Lille Rygge flyplass

Fra Kjevik i syd til Lakselv i nord fikk Luftwaffe sine flyplassanlegg meget høy prioritet under utbyggningen av "Festung Norwegen" . Nesten samtlige flyplasser ble bygget ut i festningsmessig stil. Her kan man også skrive innlegg om de enkelte flytyper etc.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

audunkro
Posts: 2
Joined: 28 Sep 2011 20:53

Re: Lille Rygge flyplass

Post by audunkro »

Skal se om jeg kan fikse frem noen bilder fra div. installasjoner inne på Lille Rygge da luftvernet holdt på (og alt fortsatt var inntakt). Kanontårnet, innside av hangarer osv.

Pappa jobbet mange år på Lille Rygge frem til nedleggelsen og de flyttet opp til hovedflyplassen. Har derfor vært utallige timer inne i det meste av hus og bygninger som gutt.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Re: Lille Rygge flyplass

Post by TommyG »

Ser det ligger ute flyfoto fra 1955 på kart.1881.no for Ryggeområdet nå.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
--
Tommy
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

Re: Lille Rygge flyplass

Post by Jan »

User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Re: Lille Rygge flyplass

Post by TommyG »

Jan wrote:Dette er vel Lille Rygge 1955:
https://kart.1881.no?lat=59.37546310282 ... kstad-1955
Ja, det stemmer vel. Jeg tok med hele området for å vise hvor ting ligger i forhold til hverandre.
--
Tommy
User avatar
Tarjei
Posts: 923
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Re: Lille Rygge flyplass

Post by Tarjei »

Ser ut til at det ligger ytterligere en pansertårnbunker nordvest for området. Image


Sent from my iPhone using Tapatalk
audunkro
Posts: 2
Joined: 28 Sep 2011 20:53

Re: Lille Rygge flyplass

Post by audunkro »

Det var vel tre stk. pansertårn der ifm. krigen. En sentralt inne på "Lille Rygge" (denne står nå på forsvarsmuseet ved Rygge kirke. Også var det to utenfor. Bunkeren til den ene skal fortsatt ligge i en hage nå, tror jeg. Står et lite infoskriv om dette på forsvarsmuseet ved.
User avatar
Tarjei
Posts: 923
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Lille Rygge flyplass

Post by Tarjei »

audunkro wrote:Bunkeren til den ene skal fortsatt ligge i en hage nå, tror jeg. Står et lite infoskriv om dette på forsvarsmuseet ved.
Ja den tredje bunkeren ligger tilsynelatende under uteplassen til et hus i Kirkegrenda. Ingenting er synlig men kanskje den blir gravd frem en dag.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Post Reply

Return to “Flyplasser / Flyplassforsvar/ Luftwaffe”