RA - tilgang klausulert dokument og foto klassifisert B ?

Egen kategori for originale kilder. Har du liggende dokumenter, bilder, tegninger osv. som samler støv i ditt arkiv så er dette plassen for deg som ønsker å dele disse med andre. Husk: "Information not shared is lost"

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
kljohansen
Posts: 48
Joined: 17 Oct 2016 18:59

Historieprosjekt kystartilleri i Ofoten gjenopptas etter 20 års stillstand. Dengang var arkivene på HSD/NSD i ferd med å avgraderes og jeg hadde tilgang. Etter litt søk har Forsvarets arkiver på Jørstadmoen sporet mulig enestasjon til å være Riksarkivet (ihvertfall deler av dem). Jeg trenger tydeligvis min første tur dit for å dekke mangler jeg ikke kjente i 96/97... I tillegg ser jeg av Arkivportalen det også var mye jeg dengang ikke visste fantes... :roll:

Det har vært noen gode veiledninger til RA her, både av Natter og Stutzpunkt, men jeg har fortsatt noen spørsmål etter å ha lest disse og hjemmesidene til RA: :D

1) Flere av dokumentene jeg er på jakt etter fra Nes fort, Tjeldøya mfl er klausulert merket feks: "Fritt tilgjengelig lesesal (lesesalreglemet ol)(0 år) og Taushetsbelagt/Unntatt offentlighet (80år)" Eksempelvis er bygging av RESKO Nes taushetsbelagt 60 år og festnings ko i gamle NSD-fjellanlegg 80 år. Betyr dette at jeg må søke særskilt tillatelse for å få tilgang? Hvordan er det med kopiering?

2) Foto etc fra NESF og TJELDF er et problem, flere er nedgradert kun til begrenset. Jeg antar dette har skjedd fordi 120mm TAK var operativ på NESF da arkivet ble nedgrarert i 96/97 - og dermed er "terrenget" skjermingsverdig. TJELDF forstår jeg ikke, men det var fortsatt ikke avhendet i 97. Nå er det jo hyttefelt på Nes og verken terreng eller kanoner av operativ verdi :) Noen ideer om hvordan dette best kan håndteres?

3) Til sist; det står at en kan bestille inntil 13 "enheter" per bestilling. Har noen erfaring med hvor mange bestillinger som kan forhåndsbestilles? Enkelte av saksnummerne, feks L0061 Nes fort, gir jo lite info om innholdet - og da kan det jo bli mange bokser/dokumenter uten interesse. Skal jeg bare bestille så mange bokser som mulig som betegnes med "Fort, festningsanlegg" etc og ta det derfra ved oppmøte?
Attachments
En liten hilsen fra kveldens tur til Bremnes fort og KWK-stilling
En liten hilsen fra kveldens tur til Bremnes fort og KWK-stilling
DSC_0115.JPG (157.16 KiB) Viewed 169 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

