Minekart over Østlandet (Riksarkivet i Oslo)

Egen kategori for originale kilder. Har du liggende dokumenter, bilder, tegninger osv. som samler støv i ditt arkiv så er dette plassen for deg som ønsker å dele disse med andre. Husk: "Information not shared is lost"

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Stutzpunkt wrote: Perm 1737: Malmøya (v/Larvik) HKB Vesterøen (pr. 29.11.42) Rjukan - forskjellige kraftverk. Drammenselv Papierfabrik.
Har lagt ut det jeg avfotograferte i denne permen på http://bilder.gildseth.com/gallery/v/Do ... /boks_1737

Om noen får til å sette sammen de 4 enkeltbildene som utgjør 1 kart på Malmøya, til 1 bilde, så send meg gjerne en kopi. :-) Minekart etc fra HKB Vesterøyen er alle avfotografert.

Rjukan etc. er ikke avfotografert, kun lister over hva mappen inneholder fra dette området. Drammenselv Papierfabrik er heller ikke avfotografert. Disse var om jeg husker rett, duplikater av kartskisser etc. som lå i mappe 1721. Jeg trodde jeg hadde avfotografert disse allerede, men siden jeg ikke finner de i blant de bildene som ligger unde 1721, så husker jeg nok feil.
--
Tommy
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Kartet blir omtrent sånn. Hvis du ikke har fått ett allerede kan jeg lage en større versjon.
mvh
Paul S.
Attachments
Untitled-1.jpg
Untitled-1.jpg (320.95 KiB) Viewed 352 times
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Paul S. wrote:Kartet blir omtrent sånn. Hvis du ikke har fått ett allerede kan jeg lage en større versjon.
mvh
Paul S.
Takk, det var atskillig bedre enn det jeg fikk til iallefall. Om du kan sende meg en versjon i full størrelse så hadde det vært kjempemessig.
--
Tommy
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Tusen takk for info, Tommy det var en del jeg ikke hadde der. Det fine med mange minekart er at det er mye annet som er tegnet inn også. Nå er det bare og vente på at snøen går så får jeg rusle rundt på Folehavna og lete etter røde kryss i fjellet som angir målepunktene til minene :bra: .

Jeg brukte Photoshop og Photomerge til å sette sammen bildene og det ble bra. Det er kanskje det Paul S har gjort også. Får litt bedre oversikt når de er satt sammen
Mvh
Yngvar
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Yngvar wrote:Tusen takk for info, Tommy det var en del jeg ikke hadde der. Det fine med mange minekart er at det er mye annet som er tegnet inn også. Nå er det bare og vente på at snøen går så får jeg rusle rundt på Folehavna og lete etter røde kryss i fjellet som angir målepunktene til minene :bra: .

Jeg brukte Photoshop og Photomerge til å sette sammen bildene og det ble bra. Det er kanskje det Paul S har gjort også. Får litt bedre oversikt når de er satt sammen
Ja, takk, det er det jeg normalt gjør og, men av en eller annen grunn klarte ikke Photoshop jobben denne gangen. Dette ble resultatet:
Untitled_Panorama1.jpg
Untitled_Panorama1.jpg (112.46 KiB) Viewed 346 times
Versjonen jeg laget med Hugin i Linux ble ikke mye bedre :D
--
Tommy
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Jeg brukte Photoshop og Photomerge til å sette sammen bildene og det ble bra. Det er kanskje det Paul S har gjort også.
Har brukt Photoshop jeg også, men roter litt med det :-) Noen ganger er det bedre å bruke Arcsoft panoramamaker Det var ett gratisprogram man kunen laste ned for noen år siden.
mvh
Paul S.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Fantastisk bra jobbet Tommy! Stå på! :bra:
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Har fått tak i hele oversikten på mine-permene, de går visstnok fra 1713 - 1742, så det er ennå noen hull :-)

