VANDREHISTORIER.

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Eg spurte min mor om denne historien og hun sa at også hun hadde hørt den . Er det noen som tørr å bli med og lete etter spøkelset langs burmaveien etter kl. 24:00 ? PDT_Armataz_01_08
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Eg vett ikkje om de på forumet har noe imot gjennferdshistorier
Forbausende mange fort og leirer har nettopp slike historier med uniformerte tyskere som fortsatt går vakt :-)
Har selv snakket med to oppsynsmenn (Hver sitt fort) som selv hevder å ha opplevd slike uforklarlige møter + andre uforklarlige ting. Litt creepy når det står en oppegående kar foran deg og forteller slik som du normalt kun ser på "Åndenes makt" på TVNorge... Så sant det ikke var den lokale reenactment gruppa som var ute på kveldsøvelse! :-)


Erik
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Min far fortalte meg en lignende historie fra HKB 1/983 Haagenes.
Mulig at ikke alle tyskerne som var i norge ville reise...
MVH

Stig G
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

På Jølster Hotell, 2 mil fra Førde, var det en tysk soldat som hengte seg i oppgangen til loftet. Det sies at han går igjen der. Har vært på hotellet flere ganger "utenom åpningstid" og hatt et par turer på loftet. Hotellet er gammelt, og det er en fryktelig klam og klaustrofobisk følelse å være på hotelloftet, også fordi det står en gammel likkiste der... PDT_Armataz_01_09
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Erik E wrote:
Eg vett ikkje om de på forumet har noe imot gjennferdshistorier
Forbausende mange fort og leirer har nettopp slike historier med uniformerte tyskere som fortsatt går vakt :-)
Har selv snakket med to oppsynsmenn (Hver sitt fort) som selv hevder å ha opplevd slike uforklarlige møter + andre uforklarlige ting. Litt creepy når det står en oppegående kar foran deg og forteller slik som du normalt kun ser på "Åndenes makt" på TVNorge... Så sant det ikke var den lokale reenactment gruppa som var ute på kveldsøvelse! :-)


Erik
Det ville jo å en måte være rart hvis det ikke var noe som fortsatt hadde tilhold på de gamle anleggene med tanke på alderen på alt dette :)

Selv har jeg ikke sett spøkelser hittil, men av natur er jeg åpen nok til å ikke utelukke at det kan være noe der ute. Det er fortsatt mye mellom himmel og jord vi ikke har styringa på (heldigvis?), og det er jo mye edruelige seriøse folk som forteller om opplevelser de sjøl ikke tviler på i allefall. Med tanke på alle de skjebnene som endte opp i ei grav i Norge etter å ha jobbet seg til døde på mange av de tyske anleggene, MÅ det jo finnes et spøkelse eller 5 der ute PDT_Armataz_01_13
Finnes nok både Russere og Tyskere (og sikkert andre) der ute som fortsatt ikke vet at den lange arbeidsdagen eller dagens vaktrunde er overstått.

Har noen av bunkerjegerne der ute opplevd noe slikt i en trang mørk fjellgang med MagLite'n i hånda? PDT_Armataz_01_05

Hilsen Marius
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Henning Dalsvåg wrote:Eg spurte min mor om denne historien og hun sa at også hun hadde hørt den . Er det noen som tørr å bli med og lete etter spøkelset langs burmaveien etter kl. 24:00 ? PDT_Armataz_01_08
Hadde jeg bodd i nærområdet ville jeg vært på plass allerede PDT_Armataz_01_06

Har selvopplevde edruelige hendelser som omfatter spøkelser/skrømt/gjenferd - men de er ikke relatert til krigshistorien og heller ingen vandrehistorier - så skrive om dem her blir OT.

Men som en kort sak er det morsomt med bilder som fremkalles og ting som ikke var der i øyeblikket står tydelig fram med sin karakter PDT_Armataz_01_07 -
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik E wrote:Forbausende mange fort og leirer har nettopp slike historier med uniformerte tyskere som fortsatt går vakt :-)
På Korshamn hadde man "Fritz" - den gamle kommandanten som visstnok kunne påtreffes i kommandobunker... PDT_Armataz_01_05
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

På Korshamn hadde man "Fritz"
Ja tyske spøkelser heter visst alle Fritz :-)
På Torås har man til og med hengt opp advarselskilt, da visstnok flere har truffet på ham i gangene!
Attachments
Toraas-Fritz.JPG
Toraas-Fritz.JPG (39.31 KiB) Viewed 425 times
RasmusTerne

Hei.
En opplevelse på krigskirkegårdene/leirområdet i Botn, (Rognan), fikk meg til å stusse litt. Det var en fin og varm junidag vi skulle innom Botn for å besøke krigsminnene der. Da vi passerte korset ved henrettelses-plassen var det som om solen mistet sin kraft, som et kaldgufs i luften, og fuglesangen fra skogen rundt ble faktisk borte! Dette varte hele tiden mens vi var inne på området, ledsageren, (kona), sa hun fikk gåsehud over hele kroppen. Først da vi var på vei ned til hovedveien ble dagen "normal" igjen. Innbilling eller selv-suggesjon? Lokalt værfenomen?
Jeg vet ikke, men opplevde faktisk noe lignende under et besøk i Tower of London.
Ellers har jeg det bra! :D
Sigfred R.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Godt å høre, hehe. Uten å være skeptisk på noen som helst måte: skyer har det med å trekke foran solen av og til? PDT_Armataz_01_18
Sindre
JohnnyTh
Posts: 75
Joined: 03 Mar 2009 18:42
Location: Lista

På Nordberg fort sies det at det var en tysk soldat som tok livet sitt i krigens siste dager, mens han var på vakt. Han holder fremdeles vakt og kan sees på regnrunge dager.

Men ingen soldater har noengang sett ham, for når det var militær aktivitet i leiren så hadde han fri. Da var det jo andre som holdt vakt.

Jeg har nå aldri sett denne tyskeren, men det er slik historien er.

Johnny
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Da tyskerne bygde Tårnetveien til Litzafronten benyttet de russerfanger.Ryktene kan fortelle at de drev fangene hardt og de som ikke klarte mer ble slått ihjel og fylt ned i veibanen.
Veien er idag humpete og dårlig.
Dolmen.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

"Bruke fangene som veifylling"-historien har jeg hørt mange steder..
Sindre
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Ja den går igjen,men er det sant.....?
Tyskerne var opptatt av kvalitet på de anleggene de fikk bygd og det er vanskelig å tro at de ville svekke disse med å putte lik inni......eller?
Dolmen
RasmusTerne

dolmen wrote:Ja den går igjen,men er det sant.....?
Tyskerne var opptatt av kvalitet på de anleggene de fikk bygd og det er vanskelig å tro at de ville svekke disse med å putte lik inni......eller?
Dolmen
Kanskje de arbeidet etter det sovjetiske systemet om at kvalitet ikke var viktigst, men at "normen",(antall veimeter), ble oppfylt?
Som bemerket verserer disse historiene overalt der det ble brukt fanger til vei/bane- utbygging.
Sigfred R.
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”