Stellung Fuchs / Flieder (Flekkerøya)

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Oppretter ny tråd på denne lokasjonen. Den kommer egentlig inn under Høyfjellet kommandoplass.

Dette området ligger inneklemt mellom Høyfjellet og Belteviga fort. Har et kart over område men det er dårlig kvalitet og vanskelig å lese hva som står på hver bunker/stilling/hus.

Typiske stillinger i dette området er nær forsvar med Tobruker og antiluftskyts.

Her som andre områder finner jeg ting jeg ikke skjønner hva er brukt til. Noen som kan fortelle meg hva som er på disse bildene?.
Attachments
Rester som fortsatt var igjen innvendig.
Rester som fortsatt var igjen innvendig.
okslehavn 029.jpg (62.39 KiB) Viewed 776 times
Steinmur rundt. Ca 2-3m høy.
Steinmur rundt. Ca 2-3m høy.
okslehavn 034.jpg (60.29 KiB) Viewed 776 times
Last edited by telvrum on 16 Oct 2007 22:23, edited 1 time in total.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hvis jeg ikke husker helt feil, så er det en radarstilling......Freya tror jeg.

Erik
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Erik E wrote:Hvis jeg ikke husker helt feil, så er det en radarstilling......Freya tror jeg.
Du har ikke noe mer info om denne rardaren? Type osv?
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

He he, godt å se noen som jobber. Du er god Tevlrum, og for virkelig din kjære formann til å få dårlig samvittighet.
Prøå gå inn på denne siden, Nøding hadde en del om radar og okseløya:
http://www.noding.com/la8ak/k51.htm
Vi snakkes.
Mvh
Carsten
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Takk for linken Carsten. Dette er jo bare topp å diskutere slike ting med likesinnede. Finner dessverre ingen gode bilder av eventuelle radartyper som kunne ha stått der ut fra det som står igjen. Kunne det bare ha vært en mast?
Erik E wrote:Hvis jeg ikke husker helt feil, så er det en radarstilling......Freya tror jeg.
Har du vært mye på flekkerøya?

Tror det området jeg gikk i går hørte inn under LuftWaffe men er litt usikker på dette. Skal vist stå rester/grunnmur til en wurzburg Rieser fuMO214. Men den har jeg ikke funnet enda. Må ikke forveksles med den på Brattåsen ved belteviga.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Fumo`n ligger helt ytterst på flekkerøya og foran denne ligger det en liten pen tobruk.


Werner
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Du har ikke noe mer info om denne rardaren? Type osv?
Joda.... Radaren tilhørte Luftwaffe sin radarstilling "Flieder" som besto av:

12. schwere Ln Flugmelde Leit Kp.(o)/Ln.Rgt. 251
Med følgende radarutstyr:

1 x Freya LZ (1687 GK) [Denne sto der bildet ditt er tatt]
1 x Freya Fahrstuhl (1949)
1 x Wassermann M (I/1242 m.K.)
2 x Würzburg Riese FuSE 65
I tillegg kom to Y-linjer ifm. WR-radarene.

Anmerkningene i parantes er jeg usikker på betydningen av....
Kjenner ikke Ln så godt at jeg tør tippe annet enn at dette er serienummeret?

Tilknyttet "Flieder" var 6 manuelle "Flugwache" eller FluWa som vi var inne på i en annen tråd her...
Die Stellung Flieder, Hauptflugwache "Kreuzpinne" sowie die Wachen:
Krs1 - Kristiansand
Krs2 - Veraas
Krs3 - Farestad
Krs4 - Höllen
Krs5 - Randöy
Krs6 - Justöy

Er blitt meg fortalt at Würzburg Riese hadde forskjellige betegnelser etter hva den ble brukt til.....
FuSE 65 dersom Luftwaffe brukte den til nattjagere.
FuMO 214 dersom Kriegsmarine brukte den til overflatedeteksjon.
Det er også kjent at KM drev skyting med fjernkampbatterier hvor FuMO 214 målte avstanden til ekkoet fra nedslaget....

WR`en på Brattåsen omtales som FuMO og skal dermed ha tilhørt marinen. (Batterie Vara)
Har du vært mye på flekkerøya?
Tror du spurte meg en gang tidligere? ;-)
Men...Nope, har ikke vært der mye!

Mvh
Erik E
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Erik E wrote:
Har du vært mye på flekkerøya?
Tror du spurte meg en gang tidligere? ;-)
Men...Nope, har ikke vært der mye!
Da har jeg sikkert anbefalt en tur hit da også ;-)

Takk for infoen, det er dette som gjør det spennende å gå tur på de gamle fortene og militære områdene.

Da vet du sikker noe om de gamle muren også? Så i linken som Carsten la ut at det engelske forsvaret tømte området før de slapp til de norske soldatene. Kan godt legge ut de bildene jeg har av disse hvis de er av interesse.