kljohansen wrote:I tillegg ser jeg av Arkivportalen det også var mye jeg dengang ikke visste fantes...
Alt har "fantes", men før var man helt avhengig av å bla i de fysiske arkivkatalogene på Riksarkivet, siden så lite av dette var lagt ut digitalt. Nå er stadig mer av inventaret blitt tilgjengelig i portalen, noe som gjør det utrolig mye enklere å finne/bestille stoff.
kljohansen wrote:Det har vært noen gode veiledninger til RA her, både av Natter og Stutzpunkt, men jeg har fortsatt noen spørsmål etter å ha lest disse og hjemmesidene til RA
Er nok på høy tid å oppdatere den "guiden" min - mye har skjedd på RA siden den ble laget, feks.:
* Det er nå anledning til å avfotografere dokumenter ved alle pultene på lesesalen
* Det er anskaffet to dokumentscannere på lesesalen hvor en kan kopiere materiale til USB-minne (ikke egnet for foto dog, og generelt ikke spesielt god kvalitet: Det går kjappere å bare bruke kamera etter mitt syn).
* De har også fått en A3 flatbed fotoscanner som kan benyttes ute i "katalogområdet" ved resepsjonen. Denne er glimrende til å scanne det meste med i god kvalitet, men det fordrer at du får tillatelse til å ta materielt med ut (jeg scannet feks ca 150 foto fra bla samlingen til Reichskommiseriat Norwegen fra byggevirksomhet av festningsanlegg i høy oppløsning i forrige uke, og har tidligere benyttet den til å scanne forskjellige reglementer, kart/tegninger osv).
kljohansen wrote:1) Flere av dokumentene jeg er på jakt etter fra Nes fort, Tjeldøya mfl er klausulert merket feks: "Fritt tilgjengelig lesesal (lesesalreglemet ol)(0 år) og Taushetsbelagt/Unntatt offentlighet (80år)" Eksempelvis er bygging av RESKO Nes taushetsbelagt 60 år og festnings ko i gamle NSD-fjellanlegg 80 år. Betyr dette at jeg må søke særskilt tillatelse for å få tilgang? Hvordan er det med kopiering?
"Fritt tilgjengelig" = Ingen begrensing på utlån og avfotografering (formelt sett må du sjekke dette med lesesalsvakt dog - normalt får de beskjed av dette fra de som henter opp materialet fra magasinene, evt sier "plukkerne" fra til deg direkte om evt begrensinger når de kommer med trallen din). Klausulert materiale vil du ikke få utlevert med mindre du har en gyldig autorisasjon, som du må få fra arkiveier (dvs respektiv avdeling i Forsvaret). I noen tilfeller kan RA selv gjøre en vurdering ift dette (avh av tidspunkt for gradering og avlevering - litt forskjellige regler som gjelder).
Trenger du autorisasjon kan det være utfordrende: Jeg jobber selv i Forsvaret og har fått innhentet flere autorisasjoner ved målrettet kartlegging av avdelinger som innehar myndighet til dette i dag (med gyldig sikkerhetsklarering og tidligere tjeneste innenfor de aktuelle temaene/avdelingene er det mye enklere enn om man er en "tilfeldig" sivilist), men for noen avdelinger står det stadig i stampe etter snart to år... Det har bla sammenheng med at Forsvaret har vært gjennom store omorganiseringer de siste 15-20 årene, og det kan være vanskelig å fastslå hvilken avdeling som i dag har myndighet til å gi autorisasjon for arkivene etter nedlagte avdelinger. Generelt vil Forsvarets Arkivtjeneste på Jørstadmoen være naturlig kontaktpunkt hvis du ikke vet hvor du ellers skal henvende deg, men selv de er usikker på hvordan de skal forholde seg til disse problemstillingene (har hatt en lengre dialog med dem, og jeg venter på at de skal få avklart rutiner med bla FSA).
Uansett må du ha en legitim grunn for ditt ønske om tilgang, men dreier det seg om arkivdeler som åpenbart ikke lengre er skjermingsverdig går det nok lettere enn om materialet må gjennomgås på forhånd.
kljohansen wrote:2) Foto etc fra NESF og TJELDF er et problem, flere er nedgradert kun til begrenset. Jeg antar dette har skjedd fordi 120mm TAK var operativ på NESF da arkivet ble nedgrarert i 96/97 - og dermed er "terrenget" skjermingsverdig. TJELDF forstår jeg ikke, men det var fortsatt ikke avhendet i 97. Nå er det jo hyttefelt på Nes og verken terreng eller kanoner av operativ verdi :) Noen ideer om hvordan dette best kan håndteres?
Hovedårsaken til at materiale i Forsvarsarkivene ikke er avgradert er av praktisk art, da man ikke har/har hatt kapasitet til å gjøre dette (hvert dokument skal kontrolleres manuelt og stemples/signeres).
Ellers er det ofte en blanding av dokumenttyper i mappene, og ligger det feks noe som rammes av personvernlovgivningen, opprettholdes klausulering selv om mappen er avgradert iht sikkerhetsloven (det er likevel fullt mulig å få utlevert mapper i slike tilfeller hvis man spesifiserer at klausulert materiale kan unntas).

