Det er nå rundt ti år siden jeg startet med kystfort kartet

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3491
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Ideen bak kystfort kartet startet på Austrått fort for en 11-12 år siden. På et av mine mange besøk på fortet satt jeg på servicebygget og tittet på dette tyske oversikts kartet over alle kystfortene. Den var datert 20 feb 1945 og ga en (nesten) fullstendig oversikt over hva som eksisterte av kystfort på slutten av krigen. Jeg spurte vel ganske direkte om det var mulig å kopiere den og selge den videre til folk på forumet, men fikk vite at den hadde en slags eier med kopierings rettigheter og alt det der. istedenfor å undersøke muligheten til å kopiere den fikk jeg en tanke om å lage den selv. Dette var vel på slutten av 2007.

Med motivasjon fra forum medlemmer kastet jeg meg ut i det jeg selv trudde var bare noen ukers arbeide. Uker? Ja, du leste riktig. Hva er vel vanskelig med å kopiere tekst og posisjoner fra et kart som allerede var laget? Skulle jo være plankekjøring! Etter at jeg hadde plottet alle kystfortene i trondheimsleia startet problemene. Det tyske kartet var rett og slett unøyaktig. Plasseringene var vanskelig å lese mot en heller unøyaktig kystlinje. Trøndelag gikk ganske greit, men de 200+ andre posisjonene ga utfordringer. De fleste var vel kjente, men det var noen som rett og slett var “inne skauen”.

Det som tok livet av prosjektet var at jeg ikke var fornøyd med bare kystfort og torpedobatterier. Jeg ville ha inn mest mulig tysk infrastruktur og det var måneder (år?) med lesing, spørring etc. Det ble opprettet en egen seksjon på forumet for diskusjoner rundt posisjoner etc. Radar, sjøminer og festnings grenser var og er vanskelige temaer.

Oktober 2009 kjørte jeg ut en limited versjon (15 stk.) fra en kopierings butikk :) jeg fikk da en etterlengtet pause og det skulle vel gå over ett år før jeg startet arbeidet videre. År etter år gikk og selv om jeg av og til tok noen skippertak, så kom jeg aldri i mål. Posisjonene ble sikkert sjekka ti ganger, men det var mye annet som ikke stemte på karten som måtte undersøkes.

De som tidligere har anskaffet kartet gjennom krigsbunkeren.no kan nå kjøpe den nye versjonen til under halv pris (kr. 125 som inkluderer porto) . Merk at dette gjelder bare brettet versjon. Tilbudet er tidsbegrenset til ut april 2018 og man kan betale med Vipps 92092079, bare ikke glem å skrive hva du bestiller og adresse. http://www.krigsbunkeren.no

Endringer/tilføyinger
Det mest øynefallende endringen er nytt «forsidebilde» (øverst til høyre) som er en illustrasjon laget av meg til boken «kystfort i kamp» av Kjell-Ragnar Berge.

Posisjoner for Kleinkampf flotillen er tatt med
Skuddsektor for kystfortene er nå mer ryddig. Men enkelte plasser har jeg utelatt dette da de enten overlapper hverandre eller så er det rett og slett ikke plass
Liste over Wehrmachtsbefehlshaber i Norge
All tekst har nå fått hvit bakgrunn som er lettere å lese
Noen ubekrefta torpedobatterier er med
Museer icon er tatt med på aktuelle kystfort + noen ekstra
Litt informasjon om Blücher 9 april.
Flere radarstasjoner er tatt med, men tatt bort Dora radar.. alt for mange!
Danmark har fått en etterlengta grafisk oppgradering.. det lille vi ser av landet.
Attachments
2012_2018.jpg
2012_2018.jpg (373.18 KiB) Viewed 780 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Det er et meget bra og tidkrevende arbeid du har lagt ned i kartene.
Populære har de og blitt. Vet du hvor mange som har blitt solgt rundt om?
Vi har solgt en del på museene våre i Bodø. Er snart fri for Nord-Norge kartene
og kommer med en bestilling på fler etter hvert :bravo

Thomas L
patpat
Posts: 3
Joined: 20 Nov 2017 20:31
Location: Larvik

Flott arbeid du har gjort! Måtte nesten ta å bestille en for Sør-Norge :)
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3491
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Har egentlig ingen god oversikt over hvor mange kart det er blitt solgt, men jeg registrerer at krigsbunkeren har ordre på 1200+ (noe er bøker).Hvis jeg regner med de kart som er blitt videresolgt så er det nok ett par-tre tusen .. noe rundt der.
Det har vært mye prøv og feil med kartene. både grafisk, trykk og salg. Kystfortene har ikke endret seg, men noe ekstra informasjon er blitt endret til at det skal være lettere å lese/forstå. håper jeg da :)

For videresalg anbefaler jeg "3 for 2" kartene. De er lettere å selge enn enkeltvis. enkeltvis så blir det også litt vanskelig med logistikk, men det går ann å ha f.esk "3 for 2" og samtidlig ha sør-norge som tillegg hvis man driver butikk i sør. Å selge postere er bare et logistisk mareritt, dyre, vanskelige å selge, vanskelig å lagre, lett å ødelegge da man ikke tilbyr postrull i butikk. nei, brett er mest populær og de som absolutt må henge den opp så kan man selvsagt bestille den på krigsbunkeren.

Blir vel en runde hvor jeg selv tar kontakt med diverse salgssteder, man må være litt selger opp i alt dette også :)

E
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Kjempefin kart Erik, hva med å tilby alle kommunene disse. Kanskje vanskelig å treffe rette folk, men et forsøk verdt
Mvh
Yngvar
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3491
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei. Det jeg trur er at skoler ville ha nytte av litt sånn info. Der er det mange potensielle. Selv om jeg samlet mange eposter til skoler for ett par år siden, har jeg ikke samlet meg til å sende ut noe. Det er rett og slett for mye å gjøre :)
E
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Post Reply