Banak flyplass

Fra Kjevik i syd til Lakselv i nord fikk Luftwaffe sine flyplassanlegg meget høy prioritet under utbyggningen av "Festung Norwegen" . Nesten samtlige flyplasser ble bygget ut i festningsmessig stil. Her kan man også skrive innlegg om de enkelte flytyper etc.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Er det noen lesere her som har vært på Banak?
Vet at det ble bygget en mengde bunkere på og rundt flyplassen, men at det meste ble sprengt i 1944....
Noen som vet om ALT er borte, eller om det er noe igjen å se?

Mvh
Erik E
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Hei du..

Du har jo Banak fort som ligger vest av flystasjonen. Tyskerne ble ikke ferdig under krigen men utbygd senere. Her er det et fjellanlegg, kanonstillinger og observasjonsposter.
Tore E
Posts: 174
Joined: 26 Mar 2007 10:42
Location: Trondheim
Contact:

Omtrent alt rundt Banak er filleristet. Har besøkt stedene flere ganger, men det er vanskelig å finne stort av interesse. Men en kan danne seg et godt bilde over hvordan det måtte ha vært der før tyskerne trakk seg tilbake.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Omtrent alt rundt Banak er filleristet.
Hallo!
Var egentlig det jeg IKKE ville høre, men fryktet.....
Har sett en del bilder tatt i 1945-46 og det ser ikke pent ut!
Hørte likevel at det var en mulighet syd for flyplassen, på en høyde kalt "Gjestgiverihøyden" eller noe i den duren.
Ryktes også om en panserkuppel som overlevde skrapmennene og ble gitt til kommunen som "krigsminne" for ikke så veldig mange år siden?

Noen uttdrag av tyske sprengningsrapporter:

Etter sprengningen av en R 632 MG-bunker, lå kuppelen igjen på bakken like hel (seks meter unna bunkeren) og måtte derfor sprenges separat. (Her snakker vi altså om en kuppel på 17-23 tonn, alt etter hvilken modell)

Under sprengning av en R 634 MG-bunker (som har en 28 tonns kuppel) rapporteres det at kuppelen ble blåst 25 meter opp i lufta....

På en R 621 mannskapsbunker ble den ene veggen blåst ut i 6 biter og landet 16 meter fra der den opprinnelig sto. (To meter tykk vegg i armert betong)
Tore E
Posts: 174
Joined: 26 Mar 2007 10:42
Location: Trondheim
Contact:

Ved Gjestgiverihøyda så var det en del tidligere. Men sist jeg var der så var mye av dette også borte. Det har vært en del byggeaktivitet i området, og det som var under bakken er fylt igjen.

Noen av flak stillingene som lå sør for Banak finner man ennå. Det gjelder både nærkampstillinger ol. Men det blir stadig mindre og mindre igjen. En del av det som eksisterte ble jo bl.a utbedret av forsvaret og brukt under øvelser etc. Dette gjelder bl.a. en av de små bunkrene som en finner mellom Brennelv og gården Ildskog.

De største anleggene øst og vest for Banak er i dag bare sammenfiltret armert betong. Men det er fortsatt mye rart en kan finne. Selv synes jeg det er interessant å besøke disse stedene.

Bildet under stammer fra en av flakstillingene sør for Banak.

Image
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Har selv vært rundt Banak flere ganger, og det eneste jeg fant var sprengte/ødelagte bunkere/mindre stillinger som i dag bare er rester av armeringsjern og betong. Litt oppe "på bakken" (dvs. sør for selve Lakselv/Banak, oppe på moreneryggen) ligger det i alle fall én grunnmur som kan se ut som den er tyskbygget, men helt sikker er jeg ikke. I følge min guide på stedet, ble mye ødelagt for ganske få år siden, så det stod da noe igjen etter 1944 og.
Sindre
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

Rundt på siden av flyplassen. Ned ved fjære er det enda mye skrot å finner, både bil og fly deler.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei og velkommen til forumet.

