Lett FlaK, Søm (Kristiansand)

Allerede 9. april 1940 var de første tyske luftvernbatteriene på plass i Norge. utover i krigen vokste antallet dramatisk, men med størst fokus rundt de største flyplassanleggene.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Endre W
Posts: 37
Joined: 07 Jan 2008 11:09
Location: Kristiansand

Hadde tyskerne noensinne utplassert 8,8cm Flak på Søm, på østsiden av Topdalsfjorden, like ovenfor Marvika? Dette hevdes hårdnakket av en eldre bekjent av meg (med god våpenkunnskap), som mener at to kanoner ble flyttet over fra luftvernbatteriet på Galgebergtangen (Kuholmen). Selv har jeg aldri vært borti materiale som kan bekrefte dette.

Så vidt jeg vet satte KM opp en 2cm "Vierling" her på slutten av 1944, og støpte fundament til enda en kanon av samme type, uten at en rakk å montere denne. Begge disse fundamentene er intakte og godt synlige i dag. Det har heller ikke lykkes meg å finne flere kanonstillinger i området.

Så vidt jeg vet hadde LW/KM 8,8cm Flak kun på Dvergsøya, Fiskå, Møvik, Galgebergtangen (Kuholmen) og Sumatra.

Kan noen bidra med info som sier noe annet, og da særlig mht Søm?
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Hei

Du har vel ikke noe kart som har avmerket sånn ca hvor dette er? Så jeg kan sjekke opp mot det jeg har av info?

- Torstein
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
Endre W
Posts: 37
Joined: 07 Jan 2008 11:09
Location: Kristiansand

Hei,

her har jeg kjapt lagt inn beliggenheten til fundementene for 2 x 2cm "Vierling" på kommunens kartsystem. Supert om du kan finne ut noe mer om evt. annet skyts/anlegg i området.

Fundamentene ligger over den gamle gruva på Søm. Denne ble brukt som ammunisjonslager for kanonstillingen, mens lv-soldatene ble innlosjert i privathus like ved. I følge øyenvitner ble det forankret ubåter langs Sømslandet 1944-1945, og flere av de nokså spesielle fortøyningsfestene for disse er bevart (6 stk langs Sømslandet/Fugleviksundet, 14 stk i Hånesbukta).
Attachments
Lv-kanoner på Søm.jpg
Lv-kanoner på Søm.jpg (102.26 KiB) Viewed 603 times
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Har en 20 mm granat fra det ene Vierlingen på Søm, det var visst snakk om en ubåt-Vierling satt på land.

Her er også en oversikt for fartøysfestene:
www.vaf.no/Ringer_og_bolter_2ElDF.pdf.file
Mvh
Tormod
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

som mener at to kanoner ble flyttet over fra luftvernbatteriet på Galgebergtangen
Hallo Endre
Hyggelig at du endelig fant frem til oss her på Kystfort :-)

Luftvernet i Kristiansand kan/må deles inn i to epoker, da Luftwaffe sto for oppsetningene 1940-44, mens marinen overtok i løpet av 1944.
Luftwaffe opererte normalt med batterier à 4 kanoner, men hadde flere steder såkalte "Grossbatterien" og "Doppelbatterien" som besto av hhv 3 og 2 sammensatte batterier med felles kommando. I tunge Luftwaffestillinger finner man derfor i 99 av 100 tilfeller 4, 8 eller 12 kanonstillinger.
Tillater meg å spekulere litt videre:
Marinen derimot ser heller ut til å ha hatt 4 eller 6 kanoner i sine batterier.
Riktignok forsvant det to kanoner fra Galgebergtangen i 1944, men selv tipper jeg dette var et opprinnelig Luftwaffe "Doppelbatterie" som ble redusert ned til 6 kanoner pga overtakelsen av Marinen. Videre tror jeg de to kanonene ble flyttet til et eksisterende LW batteri med 4 kanoner, eksempelvis Sumatra, for dette var under Luftwaffe sin tid kun utrustet med 4 kanoner, men under marinen hadde man seks.