Løpenummer - Arkivplassering

1713-1715: 1B 077 34

1716-1721: 1B 077 35

1722-1727: 1B 077 36

1728-1739: 1B 077 41

1740-1742: 1B 077 42
Mvh
Tormod
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Stutzpunkt wrote:Har fått tak i hele oversikten på mine-permene, de går visstnok fra 1713 - 1742, så det er ennå noen hull :-)

Løpenummer - Arkivplassering
1713-1715: 1B 077 34
1716-1721: 1B 077 35
1722-1727: 1B 077 36
1728-1739: 1B 077 41
1740-1742: 1B 077 42
Det er jo kjempemessig. Begynner i ny jobb den 14 februar, så har noen dager fri denne uken, der jeg hadde tenkt å ta meg en tur inn til RA. Da vet jeg iallefall hva jeg skal spørre etter :-) Får se hva for noe spennende man kan finne blant disse.
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Muligens noe nyttig info i denne?
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Legger ved ett utsnitt av ett ortskart som viser inndelingen for minefelt.
Siste rute ved kysten har nummer 20, f.eks 5320, 5220 osv.
Ser at serien som Tommy har postet bla fra Haugesund og Østlandet har numer 5220 og 5226. Sånn enkelt så viser de at minefeltene de er innenfor samme breddegrad, men med økende nummer ligger de mer mot øst.
Er der funnet noe tilsvarende for Østlandet ?
mvh
Paul S.
Attachments
Ort.jpg
Ort.jpg (226.29 KiB) Viewed 213 times
Last edited by Paul S. on 09 Feb 2011 14:04, edited 1 time in total.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Ingen bilde? :-)

Et eller annet sted har jeg lest at disse nummerene er en del av Heeresmeldenetz, men finner ikke igjen referansen her og nå.

EDIT: kan også ha vært HeeresGRADnetz.
Mvh
Tormod
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Ingen bilde?
Jupp..er bare alderen som tynger..:-)
mvh
Paul S.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Den første delen av nummeret henviser vel bare til hvilket kartblad minefeltet ligger innenfor, ref:
Image

Har foreløpig ikke kommet over noe tilsvarende i arkivene til DKØ/Forsvarets overkommando.

Det spørs om det ikke kanskje finnes noe i de arikvreferansene Stutzpunkt har klart å grave frem. Får se hva jeg rekker over på fredag.
--
Tommy
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Litt «notatblokk» over innholdet i disse mappene. Får antageligvis ikke tid til å avfotografere noe særlig av disse i dag, regner jeg med.

Code: Select all

Boks 1713 - Koordinatfortegnelser - Sentralt
  En rekke små hefter merket med «Koordinaten-Verzeichnis». Noe usikker på hva dette egentlig er. Har avfotografert ett hefte, som jeg kan legge ut senere
  W5 Halkkavarre, Z2 Berlevaag, 08 Bardu, X4 Laksefjordvidda. Ä5 Neiden, y4 Polmak, y3 Vestertana, y2 Hopseidet, y1 Nordkyn, Ä7 Veggatem, Ö4 Kiberg, T2 Galten, T3 Söröen, Øksfjoed, West Halden, Sværholt, Lebesby, Kistefjell, Beiardalen, West Sunnfjord/Ost Førde, Lillesand, Vadsø, Salvasskardet, Svanvik, Hekkingen, Tana, Karpelven, Karlsøy, Reinøy, Lyngen, Balsfjord, Dividal, Kistefjell, Junkerdalen, Salangen, Skjomen, Tranøy, West trollhetta/Ost Rennebu, Harstad, Ringvassøy, Tromsø, Rastigaissa, Umbugten/Virvand, Maalselv, Rebbenesøy, Ofoten, Bjarkøy, Torsken, West Bjelland/Ost Evje, West Ljosland/Ost Bygland, West skridalaupen/Ost Skjaak, West bremsnes/Ost Kristiansund, Rana, Svartisen, Helligvär, Gildeskaal, Melöy, Vestvågøy, Lillesand, Skibotn, Vären, Moskenesøen, Lofotodden, Valvær, Dønna, Mosjøen, Velfjord, Bindal, West Nissedal/Ost Drangedal, Steigen, Andøya, Kvæfjord, Jarfjorden, Bodø, Hellemobotn, Øksnes, Saltdal, Harstad, West Ørlandet/Ost Stjørna, West Agdenes/Ost Lensvik, West Løkken/Ost Orkdal, West Froland/Ost Arendal, West Lom/Ost Vaagaa, West Nissedal/Ost Drangedal, West Aamli/Ost Gjerstad.