Er det mulig å få tatt noen bilder fra dette området? gjerne oversiktsbilder av flyplassen og hvor bunkere har stått?

Mvh
Erik Hårberg
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Erik Hårberg wrote:Hei og velkommen til forumet.

Er det mulig å få tatt noen bilder fra dette området? gjerne oversiktsbilder av flyplassen og hvor bunkere har stått?

Mvh
Erik Hårberg
Området er militært område, og fotografering er nok forbudt ... var der i mai, og tenkte å ta noen bilder, men akk.
Sindre
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

og hvor bunkere har stått?
Tror jeg du må ha kart for å finne ut av....
Etter det jeg har sett av gamle bilder så har nok mye av bunkerne stått like ved flyplassen og her er det nesten paddeflatt. Tror nok dette ble fjernet rimelig kjapt etter krigen da både flyplassen og ikke minst Lakselv er mye større nå enn i 1944.
Eneste vi så i Lakselv nå i juli var en totalt knust topp av en bunker på parkeringsplassen til Rema 1000! Sier litt om hvilke tilstander som rår!
Et stykke utenfor sentrum var det derimot litt mer å se, men ikke noen spor etter alle Regelbau som står i sprengningsrapporten....


Erik
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Erik E wrote:
og hvor bunkere har stått?
Tror jeg du må ha kart for å finne ut av....
Etter det jeg har sett av gamle bilder så har nok mye av bunkerne stått like ved flyplassen og her er det nesten paddeflatt. Tror nok dette ble fjernet rimelig kjapt etter krigen da både flyplassen og ikke minst Lakselv er mye større nå enn i 1944.
Eneste vi så i Lakselv nå i juli var en totalt knust topp av en bunker på parkeringsplassen til Rema 1000! Sier litt om hvilke tilstander som rår!
Et stykke utenfor sentrum var det derimot litt mer å se, men ikke noen spor etter alle Regelbau som står i sprengningsrapporten....


Erik
Og på toppen av "bakken" finner man dette:

Image
Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/13006/31816.jpg

Antagelig granatkaster av some kind. Området der oppe er ellers fullt av mindre og større hull - om dette er rester fra tyskerne eller ikke, vet jeg ikke. Det ligger også en hustuft der inne i skogen - bare grunnmuren står igjen.
Sindre
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Ser ut som en sprengt Rs ja...
Ligger flere av disse øst for flyplassen i retning Børselv.

Velkommen til forumet Simonorch!
Håper vi får se noe fra Lyngen-linja etterhvert ;-)
både bil og fly deler
Kom over denne merkverdige saken....
Fabrikkmerking fra Lockheed, men med tysk tekst?
Noen ideer til denne der ute?
Attachments
vrakgods.JPG
vrakgods.JPG (137.26 KiB) Viewed 1553 times
Lockheed på tysk.JPG
Lockheed på tysk.JPG (103.1 KiB) Viewed 1553 times
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Hhmmhmh.. noen tyske fly fløy med Lockheed-motorer, såvidt jeg vet - men .. husker jeg rett nå?

-ed-
Ser dog definitivt ikke ut som en flydel. Er det fra en bil eller lignende? Er det noe om bremser som står på?
Sindre
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Lockheed er et hydraulisk bremsesystem som ble oppfunnet i 1926 av det tyske firmaet Ate.
Den nederste setningen seier "Bruk original Ate-bremsevæske".

Det er nok restene av en lastebil vi ser, sikkert torpedoveggen.
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

For endel år tilbake fikk jeg tilbud om endel utstyr fra Fort Banak.Veldig mye spennende.Har bla.den originale tyske vindmåleren fra flytårnet,merket på tysk.Den fungerer ennå!
Dolmen.
Last edited by dolmen on 30 Dec 2012 16:19, edited 1 time in total.
Post Reply

Return to “Flyplasser / Flyplassforsvar/ Luftwaffe”