Hva/hvor er du i forsvaret i dag?

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Masse folk her på forumet som som er interessert i forsvaret, er også aktiv, eller tidligere aktiv i forsvaret.

Hadde vært gøy å se hvem folk egentlig er, i grønt, og og i sivilt :?:

Litt om meg

Jeg er 33 år!

Fikk interessen for "grønt" veldig tidlig, far og bror i UN styrkene70-80 tallet, så det sier seg selv hvor jeg fikk det ifra :D

Joinet selv det grønne, med flekker på rullebladet, og fikk desverre ikke befalsutdanning i -93

Tjenestegjorde på Skjold 93-94 som LF/lader/moralskstøtte i StøKp :)

Etter det har jeg vært av og på i Hv-12

Interesse: Håndvåpen/stridsteknikk/elektronikk/samband
Last edited by Erik H on 08 Jun 2010 11:25, edited 2 times in total.
Reason: en hygg tråd, pri i 3 dager
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Bra tråd! Har alltid vært glad i feltlivet og fikk vel egentlig aldri nok av å traske rundt på lange turer.

Førstegangstjenesten på Heistadmoen og deretter Skjold 86/87 som OP (observasjonspost) for bombekaster i Støkp/infanteribataljon nr. 2 brig N.
mye å drasse på huske jeg!

Vervet meg i US Army (1990-1992) og havnet i Fort Sill, Oklahoma for Bootcamp, ikke spør how or why. Tjenestegjorde først som Lance crew member (større rakett) og deretter som custodial agent for samme rakett. (et finere ord for vakt).

Da muren datt ned var det ikke behov for så mange soldater i Tyskland så jeg fikk muligheten til å avslutte tjenesten og dra tilbake til Norge.

I disse dager har jeg rundet 40 år, grafisk designer og mannskap på redningsskøyta . Driver ei nettside som heter kystfort.com PDT_Armataz_01_18

Savner livet i grønt...

Erik H

Lance: http://www.redstone.army.mil/history/lance/welcome.html
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Hei.

Jeg er relativt blodfersk i denne sammenheng, og dette er mitt første innlegg. Kom tilfeldig over denne glimrende siden på lørdag, og har lest VELDIG mange innlegg på dette forum, med stor interesse.

Jeg er 34 år og var kystartillerist i 95-96 på det nå nedlagte Bolærne Fort, en plass jeg synes er helt fantastisk. Var lagfører i LV-OP, og NK på mobil ildledningsradar Giraffe MK II. Har forøvrig et par turer til Bolærne med kompiser under planlegging, og de skal gjennomføres i sommer. :)

Min interesse er WW2, men spesielt lokale installasjoner/historier fra Sandefjord (hvor jeg bor nå), Grenland (hvor jeg vokste opp) og Arendal (der svigers bor :) ).

Ser det er mange her som har vært på mange gamle fort og installasjoner, mine "erfaringer" strekker seg til Folehavna, Flosta og Hove leir, samt Bolærne.

Kai
RasmusTerne

Hei.
Er vel kanskje en av de eldste her på forumet? Fikk tidlig interesse for forsvars-og militærhistorie,flere av naboene på min hjemplass deltok i kampene i Gratangen/Narvik i 1940,samt at vi var omgitt av kystfort på "alle kanter" :) Egen militær karriere: Førstegangstjeneste 1964 som kanonlagfører på 106 mm. rekylfri kanon (Stø.kp/Brig S-Brig N),Sessvold og Skjold. Sonar.mek i Sjøforsvaret (fregatt) 1966-70. Båtsmann SHV på LGF (L 4501) fra 1976-88.Jobbet siden 1971 som TV-tekniker..
Og gutter,da j e g var i forcen, d a var det kald krig,da :D
Så nå tusler man rundt blant "sement og rustent jern" og synes det er en alle tiders hobby.
Hilsen Sigfred R.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Å lese andres presentasjoner er jo alltid spennende og lære litt om folkene bak postingene.

Jeg er 37 år begynte i HVU i 1986 og var der til 1989, hadde førstegangstjeneste fra 1990-91 ved lett luftvern i hæren, var 3 mnd i gamlebyen i fredrikstad før det bar til Brig N ved Rusta leir.
var der som skytter på 20 mm inntil jeg gikk over som adm ass siste del av tjenesten.

Fikk som Rasmus Terne tidlig innteresse for krigen og det har vært en av og på hobby opp i gjenom inntil jeg begynnte for "fullt" i 2003.
Er en utpreget samler av alt av papirer som jeg kommer over, prøver for det meste å holde meg til sørlandet samtidig som min store livsoppgave er å registrere allt av kystfort i atlantvolden.

Werner
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Har kun ett år i grønt i form av ett års verneplikt i feltartilleriet på Setermoen 94-95. Her var det kaldt, men ikke kald krig ;-)
Tjenestegjorde i 12 mnd som kanonmannskap på M-109, 155 mm selvdrevet artilleri i "Batteri P" MFABN/Brig N. Året etter kom MLRS på banen og 109`eren er vel allerede historie nå?