Det var også en sprengningsbeskrivelse av en bro i Sarpsborg i denne boksen, som jeg regner med er feilarkivert.

Code: Select all

Boks 1714 - Koordinatfortegnelser  (Sentralt)
En rekke små hefter merket med «Koordinaten-Verzeichnis».

Egersund, West Mandal/Ost Kristiansand, [b]Nord-Finnalnd (litt på avveie?)[/b], Kvænagen, West Kragerø/Ost Stavern, West Opdal/Ost Fagerhaug, West Sel/Ost Rondvasshøgda, West Hjerkinn/Ost Folldal, West Skien/Ost Larvik, Ost: Froan/West: Haltvær/Ost: Stoksund, West: Halsa/Ost: Rindal, West: Kvenvær/Ost: Hitra, West Sør-Frøya/Ost: Nord-Frøya, West Stangvik/Ost Trollheimen, (Dropper West/Ost herfra), Aura/Romfo, Lesjaskog/Dombaas, Haram/Molde, Egersund, Sørøyane/Aalesund, Stord, Skaanevik, Marstein, Herdla, Ost Gulen, W-O Solund, W-O Florø, Bergen/Bergsdalen, Masfjorden/Modalen, Lavik/Kyrkjebö, Sunnfjord/Førde, Davik/Nordjordeid, Hammerfest, Ingø, Kaafjord, Vega, Jerta, Vindelys, Bergsfjord, Loppa, Røst, Sklindan, Helgelandsflesa, W-O Vikna, Svefjord/Flatanger, Roan/Namdalseid, Leksvik/Ytterøy, Drontheim/Stjørdal, Melhus/Selbu, , Flovær, Vorma/Kongsvinger, Høland/Setskog, Røros/Vigelen, Dunderlandsdalen, Nasa, Namsos/Overhalla, Kolvereid/Foldereid, W-O Stavanger, Fana/Strandbarm, Stad, Sande/Volda, Borgund/Orskog, Suldal/Bykleheiane, Lysefjord/Lysheiane, Dirdalen/Sirdalen, Lund/Fjotland, Flekkefjord/Farsund, W-O Maaløy, Innvik/Stryn, Hjørundfjord/Sunnylven, Skjervøy, Nordreise, Skibotn, Helligskogen, Røsvand, Krutfjeld, Komagfjord, Alvdal/Tynset, Sollia/Rendalen, Oslofjord/Oslo, Jevnaker/Nannestad, Faavang/Stor-Elvdal, HAdeland/Hurdal, Notodden/Eidsfoss, Træna, Lurøy, Skibaasvær, Singsaas/Haltdalen, Kvikne/Tolga, Levanger/Vuku,Steinkjer/Snaasavatn, West Enningdal, O Smöla, Kjerringøy, Tønsberg/Fredrikstad, Rolfsø, West Mysen, Alta, Hjelmsø, Slotten, Repparfjord, Stabbursdalen, Skoganvarre, Nordkapp, Honningsvaag, Kistrand, Børselv, 