Det er lite logikk i å flytte to 8,8 cm luftvernkanoner til Søm, da disse ikke ville kunne brukes mot luftmål uten "Kommandogerät", avstandsmåler og regnemaskiner. Eneste nytten de ville hatt var som sperreskyts mot sjømål, men det er tvilsomt at man ville "sløst bort" to 8,8 kanoner til et slikt formål når det var flust av annet skyts å ta av....

Blir derfor ovverasket om noen kommer med bevis på at det faktisk har stått to 8,8 Flak der....

Mvh
Erik E
Endre W
Posts: 37
Joined: 07 Jan 2008 11:09
Location: Kristiansand

Det var jo bare et spørsmål om tid :)

Takk for tilbakemeldinger alle sammen!

Interessant det du skriver om antallet skyts i LW og KM batterier, Erik. Du har utvilsomt rett i at det er liten logikk i å plassere to 8,8 cm kanoner "helt for seg selv"...

Hadde en tur ut til Dvergsøya i sommer, og knipset dette bildet av en av de seks kanonfundamentene som finnes der ute. Jeg målte dem ikke opp, men mener at de alle er av samme utforming og størrelse.

I følge de begrensede dokumentene jeg har til rådighet kan batteriet her ute tidligst ha blitt bygget i 1942...
Last edited by Endre W on 08 Feb 2008 22:25, edited 2 times in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hadde en tur ut til Dvergsøya i sommer, og knipset dette bildet av en av de seks kanonfundamentene som finnes der ute.
Dette fundamentet er dønn likt de to "nye" som ble satt opp på Sumatra.
Vedlagte bilder fra Sumatra viser tydelig to helt forskjellige måter å lage stillinger på. Ser ut som de fire store ble bygget i typisk Luftwaffe stil med plass for krysslavett, mens sistnevnte typisk for marinen med boltsirkler og sokkelmontering.
Attachments
SumatraLW.JPG
SumatraLW.JPG (53.72 KiB) Viewed 523 times
SumatraKM.JPG
SumatraKM.JPG (54.21 KiB) Viewed 523 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Kom på at det også var 88mm LW flak oppe ved Justnes, syd for Kjevik...
Dette batteriet står ikke oppført i 1945, så dette ble nok aldri tatt i bruk av marinen. Finner heller ingenting som tilsier at batteriet sto under Luftwaffe i 1945, så jeg lurer på om det er riktig som sies her at dette batteriet sto gjennom hele krigen...?
http://www.flak.justnes.net/

Erik
Endre W
Posts: 37
Joined: 07 Jan 2008 11:09
Location: Kristiansand

Også i batteriet på Kuholmen (Galgebergtangen) finner en disse "nye" og "gamle" typene fundamenter for 8,8 cm kanoner -to av hver. Her er en god del av det tidligere batteriområdet bygget ned etter krigen, så flere stillinger har gått tapt..

Knipset dette bildet av en av de "nye" kanonstillingene for 8,8cm i forgrunnen og bunker for en 2 cm lv-kanon i bakgrunnen, på Kuholmen.

Tror jeg har litt info om kanonene på Justnes, skal sjekke det opp.
Endre W
Posts: 37
Joined: 07 Jan 2008 11:09
Location: Kristiansand

Her er bildet fra kuholmen.
Attachments
IMG_0220x.jpg
IMG_0220x.jpg (27.87 KiB) Viewed 496 times
Endre W
Posts: 37
Joined: 07 Jan 2008 11:09
Location: Kristiansand

Fant ikke allverdens på Justnes desverre. En etterretningsrapport fra september 1941 omtaler "fire store luftvernskyts", 18 brakker og 110 mann på batteriet. Batteriet sies å ha stor betydning for forsvaret av Kjevik. En ordre utstedt av (norsk) kommandør Leidits sommeren 1945 omtaler tyske kanoner og lyskastere på Justnes som skal hentes inn til Odderøya. Selv om kaliber og type kanoner er uspesifisert, så tyder dette på at det stod luftvernskyts på stedet til kapitulasjonen.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

kommandør Leidits sommeren 1945 omtaler tyske kanoner og lyskastere på Justnes som skal hentes inn til Odderøya.
Står det noe om type kanoner her?
Har lenge trodd at det kanskje har vært en forveksling her...
Teorien går i at luftvernbatteriet ble flyttet og erstattet med lyskastere.
Kanonene som nevnes KAN ha vært feltartilleriet som sto i samme område når krigen sluttet?