Hobbyen har vært med meg så lenge jeg kan huske og har vel touchet innom det meste av interesseområder innen annen verdenskrig.
I 2002 "allierte" jeg meg med Schellenberger og Ritterbach fra Tyskland og "ARN" var dermet født.
http://www.atlantikwall-research-norway.de

Siden dengang har vi reist på kryss og tvers fra Lindesnes til Nordkapp med et uoffisielt mål om å besøke alle kystfort i Norge innen 2019. Fremdriften er foreløpig god og har vel pr. dags dato rett i underkant av 200 besøkte kystfort på blokka. I tillegg kommer de fleste store flyplasser + et hav av støttepunkt og enkeltbunkere spredd utover det hele. Underveis har jeg hatt gleden av å treffe mange hyggelige folk som deler samme interesse, mange av oss er samlet her i dag :-)

Mvh
Erik E
Attachments
M109 Setermoen.JPG
M109 Setermoen.JPG (40.47 KiB) Viewed 906 times
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Som et svar på noe Erik E skrev kan jeg fortelle om mitt forhold til Forsvaret. Jeg tjenestegjorde i Art.batt på Setermoen. Rettere sagt Garnisons troppen. Dette var i 2003 - 2004. Min oppgave i forsvaret var å kjøre Brøytebil i skytefeltet samt styring av mål og blingjenger rydding. (KONGE JOBB) Tittel: Målass.(målkommando) Tjeneste gjorde under befal som var eksperter på å rydde blingjendere både av eldre og nyere dato.

Er fortiden helt ute av Forsvaret men har en liten drøm om å få komme inn i HV.
Interessen for dette temaet kom vel under barndommen og har vel egentlig blitt sterkere for hvert år som går.

M-109 var operative da jeg var inne. Ryktene sier at disse ble tatt ut av tjeneste åre etter. Hørte du om han som fikk rekylen(sluttstykke?) i hjelmen da han stakk hode inn i vogna da den ble avfyrt. (rykte som gikk)
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Jeg er vel en av de yngste her på forumet med mine solide 22 år, har gått i grønt siden 2005 og nærmer meg 3 år i forcen.

Jeg er nok ikke like skogsvant som flere av dere andre. Jeg liker meg i fjellet, ikke fjellet som jeg seier (fjellanlegg). :)
Min spesialitet er informasjons- og kommunikasjonsteknologi, og har jobbet med dette for FLO/IKT og nå NATO.

Jeg har som mål å besøke det meste av ekstyske anlegg som fortsatt ligger på militært område mens jeg kan.

Her har jeg forvillet meg ut på et skip:
Attachments
IMG_2685s.jpg
IMG_2685s.jpg (181.6 KiB) Viewed 895 times
RasmusTerne

Hei igjen.
Kan jo legge ut et bilde med en viss "historisk" verdi. :D Representasjonskontoen var romslig i de dager også!
Nummer 1 fra venstre er løytnant,senere admiral H.Kr.Svensholt.
Undertegnede nr 3. Fra en koselig kveld i Namsos.
Hilsen Sigfred R.
Attachments
Fest 3.jpg
Fest 3.jpg (75.93 KiB) Viewed 878 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

M-109 var operative da jeg var inne. Ryktene sier at disse ble tatt ut av tjeneste åre etter. Hørte du om han som fikk rekylen(sluttstykke?) i hjelmen da han stakk hode inn i vogna da den ble avfyrt. (rykte som gikk)
Har ikke hørt den nei, men det er fullt mulig hvis du prøver å gå inn bakdøra akkurat i det man fyrer av!
Vi hadde i tillegg noen eldre M-101 (105mm) vanlig tauet feltartilleri og her hadde vi to skader samme dag under skarpskyting, nettop fordi laderen ropte "klar" et sekund før han hadde kommet seg unna! Det er nok tidenes "lårhøne", men begge kom utav det uten alvorlige skader.

Husker vi hadde flere "uheldige" situasjoner med disse gamle kanonene, bla ett tilfelle hvor man hadde glemt å elevere kanonen etter klikk. Etter en hvileperiode ble røret lagt ned i kanskje 10-15 grader og man ville støte ut granaten. etter et par forsøk ble det bestemt å heller skyte ut granaten med ny ladning, men man glemte altså å elevere igjen.
En annen gang under forflytning med helikopter mistet man visstnok en ammunisjonslast uder flyging.... Så aldri dette selv, men vår kanon ble fraktet uten bremsen på med det resultat at den trilla utfor veien og ned i en steinrøys da helikopteret slapp løftewiren... Minnene strømmer på :D

