Smestad-bunkern "Bjørnebo"

Oslo og omegn var en viktig plass for den tyske administrasjonen i Norge med sine mange staber, leirer og støttepunkter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Denne er i dag eid av Sivilforsvaret. deb begynner også å bli ganske muggen og dårlig innvendig.
Attachments
-Bjørnebo- Smestad 029.jpg
-Bjørnebo- Smestad 029.jpg (145.04 KiB) Viewed 1096 times
-Bjørnebo- Smestad 012.jpg
-Bjørnebo- Smestad 012.jpg (178.92 KiB) Viewed 1096 times
Last edited by Jon-Vegard on 01 Jan 2016 21:05, edited 3 times in total.
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Flotte bilder både av denne og Blindern bunkeren. Det ein spesiell aura over desse, eit eller anna dommedags-aktig. Og litt småskummelt.
Björn
Posts: 158
Joined: 10 Nov 2007 13:57
Location: Stockholm

Si meg en ting.... Denne bunkern ligner mye på den jeg var nedi ved smedstads dammen. Hvor i smedstad ligger denne "Björnebo"?
Det umulige klarer jeg av, mirakler tar litt lenger tid.
Hoper dere skjönner "Svorsk"
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Den ligger til Hoffsgate, og er den samme som det er referert til flere ganger på forumet. Når den ble begynt kalt "Bjørnebo" er jeg ikke sikker på. Så vidt jeg vet er det bare dette fjellanlegget på stedet her.
Mvh.
Jon-Vegard
Björn
Posts: 158
Joined: 10 Nov 2007 13:57
Location: Stockholm

Det er jeg som vart nedi bunkern da i 1983. Det er litt sorgeli att se hvordan den ser ut idag med mye mugg og fukt i rummene.
Det umulige klarer jeg av, mirakler tar litt lenger tid.
Hoper dere skjönner "Svorsk"
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Legger ved tegning over "Bjørnebo"
Attachments
KART BJØRNEBO.jpg
KART BJØRNEBO.jpg (128.31 KiB) Viewed 907 times
Mvh.
Jon-Vegard
Björn
Posts: 158
Joined: 10 Nov 2007 13:57
Location: Stockholm

Kempe flott kart! Det hvar vid ingang "C" Jeg kom in da i 1983, og den döra hvar open.
Hvoe fikk du tag i kartet?
Det umulige klarer jeg av, mirakler tar litt lenger tid.
Hoper dere skjönner "Svorsk"
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Jon-Vegar´s veier for anskaffelse av oversikts kart er mystiske og dypt hemmelige desvere :D
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

En liten oppklaring vedr. utganger fra denne bunkeren;
Det er ingen utganger som kommer ut i kjelleren på noe hus. Vi må huske at når dette ble bygget var det leir med helt annen bebyggelse her.
Utgang A+A og agregatrom kommer ut ved siden av parkeringshus i den første blokken. Den ene utgangen A er sperret grunnet garage, den andre A kommer ut i den blå døren på bildet. Nødutgang B fra tårnet kommer ut ifbm. med sykkelskur mellom 2 av blokkene, utgang C går mellom 2 av blokkene og er sperret grunnet nye veien. Kommer tilbake med flere bilder fra "tårnet".
Attachments
-Bjørnebo- Smestad 150408 001.jpg
-Bjørnebo- Smestad 150408 001.jpg (263.64 KiB) Viewed 820 times
Mvh.
Jon-Vegard
Björn
Posts: 158
Joined: 10 Nov 2007 13:57
Location: Stockholm

Jeg husker fra den tiden i 1983 att de to utgangene "A" "A" kom ut ved den sorte brakke huset som trolig hvar offiser bostad. Er det ikke det sorte huset man kan se her på kartet? Förda gikk veien mellom det sorte huset og den hvite bolighuset.

http://www.gulesider.no/kart/index.c?ps ... Factor=0.7
Det umulige klarer jeg av, mirakler tar litt lenger tid.
Hoper dere skjönner "Svorsk"
Björn
Posts: 158
Joined: 10 Nov 2007 13:57
Location: Stockholm

Ja ok, förde jeg husker jeg gikk frem till de to utgangerne og like utenför stod det sorte huset.
Det umulige klarer jeg av, mirakler tar litt lenger tid.
Hoper dere skjönner "Svorsk"
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Er det noen andre som kan ha tidligere oversiktsbilder over dette området ville det vært fint. Jeg har vært gjennom bunkeren 2 ganger fra A-Å innvendig og utvendig, og ingen av utgangene har vært forandret i retning elle utgang. Det er mulig at det har stått ett hus over denne utgangen før, men jeg tviler egentlig på det. Jeg har også snakket med dem som har hatt oppsyn med anlegget i mange år, og det har ikke vært forandringer på stort annet enn sikring og utbedring av "tårnet", med noe etasje-endring, men dog ikke mye. Holder på å redigere noen bilder som kommer på nett etter hvert. Skal også prøve å få skannet andre kart med beliggenhet i bakken.
Mvh.
Jon-Vegard
Björn
Posts: 158
Joined: 10 Nov 2007 13:57
Location: Stockholm

Ja det blir spennende, hoper og få hvite litt mere om anlegget og hvordan det så ut i åren 1940-1945.
Det umulige klarer jeg av, mirakler tar litt lenger tid.
Hoper dere skjönner "Svorsk"
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Legger ved noen bilder fra "tårnet" som viste seg å være ganske høyt opp til toppen. Det var først ett lavt mellomrom, deretter ett stort med normal høyde med utgang til nødutgang, over her var det ett høyt men noe mindre rom som tidligere ble brukt som radiorom. Det er i grunnen svært spennende å gå rundt på slike steder, og ta seg fram på de mest uframkommelige plasser. Ingen åpninger eller dører skal være uprøvd så sant det lar seg gjøre å komme til på normal måte. Er man på slike steder er det viktig å ikke ødelegge for å komme til. Det er tross alt mye historie i veggene. Vi har i hvert fall hatt mange interessante turer og opplevelser på de stedene vi har vært. Bare synd det er så vanskelig å få tak på originaltegninger og dokumentasjon.
Attachments
Tidligere radiorom i tårn Bjørnebo 053.jpg
Tidligere radiorom i tårn Bjørnebo 053.jpg (234.67 KiB) Viewed 677 times
Tidligere radiorom i tårn Bjørnebo 050.jpg
Tidligere radiorom i tårn Bjørnebo 050.jpg (249.58 KiB) Viewed 677 times
Første mellomrom i tårn Bjørnebo 035.jpg
Første mellomrom i tårn Bjørnebo 035.jpg (251.65 KiB) Viewed 677 times
Last edited by Jon-Vegard on 01 Jan 2016 21:05, edited 2 times in total.
Mvh.
Jon-Vegard
Björn
Posts: 158
Joined: 10 Nov 2007 13:57
Location: Stockholm

Kempe fine bilder! Jeg var da ikke så langt opp i tårnet som du hvar da i 1983.
Hvordan klarte du deg att komme in nå? Er det opent for almenheten eller hadde du nökkler?
Det umulige klarer jeg av, mirakler tar litt lenger tid.
Hoper dere skjönner "Svorsk"
Post Reply

Return to “Oslo/Akershus”