Se ubesvarte emner | Se aktive emner Dato/klokkeslett: 23 Jul 2021 21:53

Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
 Karlebotn flyplass, Finnmark 
Forfatter Melding

Og en ting til man kan lure på,,

"I 1971 ble Vadsø flyklubb stiftet. Uten rullebane var det vanskelig å operere klubbens fly på hjemmebane, og klubben benyttet derfor en flystripe i Karlebotn den første tiden. På vinteren flyttet de til Navarsvannet, og fra 1972 benyttet de flystripen i Golnes, ca. 8 km øst for Vadsø. Denne flystripen ble også benyttet at Norving i forbindelse med ambulanseflyging fra 1972 og fram til den nye lufthavnen i Kiby ble åpnet 1974."

Kilde:
https://snl.no/Vads%C3%B8_lufthavn,_Kiby

23 Sep 2019 7:02

ØyBjugn skrev:
Du sier i en post lenger opp at noe ligner på innflyvningsanvisning, har du sett noe sånt andre plasser?
Disse.
https://kart.finn.no/?lng=28.57095&lat=70.10725&zoom=14&mapType=norortho&markers=28.55476,70.11009,r,Brukerdefinert

Jeg undersøkte "pilene" på stedet, de var ikke dype, ca 40-50 cm. Jeg kunne derfor ikke umiddelbart se at de hadde noen annen funksjon enn å være retningsvisere sett fra luften. De ses på historisk flyfoto fra 1970, kan muligens være anlagt for privatflyvirksomheten etter krigen.

Jeg har ikke sett noen lignende markeringer andre steder.

Jeg ble fortalt at tyskerne benyttet også Golnes under krigen, men hverken der eller i Karlebotn er det entydige spor av virksomheten. Den flystripen på Golnes som er synlig på flyfoto ble opparbeidet på sytti-tallet. Men den kan jo ha vært brukbar som feltflyplass før det. Flystripen ligger på en morenerygg et stykke ovenfor bebyggelsen.

23 Sep 2019 14:32

Så bra at du fikk sjekka "pilene"! Hva de betyr, annet enn Finnmarks svar på Nazca Linjene, vet bare de som lagd dem... Mellom 1970 og utbygginga av kortbanenettet fra 1972-78 så ble det jo anlagt flere små feltstriper for ambulansefly/Norving. Eksempler er Golnes, Gamvik v/Slettnes, Hammerfest og Båtsfjord. Og 2 til som noen andre enn meg husker..

29 Jan 2021 0:20

ØyBjugn skrev:
Så bra at du fikk sjekka "pilene"! Hva de betyr, annet enn Finnmarks svar på Nazca Linjene, vet bare de som lagd dem... Mellom 1970 og utbygginga av kortbanenettet fra 1972-78 så ble det jo anlagt flere små feltstriper for ambulansefly/Norving. Eksempler er Golnes, Gamvik v/Slettnes, Hammerfest og Båtsfjord. Og 2 til som noen andre enn meg husker..

Kjøllefjord og Hasvik. Den siste ble senere utbygd til full standard.

30 Jan 2021 9:52
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Svar på emnet   [ 19 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: