på et slikt fjellanlegg, synes jeg det er litt pussig i at man ikke også bygget fly-sheltere.
Ja du har et poeng der, det er jo bare bygd en hangar på område og den ble vel brukt til vedlikehold fremfor å beskytte.
Det er mulig det var tiltenkt å benytte noe lignende de svenske "Splitterskyddad plasthangar från Flygbassystem 90" ved en enventuell mobillisering.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Tarjei wrote:Vet om tilsvarende anlegg på en annen flystasjon. Noen som kjenner til om et slikt anlegg ble bygget på Flesland?
Etter det jeg kan se på flyfoto over Flesland, så er det minst to stedet det trolig er innslag i fjellet.
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Det er nok fjellhangaren. Spørsmålet er om der også er laget flyops i tilknytning til denne. Sannsynligvis er det nok det, men lurte på om noen kunne bekrefte det.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Tarjei wrote:Flesland har vel ikke vært operativ på tjue år. Det er riktignok fortsatt militær eiendom, så du har forsåvidt et poeng.
Ikke bare er det slutt på retusjering av luftfoto, nå er det også tilgjengelig skråfoto hvor en kan zoome helt inn på alle fjellingangene på Flesland. Toppen på Storrinden er dog stadig skjerment på skråfoto med svært lav oppløsning.
Ser også at Skifte har lagt ut et område nedenfor Storrinden for salg - mulig at ammobunkeren er inkludert (har ikke finmyst på tomtegrensene).
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Hvor ligger de skråfotoene, !881?
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”