Begrepsavklaring

Egen kategori for originale kilder. Har du liggende dokumenter, bilder, tegninger osv. som samler støv i ditt arkiv så er dette plassen for deg som ønsker å dele disse med andre. Husk: "Information not shared is lost"

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Jeg ser gjennom en lengre liste over tilgjengelig arkivmateriale, og prøver å vurdere hva som kan være interessant å få kopiert derfra. I den forbindelse er jeg usikker på enkelte begreper/avdelingsbetegnelser i listene.

Kan noen si noe om følgende:
* Küstensicherungsverband (oppgaver/type fartøy ol?)
* Küstenschutzflottille (oppgaver/type fartøy ol?)
* Küstenverteidigung (er dette et generelt begrep, som feks også omfatter kystartilleri?)
* Küstenbefehlshaber (oppgaver/organisatorisk "plassering"?)
Informasjon som ikke deles, går tapt!
odybvig
Posts: 54
Joined: 25 Oct 2007 11:43
Contact:

Küstensicherungsverband er en underavdeling under admiral fordelingen under krigen. Norges kyst var delt opp i 3 (4) områder. Admiral Westküste, Nordküste og Polarküste (samt Oslofjord) Under hvert Admiralitet var området delt opp i forskjellige lokale Seekomandanter som igjen hadde Hafenkommandanter under seg. Küstensicherungsverband var en avdeling som var underlagt Admiralen direkte og hadde ansvar for eskortering i hele admiralens geografiske området, mens Seekomandanten hadde bare ansvar i sitt eget lille området.
Frem til mai 1944 var f.eks Küstensicherungsverbände (KSV) Westküste underlagt Admiral Westküste. Denne ble da organisatorisk delt opp i 5. and 6. KSV, men med ansvar for samme området.

Küstensicherungsverband er navnet på avdelingen
Küstenschutzflottille er navnet på båtene (flottiljen)
Küstenverteidigung er et generelt begrep som betyr kystforsvar
Küstenbefehlshaber vil jeg anta er et annet navn for den lokale Admiralen

Flottiljens båter var en miks av gamle hvalbåter, fjordbåter, R-båter og annet rekvirert og ombygget ex norske båter. Tungt bevæpnet, men ikke akkurat marinefartøy


Mvh
Olve Dybvig

PS: Alle KTB ene til samtlige Küstensicherungsverband har vi digitalt allerede
Post Reply

Return to “Arkiv- og dokumentasjonskategori”