Karlebotn flyplass, Finnmark

Fra Kjevik i syd til Lakselv i nord fikk Luftwaffe sine flyplassanlegg meget høy prioritet under utbyggningen av "Festung Norwegen" . Nesten samtlige flyplasser ble bygget ut i festningsmessig stil. Her kan man også skrive innlegg om de enkelte flytyper etc.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

ØyBjugn
Posts: 204
Joined: 07 Oct 2014 11:50
Location: Besterålen

Og en ting til man kan lure på,,

"I 1971 ble Vadsø flyklubb stiftet. Uten rullebane var det vanskelig å operere klubbens fly på hjemmebane, og klubben benyttet derfor en flystripe i Karlebotn den første tiden. På vinteren flyttet de til Navarsvannet, og fra 1972 benyttet de flystripen i Golnes, ca. 8 km øst for Vadsø. Denne flystripen ble også benyttet at Norving i forbindelse med ambulanseflyging fra 1972 og fram til den nye lufthavnen i Kiby ble åpnet 1974."

Kilde:
https://snl.no/Vads%C3%B8_lufthavn,_Kiby
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

ØyBjugn wrote: Du sier i en post lenger opp at noe ligner på innflyvningsanvisning, har du sett noe sånt andre plasser?
Disse.
https://kart.finn.no/?lng=28.57095&lat= ... erdefinert
Jeg undersøkte "pilene" på stedet, de var ikke dype, ca 40-50 cm. Jeg kunne derfor ikke umiddelbart se at de hadde noen annen funksjon enn å være retningsvisere sett fra luften. De ses på historisk flyfoto fra 1970, kan muligens være anlagt for privatflyvirksomheten etter krigen.

Jeg har ikke sett noen lignende markeringer andre steder.

Jeg ble fortalt at tyskerne benyttet også Golnes under krigen, men hverken der eller i Karlebotn er det entydige spor av virksomheten. Den flystripen på Golnes som er synlig på flyfoto ble opparbeidet på sytti-tallet. Men den kan jo ha vært brukbar som feltflyplass før det. Flystripen ligger på en morenerygg et stykke ovenfor bebyggelsen.
ØyBjugn
Posts: 204
Joined: 07 Oct 2014 11:50
Location: Besterålen

Så bra at du fikk sjekka "pilene"! Hva de betyr, annet enn Finnmarks svar på Nazca Linjene, vet bare de som lagd dem... Mellom 1970 og utbygginga av kortbanenettet fra 1972-78 så ble det jo anlagt flere små feltstriper for ambulansefly/Norving. Eksempler er Golnes, Gamvik v/Slettnes, Hammerfest og Båtsfjord. Og 2 til som noen andre enn meg husker..
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

ØyBjugn wrote:Så bra at du fikk sjekka "pilene"! Hva de betyr, annet enn Finnmarks svar på Nazca Linjene, vet bare de som lagd dem... Mellom 1970 og utbygginga av kortbanenettet fra 1972-78 så ble det jo anlagt flere små feltstriper for ambulansefly/Norving. Eksempler er Golnes, Gamvik v/Slettnes, Hammerfest og Båtsfjord. Og 2 til som noen andre enn meg husker..
Kjøllefjord og Hasvik. Den siste ble senere utbygd til full standard.