Jeg har for øvrig sett gjennom veldig mange mapper fra Narvik festning/Narvik Sjøforsvarsdistrikt siden jeg har gravd etter mye informasjon om spesielt torpedobatteriene (har også autorisasjoner for mye av det som ikke er avgradert). Fotografier finner du ikke i noen mapper, med mindre de har sluppet gjennom kontrollen ved RA ved en glipp (de vil gjerne ha beskjed hvis du finner foto, slik at de kan tas ut og preserveres i egne magasiner). Ellers varierer det stort hva du finner i forsvarets arkivmapper: Mange avdelinger har renset bort alt av interessante vedlegg (tegninger, kart osv) før saksarkivene ble avlevert, mens andre har beholdt mye. Arkivene fra Narvik er heldigvis stort sett i sistnevnte kategori, så du kan finne mye interessant der. De har også i stor utstrekning laget detaljerte innholdsoversikter for arkivmappene, noe jeg ikke har sett noe annet sted.
kljohansen wrote:3) Til sist; det står at en kan bestille inntil 13 "enheter" per bestilling. Har noen erfaring med hvor mange bestillinger som kan forhåndsbestilles? Enkelte av saksnummerne, feks L0061 Nes fort, gir jo lite info om innholdet - og da kan det jo bli mange bokser/dokumenter uten interesse. Skal jeg bare bestille så mange bokser som mulig som betegnes med "Fort, festningsanlegg" etc og ta det derfra ved oppmøte?
Usikker på hvor grensen går i dag (den gamle versjonen av arkivportalen hadde et begrenset antall mapper du kunne legge i trallene, men det var likevel mulig å bestille flere traller). Jeg bestilte feks ca 80 mapper til utlån de tre dagene jeg var på RA i forrige uke, så det er nok ingen fare for at du ikke skal få fyllt tiden du er der... Personlig tar jeg godt i - det er ikke noe som er verre enn å sitte uten materiale på lesesalen når du har brukt mye penger på reise/opphold. Da er det bedre å evt levere tilbake noen mapper du ikke rekker å se gjennom.
Du kan riktignok ikke forvente at de henter opp alt fortløpende, så det er greit å ta en prat med dem om hvordan du ligger an, slik at de tar med noen mapper hver gang de er nede i magasinene (det er vel bare fire faste tidspunkt for plukking). Det kan gå fort å se gjennom mapper uten interessant innhold, mens mapper med mye stoff kan du bruke god tid på. Husk også at du bør bestille materiale før du kommer til arkivet, ellers vil du bli sittende et par-tre timer uten noe å gjøre (første runde med plukking er kl 10. Bestiller du et par dager i forkant, er det gode sjanser for at ting er plukket ut til deg dagen før og således blir utlevert når du kommer om morgenen.


Ellers er det ting som - iflg de ansatte på arkivet - tyder på store endringer i publikumstjenestene ved Riksarkivet i fremtiden, hvor potensielt tilgang til lesesalen kan bli borte: Politikerne har besluttet å satse på digitalisering av arkivene, slik at alt skal bli tilgjengelig online... Vistnok skal en med ny teknologi klare dette i overskuelig fremtid (om man var i tvil om norske politikeres virkelighetsoppfatning, trenger man ikke lenger være det :-( ).
Nye føringer har allerede fått effekt ved at feks det ikke lenger er mulig å bestille papirkopier fra RA (hverken via email/telefon eller ved oppmøte). Jeg fikk aller nådigst bestilt kopiering av en tykk bunke som jeg ikke orket avfotografere, men det var kun fordi man hadde en person fra NAV på utplassering for tiden som kunne settes til dette.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
kljohansen
Posts: 48
Joined: 17 Oct 2016 18:59

Takk for et raskt og omfattende svar.

Jeg får forske litt på klausuleringen - og se hvor det bærer. Siden både NSD og HSD, endog hele er KA nedlagt, så kan jo det å finne noen som kan godkjenne en innsynsbegjæring bli interessant... :P

Eksempelet mitt "Fritt tilgjengelig 0år og Taushetsbelagt/UO 80 år" er forresten ikke fra to ulike, men klassifiseringen av samme dokument/eske. Vet ikke om det gjør noen forskjell?

