Erfaringer gjort med Riksarkivet

Egen kategori for originale kilder. Har du liggende dokumenter, bilder, tegninger osv. som samler støv i ditt arkiv så er dette plassen for deg som ønsker å dele disse med andre. Husk: "Information not shared is lost"

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Tar KOS på ordet her og lager en aldri så liten "erfahrungsbericht" vedr. Riksarkivet, så får andre heller skrive sine erfaringer ved de forskjellige statsarkivene. Omstendig ja, men da kan iallefall ingen komme tilbake senere og klage senere!


Alltid sjekk denne først mht åpningstider
http://www.arkivverket.no/riksarkivet/p ... sesal.html
(Det som er viktig her er at det er stopp på opptak av arkivsaker etter 1430/1500, så om f.eks Riksarkivet stenger 1600, så har man da kun tilgang på de arkivsakene man bestilte før den siste timen)

Adkomst til arkivet. Enten via T-banen (Sognsvann er endestasjon, det er mulig å ta t-banen helt fra Oslo-S til Sognsvann) Det skal også være en parkeringsplass etellerannet sted der, usikker om det er parkeringsavgift...

Rent generelt når man kommer inn i bygget:
I vakta må man identifisere seg. En må legge fra seg alt av yttertøy i egne skap med sånne myntkastapperater (10kr, og man får den tilbake etterpå! ;-) )

Så går man opp en trapp, forbi en kantine med sterkt subsiderte priser, så videre opp til toppen til skranka.

Her fyller man ut en lapp der det skal stå hyllesignatur-nr på boksen/eska (ala 1B 892 39) og navnet på eska, evt. også om det er nr. på eska som "Minekart DKV boks nr. 42" I skranka får du utlevert et tall på hvor du skal sitte inne i lesesalen. Det er ingen problemer å sitte to og to sammen i lesesalen.

-Du har kun lov til å ha to esker/bokser på bordet om gangen, siden det kan ofte bli mye papirer å holde styr på.

-Av erfaring pleier første bestilling å ta litt tid, rundt 20 min, men hvis du bestiller flere bokser i en serie, pleier tida å gå littegrann raskere av at folka muligens finner sakene lettere etter første forsøk. Men det er ingen eksakt vitenskap, tro meg!

-Kopier. Man får 25 gratis snarkopier pr. person pr. dag.
Deretter må man følge ut egne kopiskjemaer. Da må man legge papirremser rundt de arkivsakene mens de ligger i eska som man skal ha bestilt og samtidig notere det på et skjema. Kopiene pleier å komme i posten etter noen uker.

-Fotoapperat er tillatt, de har tydeligvis endret på dette siden 2005, det er et lite rom ved siden av skranken der man kan ta med seg papirene inn og avfotografere de, et papir om gangen riktignok.

-Mat er viktig for å holde blodsukkeret i gang, det er en brusautomat nede i garderoben med yttertøyet. Men det er greit å ha med seg noe mat hvis man ikke rekker den kantina. Har ikke sett noen matbutikker i umiddelbar nærhet av Riksarkivet, så det er beste er nok å stille litt forberedt der. Man kan la arkivsakene ligge åpnet igjen på lesebordet mens man tar noe mat i kantinen.

-Det går faktisk an å bestille inn arkivsaker som fjernlån fra riksarkivet til de forskjellige statsarkivene, men da må man ha alt av hyllesignaturnr osv, pluss at jeg har ingen aning om hvor mange saker man kan bestille om gangen.
Mvh
Tormod
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2989
Joined: 16 May 2007 15:31

Stutzpunkt wrote:Tar KOS på ordet her og lager en aldri så liten "erfahrungsbericht" vedr. Riksarkivet, så får andre heller skrive sine erfaringer ved de forskjellige statsarkivene. Omstendig ja, men da kan iallefall ingen komme tilbake senere og klage senere!
Takk for det Stutzpunkt ! Mange gode råd her og ikke for omstendig.

Dette er tydeligvis ikke for nybegynnere PDT_Armataz_01_08

Noen som har erfarninger med statsarkivene, f.eks. Bergen el. Stavanger ?


mvh
KOS

ps. Satte pri. på denne jeg. Du får ta bort om du er uenig ;-)
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Stutzpunkt wrote:Her fyller man ut en lapp der det skal stå hyllesignatur-nr på boksen/eska (ala 1B 892 39) og navnet på eska, evt. også om det er nr. på eska som "Minekart DKV boks nr. 42"
Flott guide!
Om det evt. kommer en oppfølger, hadde det vært interessant å få rede på hvor/ hvordan man søker opp nødvendig informasjon ift. det man skal se på... Kan ikke se at det f.eks. er tilgjengelig gode søkemuligheter på nettet - får i alle fall ingen fornuftige treff på "minekart" (tar forbehold om at jeg er rimelig trøtt akkurat nå, og evt. overser noe helt elementært...) PDT_Armataz_01_15

Har Riksarkivet andre kart som er relevante ift. kystfort og andre tyske installasjoner?
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Bare hyggelig :D

Søkefunksjonen er også veldig grei:
http://www.arkivverket.no/fk/classes/fk_fritekstsok.php
Takket være Erik E som gjorde at jeg endelig fant ut om denne :)
Bare husk å huke av alle feltene.

Hvis man f.eks skriver inn Haugesund, og tidsrommet 1940-45.
får man opp mye artige ting som:

Kommandanturbefehle: Ortskommandantur Haugesund. eller
Kampfgruppenbefehle: Kampfgruppe Haugesund.
Mvh
Tormod
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Jeg får skrive ut denne sammen med bruksanvisningen jeg har fått fra Erik E, så får vi se om det er mulig for en nybegynner å finne fram der oppe.

