Feld Flakartillerie-schule 50 (Hove, Tromøya)

Allerede 9. april 1940 var de første tyske luftvernbatteriene på plass i Norge. utover i krigen vokste antallet dramatisk, men med størst fokus rundt de største flyplassanleggene.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

I tilknytning til denne R618 bunkeren ved Hove så ligger det 2 "tunneller" med 2 rom i hver. Har disse vært brukt som dekningsrom? Har også blitt fortalt om at dette har vært sykehus...

Noen som kjenner til dette?
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

det er to VF "bunkere" brukt til forlegning til R618, disse er ikke omtalt, i noen etteretningsrapporter, så jeg kan ikke gi noe mere info rundt disse.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Fant denne siden ang Hove: http://www.aaks.no/hove/kildene.html.

Der henvises det til følgende dokumentasjon:

Arkiv
- Aaks, AAA Kartsamlingen, kart nr. 681, Tysk kart over Hove leir, 31. juli 1945

Litteratur
- R618 - Tysk kommunikasjonsbunker fra 2. verdenskrig Tromøy, Arendal. Arendal Rotaryklubb. Arendal 2005

Har du sett noe av denne dokumentasjone, eller kanskje du har den?

Kai
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

kart 681 med forklaring har jeg digitalisert for Aust Agderarkivet, kartet omtaler kun hove leir og ikke R618 eller Vf ene, kartet tar kun for seg byggninger innenfor det som er dagens leir.

Ellers så skal R618 pr dato være avlåst.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Den er ikke avlåst. Jeg var inne i den torsdag ettermiddag.

Det var en ekstremt uplanlagt tur, så jeg hadde ikke med lommelykt eller kamera, og var heller ikke kledd for en slik tur....

Så med mindre det finnes flere av den typen der ute, i samme område, så er den åpen.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Nei den finner du ikke flere av der ute, knapt nok i hele landet.
Da er den nok brutt opp, eller de har glemt å låse den.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Det så ikke ut til å finnes noen låser eller dører som kunne låses der. Men den kan være brutt opp og slikt fjernet.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Vet ikke om vi snakker om den samme bunkeren, R618 ser slik ut, selv om det er et dårlig bilde.
Image

Så regner jeg ikke med at stål dørene er fjernet, sist jeg var der i mars så var denne forsatt låst.

Image
Image

Slik ser Vf`ne ut, disse ligger omtrent 50-60 meter i fra R618.

Image
R618 slik den så ut i mars i år etter at de hadde ryddet i fjor høst.



Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Hei,

Vi snakker om den samme ja.

Kai
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Litt mystisk, der er to dører, en venstre ved skyteskåret der er det dør til høyre som skal være låst , den høyre inngangen er det et rom på høyre side som er åpent, til venstre er det vel også en dør som er avlåst, skal sjekke litt mere om jeg ikke finner en nogenlunde tegning.
Men hvis disse dørene mangler så blir jeg forundret.
Image

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Ut fra hva jeg oppdaget så var det bare denne som var låst.
Attachments
HoveR-618Tegning.jpg
HoveR-618Tegning.jpg (29.02 KiB) Viewed 260 times
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

oki, da er den brutt opp igjen, men regner med at dørene er der forsatt.
Skal få gitt beskjed slik at den blir låst.

Telverum, ser ut som om vi skulle tatt turen likevel (sorry).

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Dørene er der ja.
SJ
Posts: 1
Joined: 09 Sep 2008 19:38
Location: Arendal

Hei!

Var en tur innom R618 i går, fikk tatt en del bilder inni og utenfor. Kan bekrefte at den var åpen, med dørene på plass som dere skriver :smile:

Var inni Vf "bunkerene" også. Noen som vet hvordan type de er? Den ene har 2 rom, den andre 3. Av det jeg har funnet ut ligner de mest på Vf52a Gruppenunterstand, men de var ikke nøyaktig like. Alle rom har hatt ovn ser det ut til.