Code: Select all

Boks 1715 - Mine og spr. rapporter (Sentralt)
  Samlet i en mappe:
    - Sperren im Bereich - Karten 1:100000
      TAB Drag, TAB Bodø (Artilleriskytebaner avmerket),
    - Skien, kartblad med avmerket sperringer, forberedete sprengninger etc. 
    - Tønsberg kartblad med avmerket sperringer, forberedete sprengninger etc. 
    - Sarpsborg kartblad med avmerket sperringer, forberedete sprengninger etc. 
    - Ørje kartblad med avmerket sperringer, forberedete sprengninger etc. 
    - Halden/Svenskegrensen (Hvaler Herrad) kartblad med avmerket sperringer, forberedete sprengninger etc. 
    - Flesberg kartblad med avmerket sperringer, forberedete sprengninger etc. 
    - Oslo kartblad med avmerket sperringer, forberedete sprengninger etc. 
    - Øiven(Øvre Romerike) kartblad med avmerket sperringer, forberedete sprengninger etc. 
    - Kongsvinger kartblad med avmerket sperringer, forberedete sprengninger etc. 
    - Oslofjorden (Auxilary ranges)
    - 5 kart over Sør-Norge (opp til Namsos) med forskjellige typer arilleristillinger, feltartilleri mm. avmerket på kartet.

  1 digert kart over hele Sør-Norge med en hel del avmerkinger, men uten tegnforklaring. 
  Minenfelder im Bereich - Gen.Kdo.XXXIII. A.K
       Sett med 3 kart (1:300 000) over hele Norge opp til Nordland/Finnamrk (muligens duplikater), men er for store og 
       uhåndterlige til at jeg klarer å åpne de skikkelig på egen hånd. Ser ut til å inneholde oversikt over samtlige minefelt 
       innenfor dette kartområdet. 
  Sperrevorbereitung Gen.Kdo.LXXI. A.K. Tilsvarende som over, men sperringer/forberedte sprenginger?

Code: Select all

Boks 1716 - Mine og spr. rapporter (DKØ)
  Sperranweisung (Mellom 100 og 150 småhefter. Står ikke noe fornuftig på utsiden av permen, som gjør det lett å gå gjennom og skrive ned sted for hvert enkelt hefte)

Code: Select all

Boks 1717 - Mine og spr. rapporter (DKØ)
  5227
    /-/444d (x2)  -  Festung Oscarsborg (2stk Minekart) (3.10.44)
    /-/444d (x2)  -  Festung Oscarsborg, Teilfelder I-K. (19.10.44)
    /-/444b (x3)  -  Insel Oskarsborg (Nord-Kaholmen u. Süd Kaholmen) im Oslofjord.
                         Teilfelder A-H (21.12.43)
    /-/444c (x2)  -  Stützpunkt Husvik, ungefähr 800m nördlich Dröbak am Oslo-Fjord.
                         Teilfelder A-H (26.1.44)
    /-/452b (x1)  -  Etwa 5,0 km südl vom Rygge längs des Strandes am Kure-Fjord, links des Flusses Kure. (30.5.44)
                         Teilfeld A-G

