Fjellanlegg ved Bryn ?

Oslo og omegn var en viktig plass for den tyske administrasjonen i Norge med sine mange staber, leirer og støttepunkter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Sean Banan
Posts: 9
Joined: 27 Jul 2011 12:37
Location: Oslo

Når man går fra Bryn (ved restauranten Olsen) og i retning Hellerud, langs t-banelinjen, kan man se flere innganger inn mot fjellet på høyre side. Er det noe som vet noe om dette fjellanlegget? Noen av inngangene er murt igjen, men forsøkt borret i gjennom...

:)
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Har du nærmere beliggenhet? link til Gule sider etc.
Mvh.
Jon-Vegard
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Jon-Vegard wrote:Har du nærmere beliggenhet? link til Gule sider etc.
Ligger på høyre side av jernbaneveien når du kommer fra Bryn, 50 - 75 meter før du kommer til der Fyrstikkbakken går opp. Mener at det var en kanonstilling eller lignende på hylla over tunellene. Dit er det adkomst langs bygget som ble satt opp etter at den lange boligbrakka til fyrstikkfabrikken brant. denne har jeg forøvrig spurt deg om tidligere. Minner om dekningsrom for manskaper, som det har vært flere av nær kanoner i Oslo-området.

ervold
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Du mener ikke fjellanlegget der Østmarka HV i sin tid lagret White'ene sine?
Attachments
4961134476_28b4272b01_z.jpg
4961134476_28b4272b01_z.jpg (197.96 KiB) Viewed 575 times
Sean Banan
Posts: 9
Joined: 27 Jul 2011 12:37
Location: Oslo

Jon-Vegard wrote:Har du nærmere beliggenhet? link til Gule sider etc.

N 59° 54.546', E 10° 49.387'
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Det var/er ett større fjellanlegg i dette området, åpningen vises på gulesider/google streetview. Var inne der en gang på 80 tallet. Minst en inngang og typisk sivilforsvars utforming sikkert over 2000kvm. Østmarka HV var dengang oppsatt med ett 20 tall White "pansrede" kjøretøyer som var tørrluft lagret her. Usikker på når det er bygget og om det er andre installasjoner i nærheten. Mulig at Ervold husker mer.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Langs veien der er det mye rart. Ett av anleggene er som Anders sier Sivilforsvarets. Det er nå i bruk som lager for fyrverkeri. Hva alle de andre åpningene er vet jeg ikke. Anlegget til Sivilforsvaret ble anlagt på -50 tallet.
Mvh.
Jon-Vegard
petter
Posts: 108
Joined: 26 Mar 2008 11:20

AndersHJ wrote:Det var/er ett større fjellanlegg i dette området, åpningen vises på gulesider/google streetview. Var inne der en gang på 80 tallet. Minst en inngang og typisk sivilforsvars utforming sikkert over 2000kvm. Østmarka HV var dengang oppsatt med ett 20 tall White "pansrede" kjøretøyer som var tørrluft lagret her. Usikker på når det er bygget og om det er andre installasjoner i nærheten. Mulig at Ervold husker mer.
Last edited by petter on 19 Oct 2015 22:23, edited 1 time in total.
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

AndersHJ wrote:Du mener ikke fjellanlegget der Østmarka HV i sin tid lagret White'ene sine?
Nei Anders, det anlegget ligger etter at du har passert Fyrstikkbakken og Savo farikken. Der er det full aktivitet, blandt annet er det lager for fyrverkeri og så vidt jeg vet eies det nå av et entreprenørfirma. Kjør ca 200 mmeter tilbake mot Bryn så ser du muren med hull i som dekker inngangene, Det ligger helt intill veien.