Vet ikke om dere kjenner til det, men på heia rundt bunkeren er det er hvertfall 4 slike stillinger som under på bildene. Hva slags stillinger har stått her? Går ut fra det var nærforsvarsstillinger, MG, luftvern...? Sjekk bildet av de tre metallfestene, disse finnes i alle. Det er også rester etter løpegraver i tilknytning til de.
Attachments
Fester til hva?
Fester til hva?
IMG_20080915_0459.jpg (145.14 KiB) Viewed 192 times
Denne er best bevart. Bildet tatt fra stilling og ut mot veien nedenfor.
Denne er best bevart. Bildet tatt fra stilling og ut mot veien nedenfor.
IMG_20080915_0465.jpg (173.36 KiB) Viewed 192 times
Bildet tatt fra stillingen og utover mot sjøen (sees såvidt mellom trærne)
Bildet tatt fra stillingen og utover mot sjøen (sees såvidt mellom trærne)
IMG_20080915_0458.jpg (181.5 KiB) Viewed 192 times
Samme stilling som over, bildet tatt skrått forfra
Samme stilling som over, bildet tatt skrått forfra
IMG_20080915_0457.jpg (184.36 KiB) Viewed 192 times
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Erik E wrote:Dersom teorien om Divisjonshovedkvarteret stemmer, er det rart at det ikke finnes tilsvarende for noen andre hovedkvarter i Norge! Skal ikke avfeie noe som helst her, men tror personlig at den teorien er litt tynn.
Nesten alle spor jeg har kommet over peker mot HF kabelen som kom opp på Hisøy, men det er mye mulig jeg har sett meg blind oppi alle disse små puslebitene!

Her er en "sammensetting" av diverse info jeg laget engang i tiden....
Kan sikkert diskutere mye om denne bunkeren :)
Den tidligst daterte ledetråden dukker opp i ”Stortingsmelding Nr 10”, hvor følgende er skrevet (Oppgave 1, punkt 180):

Stølsvig Nye Kabelhus på Hisøy, Arendal
På eiendommen ble det i 1941 oppført 1 kabelhus til plassering av høyfrekvensutstyret for koaxialkabelen til Danmark.

Ifølge en Britisk rapport datert Oktober 1943 (Schematic survey of
pole routes Kristiansand Arendal Kongsberg Area) Er denne høyfrekvenslinja knyttet opp mot telefonsentralen i Arendal.
Det er på det rene at hele 3 sambandskompanier under hæren ble stasjonert ved Arendal fra januar 1942. (Erik Lørdahl, feldpost i Norge). Bare dette skulle vel tilsi at her var noe helt spesielt i gjære?

Hvis man nå tar et sideblikk over Skagerak, og ser hvor HF kabelen kom i land:
(Fra Jens Andersen`s ”Hirtshals som Tysk fæstning”)

Forstærkerstationen
Uafhængigt af opstillingen af kystbatteriene oprettedes der i efteraret 1941 en forstærkerstation i Hirtshals. Forstærkerstationen blev bygget af det tyske postvæsen, "Deutsches Reichs Post", og formålet var at forbedre den strategisk vigtige telefonforbindelse mellem Tyskland og Norge. Det var allerede forsøgt i sommeren 1940 med en kabelforbindelse mellem Frederikshavn og Larvik. Denne forbindelse havde imidlertid ikke virket tilfredsstillende, nu ville man forsøge sig
med en forbindelse mellem Hirtshals og Arendal.
Udlægningen af det ialt 125 km lange kabel fandt sted i løbet af november, og den 24. november kunne linjen tages i brug. Forbindelsen havde en kapacitet pa 15 samtaler ad gangen.

Stationen havde først til huse i en stor træbarak, men blev i forbindelse med den øvrige udbygning af befæstningsanlæggene i Hirtshals indbygget i beton. Allerede i efteråret 1942 begyndte
således arbejdet på en bunker til det tekniske udstyr. Denne bunker var færdigstøbt i januar 1943.

På Tyske byggelister fra 1944 er Bunkeren på Hove IKKE oppført. I og med at det ikke ble bygget R600 serie bunkere før Sommeren 1942, er det på det rene at bunkeren på Hove er oppført i samme tidsrom som bunkeren i Hirtshals, eller litt lenger ut i 1943.

