Bunker i Sandvika

Oslo og omegn var en viktig plass for den tyske administrasjonen i Norge med sine mange staber, leirer og støttepunkter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Takk for oppklaringen Tommy :bra:

Morten
MVH Morten C.
aom2
Posts: 9
Joined: 16 Aug 2011 19:10

Jeg fant ut om dette anlegget på Frekforum der det jevnlig ble frekventert av ungdomer fra Bærum. Og defra har det blitt omtalt i andre fora relatert til UE.
Men jeg synes jo det er litt merkelig at de som i sin tid murte igjen den vestlige åpningen ikke visste at den andre inngangen var åpen.

Jeg tenkte også på å ta med en laser for å måle, men nå jobber jeg ikke i sandvika lenger og det blir litt langt å dra fra andre siden av byen bare for å måle. Hvis jeg ikke finner på å ta med ungene på "huleekspedisjon" igjen da :D
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Den gjenmurte inngangen ligger jo i et boligområde.

Den andre inngangen er litt mindre tilgjengelig, for å si det slik. Det krever litt fysikk for å komme opp, og dessuten "bremsekraft" for å gå ned :)

Mulig det er noe av grunnen..

Morten
MVH Morten C.
ottand06
Posts: 4
Joined: 29 Mar 2008 2:00
Location: Bekkestua, Bærum

Har besøkt anlegget nylig, lite har skjedd der men HK luftforsvar? Burde det ikke vært et stort brifingrom? Øst inngangen er dessuten tydelig eksponert med fyllmasse. Hva kan det ha vært?
Otto
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

ottand06 wrote:Har besøkt anlegget nylig, lite har skjedd der men HK luftforsvar? Burde det ikke vært et stort brifingrom? Øst inngangen er dessuten tydelig eksponert med fyllmasse. Hva kan det ha vært?
Ref. brev fra jegerkorpset IR nr 2 journal nr H.184/48 til Distriktsigeniøren D.K-Viken 19 april 1948.
Ad oppgave over bunkers og anlegg innsprengt i fjell i lokalforsvarsområde Oslo.
Sandvika:
I Løkkebergåsen, stort anlegg med inngang fra begge sider av åsen, Quislings bunker, beregnet som arkiv. Egnet som kommandoplass eller lagringsrum.

Ingenting om luftforsvar her. Går ut fra at arkivlager som tidligere er omtalt it tråden stemmer og at det ikke har vært særlig militær aktivitet.

ervold
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Interessant informasjon. Arkiv gir jo unektelig mer mening i forhold til utformingen av anlegget.

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk 2
--
Tommy
ottand06
Posts: 4
Joined: 29 Mar 2008 2:00
Location: Bekkestua, Bærum

takk for oppklarende svar, tok også bilder men de er helt identisk med de som allerede ligger ute.
Otto
Falcon
Posts: 9
Joined: 21 Feb 2011 17:41

Ble akkurat gjort oppmerksom på denne bunkeren av en som kjenner den godt. Såvidt jeg forstår er det Riksarkivet som har brukt anlegget, inntil det ble overført til Bærum kommune. Ambisjonen er visst å forsegle "den andre" inngangen også. Det er mulig at det lokale historielaget vil forsøke å berge anlegget.
frodeb
Posts: 170
Joined: 23 Oct 2008 20:01
Location: modum

hadde vært bra hvis de fikk til dette
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

ervold wrote:
ottand06 wrote:Har besøkt anlegget nylig, lite har skjedd der men HK luftforsvar? Burde det ikke vært et stort brifingrom? Øst inngangen er dessuten tydelig eksponert med fyllmasse. Hva kan det ha vært?
Ref. brev fra jegerkorpset IR nr 2 journal nr H.184/48 til Distriktsigeniøren D.K-Viken 19 april 1948.
Ad oppgave over bunkers og anlegg innsprengt i fjell i lokalforsvarsområde Oslo.
Sandvika:
I Løkkebergåsen, stort anlegg med inngang fra begge sider av åsen, Quislings bunker, beregnet som arkiv. Egnet som kommandoplass eller lagringsrum.

Ingenting om luftforsvar her. Går ut fra at arkivlager som tidligere er omtalt it tråden stemmer og at det ikke har vært særlig militær aktivitet.

ervold

Du har helt rett Erling!!
Har kommet over ett håndskrevet dokument fra 4.7.44 vedr. bygging/innredelse av arkivrom i fjell for "Føreren og Ministerpresidentens Kanselli" i Løkkeåsen i Bærum! Dette ble tydeligvis bygget sent i krigen, på den tiden det begynte å brenne under bena på noen og enhver!
Mvh.
Jon-Vegard
roarg84
Posts: 19
Joined: 03 Jan 2012 11:10

Hei, hvor i sandvika ligger løkkeberåsen egt? finner ikke på kart ???
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Det heter Løkkeåsen!
Mvh.
Jon-Vegard
aom2
Posts: 9
Joined: 16 Aug 2011 19:10

Hvorfor bygget noen den nettopp der den ligger?
Post Reply

Return to “Oslo/Akershus”