Mvh
Erik E
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

da er vi i gang. Jeg var selv i Artilleriet så jeg skal ikke snakke for mye negativt om de.
MEN!!!
De var kjent for å være noen fryktelig dårlige skyttere. Under en øvelse der kongen var til stede skulle det være skyting. M-109 vognene var kjørt opp i bunnen av dalen som leder inn mot skytefeltet i Setermoen. Skytingen var dårlig gjennomført og alle granatene falt ned i mellom de to dalene som fungerer som skytefelt pluss at salvene falt ned før de kom inn i dalen. Dette førte til at min sjef i målkommandoen måtte inn å sette av noen salver med dynamitt uten at kongen merket at det var dynamitt :) . Dette skjedde vel og merke før jeg var inn så jeg kan ikke bevitne dette.
Det sies også at tjeneste som målkommando ikke alltid var like trygt under skyting med M-109 siden mannskapet hadde en tendens til og bomme. Granatene falt rundt hytta som ble brukt til observasjon, dette også før min tid.

Under min tid opplevde vi fingerkutting på Leo under skyting. Helikoperflyging i ILD-felt under BK skyting. Vådeskudd på hvileområde. Var også inne i skytefeltet da M-109 begynte å skyte. (har aldri kjørt så fort med lastebil på så dårlig vei (viste seg i ettertid at de skjøt over fjellet og inn i andre dalen)). Lav overflyging av F-16 var også spennende.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Henger meg på jeg også. Var i luftforsvaret (99/00). Begynte på Stavern med befals-aspiranten. Trakket en del rundt på Rakke (kastet min første granat der), men grunnet et hektisk program ble det ikke mye tid til å kikke på bunkere. Resten av året ble tilbrakt på Rygge (vakt & sikring), og i likhet med Asbjørn likte jeg meg best i fjellet, noe som sikkert har sammenheng med min fascinasjon for bunkere og fjellanlegg.
Det mest frustrerende er at jeg har trakket utallige patruljer rundt på det som er kjent som Lille Rygge, som er restene av den tidligere tyske flyplassen på stedet, uten å helt vite hva jeg hadde for hånden. (Flere tyske bunkere og minst ett pansertårn). Hadde jeg bare skjønt dette før hadde jeg i alle fall tatt bilder, (Området er i dag nedlagt og sannsynligvis utbygget) men dette var før jeg for alvor begynte å dyrke min bunker-lidenskap...
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

Henger meg med også. Jeg ble sendt til Luftforsvaret Juli 1988 og hadde rekruttskole på Gardermoen, så gikk turen i september til Rygge. Jeg ble satt på Kjøkkenet der PDT_Armataz_01_17 . Jeg ble heldigvis tatt ut til å gå på Hundeførerskolen I Drøbak, bodde da på Oscarsborg. Her var det mange tuneller og mye å se på kveldstid. Ble sendt tilbake til Rygge Desember, og ble tilknyttet bilskavadronen og kjørte mye patrulje med MP og hund.
Er enig med Tarjej angående det forbaskede stedet Lille Rygge :D
Fikk opplæring i MG og var MG 1 hele tiden jeg var inne, og kastet håndgranat på Gardermoen, samt trente på M72.
Jeg var ferdig etter 15 måneder høsten 1989, og skal egentlig ikke ha repøvelse på grunn av lang tjeneste. Synes det er helt greit jeg.

Mvh
Carsten
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
Rolf
Posts: 30
Joined: 05 Sep 2007 11:47

Brann/Havari tjeneste på Værnes 91-92, med 5 uker opplæring på gamle Lista flystasjon.. Mye å titte på begge steder.
Siden ble det Trandum og befalsskolen for kavalleriet, Leopard. Første generasjon med termisk sikte og full gyrostabilisering. Plikttjeneste på Bardufoss. Utallige historier fra de tre årene. Ettertenning av kruttgass i tårnet, velt med leo, panserbataljonen i angrep med skarpt på Setermoen osv osv.
Ble i fjor, etter 10 års stillhet fra de grønne, innkalt til HV tjeneste. Ikke spesielt glad for det, men slik er det nå en gang.
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Hei,

Satt å lette etter en "hvem er jeg" tråd for nye medlemmer, men i mangel på det så skriver jeg noen ord her heller.

Tjenestegjorde på Heistadmoen i perioden 96-97, SB korp i BK tropp, og tok meg deretter en tur til det høye nord hvor tallknusing for baseskvadronen med ansvar for kostnadsbudsjetter var en sentral del av min hverdag :)

Fant etter hvert veien til Balkan og var der i femmer'n som OPS ASS II og kaffeslurper I. Ble mange turer ut i skog og mark selv om min primære stilling var bak HESCO og piggtråd.

Jobber i dag i det sivile innen Helse, Miljø og Sikkerhet, er bosatt i Bamble med kort vei til tangen og fortet i Langesund - som blir flittig brukt til rekreasjon- har alltid vært interessert i kystfort, bunkere og har noen prosjekter på gang som omfatter dette.

Har noen lyst til å dra på tur er jeg ikke vanskelig å be (minn meg på å ta med den termosen som ikke lekker... :D
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”