Code: Select all

Boks 1739 - Mine og spr.rapporter (DKØ)
  Oslo Süd
  5227 
   /-/395 A (x2)   -   S.S. Lager in Sandefjord am Stadion (Bugaarden). (11.9.1943)
                            2 kart. 1 områdekart og et oversiktskart over leiren 
   /-/395 B (x2)   -   Bei Tankanlage Östlandske Petrol-Comp an Strasse 299 ca. 2km Südl. Sandefjord am Westufer des Sandefjordfjorden (22.8.44)
                            2 kart. 1 områdekart og et oversiktskart over leiren 
   /-/404 A (x2)   -   H.K.B. Stellung 889 Vesteröen (29.11.42 + Juni 44)
                            Oversiktskart + flere detaljkart for hvert minefelt.
   /-/407 A (x2)   -   Funkleitstelle Huvik (29.1.43 + 13.7.44)
                            Oversiktskart mm.
   /-/407 B (x2)   -   Flugwache Oso 13, Sandefjord Warden auf Höhe 105. (25.9.44)
                            2 kart. Områdekart + oversiktskart over selve fluwa-en.
   /-/413 A (x2)   -   Festungsgelånde der M.A.A. 501 in Toraas, Südspitze Insel Tjöme
                            En rekke minekart med en del detaljer fra leiren. (10.1.44 + 18.4.43)                            
   /-/414 A (x2)   -   Stützpunkt der M.A.A.501 auf Maageröy, Halbinsel von Tjöme. 
                            Oversiktskart + div. minekart med enkelte detaljer (ca. 10 kart totalt) (30.10.43)
                            Oversiktskart + 1 minekart med enkelte detaljer (6.10.44)
   /-/415 A (x2)   -   Auf Insel Bolærne im Oslofjord im Bereich der M.A.A. 501. (24.2.1944)
                            Bolærne, oversiktskart + en hel rekke minekart med en god del detaljer om bygninger, bunkere og stillinger.

Code: Select all

Boks 1740 - Mine og spr.rapporter (DKØ)
  Oslo Nord
  5327
   /-/443 C (x2)   -   Peil-Station Nordby (15.4.45)
                            Oversiktskart, lite detaljer.
   /-/444 A (x2)   -   Tanklager Fagerstrand (15.8.43)
                            Teilfelder A-F - Områdekart + minekart. Viser tankanlegg, bolighus div. Ingen stillinger svjks.
   /-/444 E (x2)   -   Bunker II auf Haaön West (18.10.44)                            
   /-/444 F (x2)   -   Granerudstöen (Noe slags tankanlegg?) (3.45)                            
  5328
   /-/443 (x1)        -   Geräte-Lager Ski
   /-/443 A (x1)     -   Umform-Station am Bahnhof Ski
   /-/443 B (x2)     -   Grubernes Sprengstoffabrik A/S, Ski
   /-/541 A (x1)     -   Lager Skedsmo an der Strasse Lilleström - Jessheim (9.6.44)
                              Oversiktskart over området, leiren og en hel rekke med minekart
   /-/541 B (x2)     -   Funküberwachung Skedsmo (10.2.45)
   /-/541 C (x2)     -   Armeebekleid.-Lager Sørumsand (26.6.43)
   /-/543 (x1)        -   Minensperre «Kranich» ved ammolager ved Lillestrøm
  Waldlager (x2)   -   Gesamtübersich der verminung des Truppenlagers Jessheim
  Panther (x1)      -   Minesperre for leir ved Dal (ikke nok detaljer til å stedsfeste mer nøyaktig)

Code: Select all

Boks 1741 - Ingeniørvåpenets minekommando 1956 -1957 -1958 (Fra Kirkenes i Nord, til helt i sør)
  Rapporter over rydding/sprening av enkeltminer/sprenglegemer/bomber/etc.
  Div. Instrukser for minekommando inkl lister over utrusting

Code: Select all

Boks 1742 - Diverse sluttrapporter fra minekommandoen 1947/65 - Ulykker ved minesprenging
    - Mineulykke på Hvalsmoen 26.7.1946 - Stabssjersjant Sverre Heyn drept.
    - Gårdbruker Kristoffer Thomassen, Fjell,  drept av A P-mine 27.5.1946
    - Ole Dagfinn Eide (sønn av gårdbruker) drept i mineulykke i Åsmundsvåg 18.7.1946
    - Mineulykke i Bodø 18.7.1945
    - Mineulykke på Banak flyplass. Kjøpmann Albert Gustavsen drept (28.8.46
    - En hel rekke sprengningsrapporter, dagrapporter etc.(100vis)
    - Sluttrapporter + div annet.
    - Rapport med før/etter bilder over resultat av bombeangrep og opprydding av Vallö
--
Tommy
Post Reply

Return to “Arkiv- og dokumentasjonskategori”