Erik
Endre W
Posts: 37
Joined: 07 Jan 2008 11:09
Location: Kristiansand

Rapporten er desverre svært "vag", og sier ikke annet enn at kanoner og lyskastere skal tas inn til Odderøya. Ingen nærmere, oppklarende opplysninger om type skyts.

Har også vært inne på tanken om at det her er snakk om skytset i batteriet 19./Art.Reg 274, som var forlagt til Justnes i 1945. Antar at lyskastere ikke er en naturlig del av et feltartillieribatteri?

Med tanke på at det allerede fantes utbygd infratruktur på Justnes (bla. brakker) må det ha vært lettvindt (og rasjonelt) for tyskerne å stasjonere feltartilleribatteriet hit på slutten av krigen. Lyskasterne kan, som du sier, ha blitt stående igjen etter at luftvernkanonene har blitt flyttet.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Lyskasterne kan, som du sier, ha blitt stående igjen etter at luftvernkanonene har blitt flyttet.
Ser man på andre byer som var dekket av marineluftvern så satte man altid opp lyskasterne andre steder enn kanonene. Disse lyskasterne va jo ganske enkle å se og ville derfor røpet plasseringen av luftvernet om de sto i samme stillinger..... Kan luftvernkanonene ha blitt byttet med lyskastere?

Erik
Endre W
Posts: 37
Joined: 07 Jan 2008 11:09
Location: Kristiansand

Absolutt en interessant teori! Føler meg kallet til spekulere litt videre..

Rapporten signert av Leidits juni 1945 bekrefter at det var lyskastere og kanoner på Justnes ved kapitulasjonen. Det er selvfølgelig tenkelig, som nevnt ovenfor, at det her menes feltkanoner tilhørende hærbatteriet som var forlagt i området i 1945. La oss anta at lyskasterne tilhørte et rent lyskasterbatteri på stedet (siden det så langt ikke er funnet spor av luftvernkanoner på her i 1945). Tilhørte disse så LW eller KM?

Her lurer jeg på om geografien spiller inn, effektivt virkeområde til lyskastere osv. 8,8cm luftvernbatteriene tilhørende Mar.Flak.Abt. 714 (1944-1945) lå alle lenger ute i Kristiansandsfjorden, mens Justnes ligger langt inne i Topdalsfjorden mot Kjevik. Nærmeste KM-batteri blir batteriet på Kuholmen, 5-6 km i luftlinje mot sør (Kr.sand) fra Justnes. Avstanden til Kjevik og de minst fem mindre 2cm luftvernbatteriene der er derimot bare 2 km i luftlinje. Kan dette ha hatt noe å si for hvilken våpengren et eventuelt lyskasterbatteri på Justnes har sortert under?

Kjenner noen forresten tilhørigheten til 8,8 cm batteriet på Møvik i løpet av krigen: KM eller LW, eller begge deler?
Attachments
LW 2cm batterier markert med blått (+flere i omr rundt byen/Gimlemoen)<br />KM 8,8cm batterier med rødt<br />8,8 cm Møvik med brunt<br />Justnes med sort firkant
LW 2cm batterier markert med blått (+flere i omr rundt byen/Gimlemoen)
KM 8,8cm batterier med rødt
8,8 cm Møvik med brunt
Justnes med sort firkant
Lv-batterier Kr.sand 1944-1945.jpg (61.35 KiB) Viewed 368 times
Post Reply

Return to “Tyske luftvernbatterier”