ervold
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Ok, var ikke sikker. Da er spørsmålet til Sean fortsatt ubesvart.
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

petter wrote:
AndersHJ wrote:Det var/er ett større fjellanlegg i dette området, åpningen vises på gulesider/google streetview. Var inne der en gang på 80 tallet. Minst en inngang og typisk sivilforsvars utforming sikkert over 2000kvm. Østmarka HV var dengang oppsatt med ett 20 tall White "pansrede" kjøretøyer som var tørrluft lagret her. Usikker på når det er bygget og om det er andre installasjoner i nærheten. Mulig at Ervold husker mer.
Østmarka eller mener du kanskje nåværende UTR-ESK, tidligere MITR-ESK. Meg bekjent er det kun MITR-ESK som var oppsatt med White's og M24.
Hei.
Du har rett i at Mitr. esk hadde 4 stk M24 og 20 stk White. Østmarka Hv omr. 02102 var også oppsatt med White, jeg mener de to hadde 20 stk hver. Mitr esk hadde sine i Bogstadleiren mens Østmarka hadde sine inne i Sivilforsvarets fjellanlegg i Smalvollveien. Tunellen gikk i en hestesko og det var plass til to kjøretøy ved siden av hverandre. Tvers over hesteskoen var det en tunell med tre sidestoller. Her hadde HV-02 sentralt lagret utstyr. Mot slutten var det også lagret seks 106mm RFK som HV-02106 disponerte. Utfordringen med anlegget var fuktighet. Jeg monterte tre Munther M 120 avfuktere i 02 sin del, og en stor M600 i kjøretunellen. Dette var ikke tilstrekkelig og vognene ble utsatt for mye vann. Disse vognene ble etter hvert hugget som følge av nedrustningsavtalen. Det var bedre å hugge 40 museumsgjenstander enn 40 operative vogner. Panserkjøretøy er panserkjøretøy alder ikke av interesse. Antagelig var ikke de som i alle år hadde skrudd på vognene enige, men det hadde vært mye morro med dem.

ervold
Dexter
Posts: 1
Joined: 15 May 2016 20:53

noen ny informasjon om dette? er det fremdeles i bruk? ser det er lys på der.

mot rundkjøringa er det ett stort hull i fjellveggen, men det er vel sporveien sitt?
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Kikket raskt på Google Streetview og fant to åpninger med litt mellomrom i Jernbaneveien.
Men litt lenger syd ligger det en inngang som er støpt og har en kjøreport inn i fjellet, finner ingen annen inngang i umiddelbar nærhet til denne.
Attachments
jernbaneveien 5a Oslo.jpg
jernbaneveien 5a Oslo.jpg (674.03 KiB) Viewed 233 times
Jernbaneveien 6 Oslo.jpg
Jernbaneveien 6 Oslo.jpg (495.64 KiB) Viewed 233 times
jernbaneveien 5 Oslo.jpg
jernbaneveien 5 Oslo.jpg (428.48 KiB) Viewed 233 times
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

En eller annen gang for 20-30 år siden hørte jeg at krigshovedkvarteret for enten fylkesmannen i Oslo og Akershus eller for Oslo kommunes ledelse (eller begge deler?) var i Skøyenåsen. Det passer jo svært godt med dette (altså det nederste).
duoprop
Posts: 41
Joined: 10 Apr 2011 18:55

Inngangen på nederste side var opprinnelig innslag de brukte når de bygde romeriksporten, altså tunnelen til flytoget Oslo Gardemoen.
Metallporten under brakka som brant er en sandsilo.
Grusen helles ned på oversiden og tappes ned i lastebilen i tunnelen under.
Denne er nedlagt
https://www.youtube.com/watch?v=yzert3RLOC8

Jeg vet om tre slike i Oslo og alle ligger i tilknytning til forsvaret/sivilforsvaret så de kan ha en beredskapsrolle uten at jeg vet dette sikkert.
Her er en fin og aktiv en beliggende rett ved sivilforsvarets anlegg i Bergensveien på Grorud (tidl. HV)
https://www.youtube.com/watch?v=Bf2eGHek_ek

"Sluket" på oversiden
https://www.youtube.com/watch?v=Z3RzyLnTtr8
Post Reply

Return to “Oslo/Akershus”