I Danmark er HF bunkeren oppført som tilhørende ”D.P” Deutche Post

15 samtaler tilsier at HF utstyret som var i bruk på linja var av typen ” Trägerfrequenzgerät MG-15” Denne HF forbindelsen gikk som nevnt til sentralen i Arendal, hvor man kunne viderekoble samtalen til rett automatsentral i Norge.
Så kan man spørre seg: Hvor lurt er det å ha hovedforbindelsen med Tyskland stasjonert i en sivil bygning? Et hvert angrep mot Arendal ville nok vært ytterst kritisk for denne stasjonen. Dersom man ser hva som ble løsningen i Danmark, er det stor sannsynlighet for at en liknende løsning ble valgt i Arendal, nemlig å bygge en ny hovedsentral og/eller underfordeling i en massiv bunker utenfor byen. Hvordan kan denne teorien så underbygges?? Jo, ved å se nærmere på bunkeren:

R618 er i utgangspunktet benevnt som ”Nachrichtenstand für höhere stabe”, altså en sambandsbunker. Det vi vet, er at bunkeren på Hove avviker fra de standardiserte tegningene på denne bunker typen. Den største forskjellen ligger i at det ene rommet er droppet til fordel for en ekstra telefonveksler. Bunkeren har innganger for hele 100 telefonlinjer via en DA40 og en DA60 veksler, noe som er MYE mer enn en vanlig R618.
Bunkeren er rigget for radioutstyr, men mye mindre enn det den opprinnelig var tiltenkt.
Det kan sees utifra antallet ” Funk-Innenanschlussdose” (2 stk) at kun 4 av 12 mulige antenner var klargjort for bruk. I hver boks er det mulighet for tilkopling av en radiosender/mottaker. Dette bekreftes også av at det som skulle vært radiorom i en standard R618, er her full av kroker for oppheng av senger.......

Ang. denne bunkeren tok jeg kontakt med Peter Heijkoop, som er en meget kunnskapsrik person innen temaet ”hovedkvarter og sambandsbunkere”. Han skriver for tiden en bok om emnet og har visstnok besøkt nesten alle gjenværende R618 bunkere i Europa:
Han sier følgende basert på hans “befaring”:

All the operative communication devices were located in the radiorooms.
The bunker had beds for at least 9 or 12 men (3 or 6 more than standard).
The radio-function is limited to only two devices
The telephone-exchange was quite large: for 100 connections (this should
connect the bunker to most major command and communication complexes in
southern Norway, depending of course of how well the telephone-system was constructed).
A Nachrichtenstand as a HQ for the radar position is very unlikely. My conclusion would be that the bunker was an important Meldekopf or a major telephone junction.

Oppsummering & andre teorier:

R618SK bunkeren på Hove er full av telefonkoblinger, og har redusert sambandsmulighet.
Den er kun utstyrt med nevnte utstyr, og ingenting som skulle tilsi at den var rigget som flymeldepost for en radarstilling, heller ikke som ”ren” sambandsbunker. I stortingsmeldingen finner man inventarnummer 49 i Hove leir: ”Sambandsbrakke 17,6 x 7,6 meter”. Er det ikke usansynlig at det var dobbelt samband?

Hvis man nå tenker seg at HF kabelen ble lagt fra Stølsvigen og rett til Hove for å gå utenom veksleren i Arendal.
I følge Britisk etterretning i 1944, ligger det en ny kabel i retning øst, kan denne ha gått videre over Galtesund til Hove?

One cable to Hirtshals in Denmark. Large high frequency carrier equipment which is the main telephone connection with Germany. A new telephone cable has been laid in the direction Sandvikodden. No further details known. (Sandvikodden ligger halvveis mellom Hisøy og Hove)

Finnes det så bevis for at sentralen i Arendal sentrum ble utfaset?
Hvis man går tilbake til ”Stortingsmelding Nr 10” (Oppgave 1, Punkt 178) Kan man lese at telefonsentralen ble solgt til Telegrafverket med virkning fra 1.Januar 1945. Det kan med andre ord virke som om tyskerne ikke lenger hadde bruk for sentralen i Arendal mot slutten av krigen…….?

Mye av dette bygger på spekulasjoner og biter av informasjon, men inntil noen kan motbevise meg, er jeg av den oppfatning av at bunkeren på Hove var i bruk som telefonveksler for HF forbindelsen til Danmark, kort sagt telefonbindeleddet mellom Norge og Tyskland!

Kilder:
-Erik Lørdahl - Tyske avd. og FP tilknyttet Norge
-Stortingsmelding Nr10 av 1947
-Britisk etterretning
- Kabelrapport Hirtshals - Hisøy

Hei

kikker litt i gamle poster, når det Gjelder R618 og kommunikasjon, har du forsatt samme konklusjon?
Etter at vi var innom bunkeren i Stølsvika, den er vel rimelig lik den som var i Danmark etter det jeg husker.
Mulig vi må spinne litt videre på hva R618 har vært brukt til.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Post Reply

Return to “Tyske luftvernbatterier”