Får ta en liten rekognoseringsrunde etter jobb iløpet av uken, så får jeg heller ta en tur tilbake på fredag eller neste uke, når jeg har fri, slik at jeg faktisk rekker å få sett på noe også.
--
Tommy
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Det beste du kan håpe her er i de forskjellige arkivene etter de regionale distriktskommandoene, men det er et minfelt bokstavelig talt..! F.eks har ingen på RA hittil klart å komme opp med en fullstendig oversikt over alle avleveringene gjort fra DKØ.
Har Riksarkivet andre kart som er relevante ift. kystfort og andre tyske installasjoner?
Mvh
Tormod
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Stutzpunkt wrote:Søkefunksjonen er også veldig grei:
http://www.arkivverket.no/fk/classes/fk_fritekstsok.php
Takket være Erik E som gjorde at jeg endelig fant ut om denne :)
Bare husk å huke av alle feltene.
Takker! (nå kryper jeg snart til køys...).
Stutzpunkt wrote:Det beste du kan håpe her er i de forskjellige arkivene etter de regionale distriktskommandoene, men det er et minfelt bokstavelig talt..! F.eks har ingen på RA hittil klart å komme opp med en fullstendig oversikt over alle avleveringene gjort fra DKØ
FMU har jo også mye materiale, men evt. kart vil vel evt. være begrenset til vedlegg eller det som evt. er tatt med i manuskripter og publikasjoner...
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

Stutzpunkt wrote: Har ikke sett noen matbutikker i umiddelbar nærhet av Riksarkivet, så det er beste er nok å stille litt forberedt der. Man kan la arkivsakene ligge åpnet igjen på lesebordet mens man tar noe mat i kantinen.
Det er Kiwi på Kringsjå (i studentbyen vis-a-vis Kringsjå t-banestopp) og en Meny-butikk på andre siden av t-banen fra Kiwi. Når det gjelder parkering så kan man jo sette bilen på den store kommunale parkeringsplassen ved Sognsvann (gratis såvidt jeg vet), eller ved Idrettshøgskolen (koster penger hvis jeg ikke tar feil).

Jeg er skulle ha tatt en titt på noen bilder som skal ligge i Riksarkivet (lenke). Noen som vet hvordan dette funker?
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Infoen ovenfor var midt i blinken, siden jeg planlegger beøk i Riksarkivet i neste måned. Dessuten har jeg noen saksmapper jeg vil se på i Hjemmefrontmuseet (NHM). Noen som har erfaring med arkivbesøk der?
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2989
Joined: 16 May 2007 15:31

Ole wrote:Infoen ovenfor var midt i blinken, siden jeg planlegger beøk i Riksarkivet i neste måned. Dessuten har jeg noen saksmapper jeg vil se på i Hjemmefrontmuseet (NHM). Noen som har erfaring med arkivbesøk der?
Hei Ole, ja dette var nok nyttig for mange av oss - eller vil bli det en eller annen gang.

Det er fritt fram med å "spe på" etterhvert med egne erfaringer.

Hjemmefrontmuseet håper jeg noen i så fall kan opprette i en ny tråd; "Erfaringer gjort med Hjemmefrontmuseet"

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

få rede på hvor/ hvordan man søker opp nødvendig informasjon ift. det man skal se på
Oppe ved skranken står flere reoler med "tusenvis" av permer og bøker som gir mye bedre info enn man finner på nett... Disse er ganske greit sortert på emner og lett å finne frem i.

Tror det lureste er å bruke søkemotoren på nett etter beste evne i forkant - Minimum nok til at man kan mer eller mindre gå rett i skranken å bestille det første man vil se på, så kan man heller bla i permene mens man venter på at materialet blir hentet opp...

En annen grei søkemetode er denne linken og fylle inn følgende parametre;
http://www.arkivverket.no/fk/classes/fk_aarkivsok.php



Erik
Attachments
RAsøk.jpg
RAsøk.jpg (46.11 KiB) Viewed 792 times
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Einherjer wrote:Jeg er skulle ha tatt en titt på noen bilder som skal ligge i Riksarkivet (lenke). Noen som vet hvordan dette funker?
Kjente iallefall igjen noen av titlene fra den PDF-en, på noen av heftene i hyllene ved skranken der oppe, så spørs om det er samme prosedyre som alt annet der.
--
Tommy
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Hmm, 110 hyllemeter om Kriegsmarine i Norge. PDT_Armataz_01_08
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hmm, 110 hyllemeter om Kriegsmarine i Norge.
...tja..gjett hvor godsakene kom fra.. ?
mvh
Paul S.
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

F.eks har ingen på RA hittil klart å komme opp med en fullstendig oversikt over alle avleveringene gjort fra DKØ.
Det tviler jeg på :-) DKØ arkivet er på 293,4 hyllemeter, pr 2003 ?
Aksesjonslistene går opp til 2005. Er det det som er avlvert etter 2005 du lurer på ?
Ser ut som om første avleveringen kom i 1955. Listen er på 15 sider.
Foreslår at du begynner på den listen, jobber deg gjennnom de første 293 hyllemeterne før du begynner å etterlyse annet.
Itte moro om du står i porten og sier de ikke har snøring på sakene.
Da skal i såfall DU ha snøring og vite hva du etterlyser :-)
mvh
Paul S.