Minekart over Østlandet (Riksarkivet i Oslo)

Egen kategori for originale kilder. Har du liggende dokumenter, bilder, tegninger osv. som samler støv i ditt arkiv så er dette plassen for deg som ønsker å dele disse med andre. Husk: "Information not shared is lost"

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Natter wrote:
TommyG wrote:Her er et eksempel på de heftene som var i boksene #1713 og #1714. Noe slags oversikt over koordinatsystem, trigonometriske punkter etc etc? Jeg kikket åpenbart ikke gjennom alle disse heftene, men de jeg kikket i, så virket det som det var stort sett samme type informasjon som det nedenfor.
Ser ut som beskrivelse av trigonometriske referansepunkter ja... Interessant, kanskje det er noe her som kan gjøre det lettere å plassere tyske posisjoner på dagens kart. Hadde vært kjekt med bilder av slike fra f.eks. batteriene i Ofotfjorden og Herdla. Kommer du til å legge dette ut i fullformat på web-siden din etter hvert?
Driver og laster de opp på http://bilder.gildseth.com/gallery/v/Do ... b/diverse/ nå, men jeg har bare avfotografert denne ene katalogen. Var vel totalt i underkant av 200 stykk, så å avfotografere alle ville vel fort tatt noen dager :-)

Hadde egentlig tenkt meg en tur inn på RA i morgen og, men snøfreseren fant det for godt å gå istykker for noen dager siden, så nå har jeg 200 meter med oppkjørsel med ca. 1 meter snø på toppen, hvilket betyr at jeg må vasse gjennom dyp snø for å komme ut til bilen og deretter bruke en time for å grave den ut de siste 30-40 meterne ut til hovedveien, så jeg fant ut at det fikk heller bli en annen helg ;-) Hvis du finner noen stedsnavn på den listen i #1713 og #1714, så får du ev. si ifra, så kan jeg kanskje avfotografere de en annen gang jeg tar meg en tur inn på RA.
--
Tommy
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Natter wrote:
Stutzpunkt wrote:Boks 1714 - Koordinatfortegnelser (Sentralt)
En rekke små hefter merket med «Koordinaten-Verzeichnis».
Egersund, West Mandal/Ost Kristiansand, Nord-Finnalnd (litt på avveie?)
Dagens Finland, eller Petsamo.. (og var det i så fall noe interessant informasjon relatert batteriene der)?
Kartet dekket vel hele nordlige halvdel av Finland. Hvorvidt det inkluderte Petsamo er jeg ikke sikker på. Det var tegnet inn et "trigonometrisk rutenett" på kartet, men jeg kikket ikke så veldig nøye på det.
--
Tommy
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

TommyG wrote:Har lagt ut bilde i stort format på bilder.gildseth.com.
Takker, Tommy. Tok du bilder av noen av disse også?

Boks 1739 - Mine og spr.rapporter (DKØ)
Oslo Süd
5227
/-/395 A (x2) - S.S. Lager in Sandefjord am Stadion (Bugaarden). (11.9.1943)
2 kart. 1 områdekart og et oversiktskart over leiren

/-/415 A (x2) - Auf Insel Bolærne im Oslofjord im Bereich der M.A.A. 501. (24.2.1944)
Bolærne, oversiktskart + en hel rekke minekart med en god del detaljer om bygninger, bunkere og stillinger.

(Takk for at du la ut minekartet fra Bolærne :) )
Kai
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Benjaminsen wrote:
TommyG wrote:Har lagt ut bilde i stort format på bilder.gildseth.com.
Takker, Tommy. Tok du bilder av noen av disse også?

Boks 1739 - Mine og spr.rapporter (DKØ)
Oslo Süd
5227
/-/395 A (x2) - S.S. Lager in Sandefjord am Stadion (Bugaarden). (11.9.1943)
2 kart. 1 områdekart og et oversiktskart over leiren

/-/415 A (x2) - Auf Insel Bolærne im Oslofjord im Bereich der M.A.A. 501. (24.2.1944)
Bolærne, oversiktskart + en hel rekke minekart med en god del detaljer om bygninger, bunkere og stillinger.

(Takk for at du la ut minekartet fra Bolærne :) )
Det ene kartet som jeg har lagt ut, fra Bolærne er vel fra 5227/-/415A. Jeg avfotograferte ikke kartene over de enkelte minefeltene. 5227/-/395A tok jeg vel ingen bilder av.
--
Tommy
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Stutzpunkt wrote:Da har jeg samlet samtlige oversikter på den første siden og lagt til noen lokasjoner, med unntak av duplikater.

Tommy: det er bare å "herje" med den oversikten/posten, hvis du har noe å mer å fylle på :wink:
Da har jeg herjet litt, og fyllt ut en del detaljer på #1721 til #1726. Får se om jeg orker å ta de 4 siste (1728, 1729, 1737 og 1738) jeg har liggende på harddisken her i morgen ev.
--
Tommy
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Bra utfylt :wink: Det er vel egentlig bare Boks 1729 som er den eneste "hvite flekken" igjen.

Dette med kart fra Finnland kan vel stemme fra avdelinger som trakk seg ut av Finnland høsten 1944. Jeg har hørt om avdelinger som laget ausweis på gamle kart over Finnland som de klippet opp. Har også sett div. tyske instrukser datert 1944 trykket bak på kart over England, antar at invasjonskart over England i 1944 ikke hadde stor bruksverdi, så her var det tydeligvis litt gjenbruk på gang. :-)
Mvh
Tormod
Post Reply

Return to “Arkiv- og dokumentasjonskategori”