En ting til slutt.
Hva om å lage en kategori for andre ting en finner på fortene. Som feks. radarer og lignende ala "Kanoner: KYSTFORT" og "Mindre våpen og utstyr"
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Da vet du sikker noe om de gamle muren også?
Tipper det samme som Nøding jeg, at dette var "operasjonssentralen" hvor man fikk inn data fra radarene....

Erik
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

He he Erik
Da ser du at jeg er her enda PDT_Armataz_01_11
Ville bare nevne at Tevlrum vil ta med seg så som vil ut på Flekkerøya på bunkerturen. Tevlrum, hør med de på Møvik om hvem du kansnakke med ang info om alt der ute.
Mvh
Carsten
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

legger ut noen bilder i fra Okslehavn. Har fått en litt bedre oversikt over området nå.

Gjerne kom med inspill og forklaringer til bildene. Hvis dere synes det mangler
Attachments
Denne muren er nesten 2 meter høy. Hva kan dette være brukt til? Nærforsvar?  Dette er en avstikker fra en løpegrav som går mellom to "tobruk" og 1 mannskaps bunker.
Denne muren er nesten 2 meter høy. Hva kan dette være brukt til? Nærforsvar? Dette er en avstikker fra en løpegrav som går mellom to "tobruk" og 1 mannskaps bunker.
nærforsvarstilling.jpg (77.31 KiB) Viewed 655 times
Bilder av &amp;quot;murane&amp;quot;.<br /> sitat fra Erik H: <br />Tipper det samme som Nøding jeg, at dette var &amp;quot;operasjonssentralen&amp;quot; hvor man fikk inn data fra radarene....
Bilder av &quot;murane&quot;.
sitat fra Erik H:
Tipper det samme som Nøding jeg, at dette var &quot;operasjonssentralen&quot; hvor man fikk inn data fra radarene....
murane.jpg (47.69 KiB) Viewed 655 times
Bilde av fint fortsegjort løpegraver mellom to &amp;quot;tobruker&amp;quot;
Bilde av fint fortsegjort løpegraver mellom to &quot;tobruker&quot;
løpegraver.jpg (55.21 KiB) Viewed 655 times
Det sies at dette er en Freya LZ (1687 GK) men jeg har ikke klart å finne et bilde som kan bekrefte dette med feste i midten
Det sies at dette er en Freya LZ (1687 GK) men jeg har ikke klart å finne et bilde som kan bekrefte dette med feste i midten
FreyaLZstilling.jpg (41.38 KiB) Viewed 655 times
Dette er kansen til en Freya Fahrstuhl. Den er faktisk &amp;quot;godt&amp;quot; bevart. Ligger noen rør og litt annet avfall rundt i omådet.
Dette er kansen til en Freya Fahrstuhl. Den er faktisk &quot;godt&quot; bevart. Ligger noen rør og litt annet avfall rundt i omådet.
FreyaFahrstuhl-krans.jpg (46.95 KiB) Viewed 655 times
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Hei

Fant denne tegningen av en Freya LZ. Dette skal være slik den orginale som sto der så ut.

Image

Her er også en tegning av en Freya-Fahrstuhl. Det er den sirkelformet hjulet på bildene over.


Image

Bildene er linket fra http://www.noding.com/la8ak/k52.htm
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Meget spennende, godt vi tar turen dit snart og får tatt lit mere bilder.

Werner
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

telvrum wrote:legger ut noen bilder i fra Okslehavn. Har fått en litt bedre oversikt over området nå.

Gjerne kom med inspill og forklaringer til bildene. Hvis dere synes det mangler
Utroligt flotte billeder.
Ja det er et Freya Fahrstuhl fundament, det bedst bevarede jeg nogensinde har set.
mvh
SES
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Hei

Var en tur ute i dag å nyta det fine høstværet. Satt på et kart i fra Nøding sin hjemmeside som indikerte en Y-peiler på ett fjell i Okslehavn. Låner ett kart i fra hjemmesiden som jeg legger ut her. Fjellet heter stangefjellet. Siden kartet ikke er detaljert måtte jeg gå over flere topper for å se hva jeg fant. Alle de små toppene i området bar tegn på at de har vært i bruk. Om alt dette har vært brukt av tyskerne kan jeg ikke si.

Det var den siste og største toppen som ga best uttelling i dag. Ved foten av toppen fant jeg en dreieskive. Diameter på tannhjulene var 75 cm. Indre diameter på røre er 25.
Toppen av fjellet inneholdt en liten utsprengt nedfelling. I bunn av den var det stålfester og masse knust glass.

Håper det er noen der ute som kan hjelpe meg litt med hvordan en Y-peiler så ut og hvordan den fungerte.
Attachments
ypeilerstilling.JPG
ypeilerstilling.JPG (147.67 KiB) Viewed 555 times
Tannhjul.JPG
Tannhjul.JPG (206.98 KiB) Viewed 555 times
Kartet er lån fra Nøding sine sider
Kartet er lån fra Nøding sine sider
flykart.gif (19.74 KiB) Viewed 555 times
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”