Nå er det mye detaljer jeg mest skal spore for å verifisere og utfylle det jeg allerede har skrevet - så det kan jo godt hende at det finnes flere her på forumet som kan bidra

Igjen, tusen hjertlig
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

kljohansen wrote:Jeg får forske litt på klausuleringen - og se hvor det bærer. Siden både NSD og HSD, endog hele er KA nedlagt, så kan jo det å finne noen som kan godkjenne en innsynsbegjæring bli interessant...
Aktuell autorisasjonsmyndighet for arkiver etter Kystartilleriet er i dag primært Sjøforsvarsstaben (Forsvaret). Hvorvidt Forsvarets Arkivtjeneste kan gi autorisasjon er blant det jeg venter på svar derfra om (noe som minner meg på at det er tid for en ny purrerunde på dette :-/ ).

Ellers er hhv Forsvarsbygg og Forsvarsmateriell også aktuelle instanser ift autorisasjon når det gjelder arkiver etter Distriktsingeniørene/Forsvarets Bygningstjeneste (fortifikatorisk utbygging) og Sjøforsvarets Forsyningskommando/Forsvarets Logistikkorganisasjon* (materiellrelaterte saker).

* avh av periode
kljohansen wrote:Eksempelet mitt "Fritt tilgjengelig 0år og Taushetsbelagt/UO 80 år" er forresten ikke fra to ulike, men klassifiseringen av samme dokument/eske. Vet ikke om det gjør noen forskjell?
Det er et typisk eksempel på at mappen inneholder forskjellig materiale som reguleres av ulike bestemmelser.
Arkivverkets klausulering sier jo i utgangspunktet ikke noe om årsaken - feks om det er personvern eller skjermingsverdig (sikkerhetsgradert) informasjon det er snakk om, men 80 år er ofte en indikasjon på at det er snakk om personopplysninger.

Her er et konkret eksempel fra forrige ukes besøk med nøyaktig samme klausulering: http://www.arkivportalen.no/entity/no-a ... 0002749431
I dette tilfelle antok jeg at 80-års begrensingen var pga brevet som omtales. Jeg ba om at dette ble tatt ut, og fikk da utlevert resten av innholdet i boksen.

Jeg har også vært borti arkiver knyttet til materiellprosjekter, hvor klausulering er gitt grunnet kontrakter som rammes av de samme personvernbestemmelsene.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:Arkivene fra Narvik er heldigvis stort sett i sistnevnte kategori, så du kan finne mye interessant der. De har også i stor utstrekning laget detaljerte innholdsoversikter for arkivmappene, noe jeg ikke har sett noe annet sted
Vedlagt et par eksempler - man skulle jo ønske at dette var standaren for alle avdelinger...
Attachments
IMG_1354a.JPG
IMG_1354a.JPG (124.3 KiB) Viewed 153 times
IMG_1406a.JPG
IMG_1406a.JPG (88.46 KiB) Viewed 153 times
IMG_1426a.JPG
IMG_1426a.JPG (125.56 KiB) Viewed 153 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
kljohansen
Posts: 48
Joined: 17 Oct 2016 18:59

Det ser meget lovende ut; det er jo midt i min gate. Jeg kjenner faktisk igjen enkelte av dokumentene i de eskene... Litt enklere før de havnet på RA :-D

Forstår av innleggene dine at du har en viss interesse for torpedobatteriene - vi får snakkes om Korshamn og Porsøy. Der er mine lokale kilder i hovedsak befaringer med Sig Dahl og Bjørn Myrlund - i tillegg nok av andre kjente fra KA. Men, de færreste husker batteriet før det nye anlegget.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

kljohansen wrote:Der er mine lokale kilder i hovedsak befaringer med Sig Dahl og Bjørn Myrlund - i tillegg nok av andre kjente fra KA. Men, de færreste husker batteriet før det nye anlegget.
Da jeg jobbet på Korshamn på begynnelsen av 90-tallet hadde vi besøk av et par av de gamle minørene som jobbet i batteriet på 60-tallet. Mener de da bodde i Kjeldebotn, men det er vel tvilsomt at de er i live nå (Stig burde vel vite det i så fall).

Myrlynds historikk for batteriene inneholder desverre noen feil og det ble vel ikke gjort så mye research utover det som var tilgjengelig i NSDs egne arkiver den gang tror jeg.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “Arkiv- og dokumentasjonskategori”