Leir: Førre (Lager ?), Tysvær

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

<< Tilbake til tyske leirer på Haugalandet

En annen observasjon fra Kalle.

Denne ligger godt skjult i småskog i Førre på 32 V 294536 6592723.

Ser ut til å ha vært en liten deknings-tunnel, men ganske lavt under taket i dag.

KOS
Attachments
Huken som sees i bildet over.<br />Tunnellen er for øvrig glimrende for den som vil ta sin araknofobi til nye høyder ;-)
Huken som sees i bildet over.
Tunnellen er for øvrig glimrende for den som vil ta sin araknofobi til nye høyder ;-)
20081108_083_1.jpg (154.43 KiB) Viewed 388 times
Sett mot inngangen. Ca. 10 meter lang og stengt igjen i andre enden (bak og til høyre for fotografen).
Sett mot inngangen. Ca. 10 meter lang og stengt igjen i andre enden (bak og til høyre for fotografen).
20081108_082_1.jpg (157.88 KiB) Viewed 388 times
Åpningen er nok ikke lett å se på sommerstid.
Åpningen er nok ikke lett å se på sommerstid.
20081108_086_1.jpg (227.56 KiB) Viewed 388 times
Inne i skogen bak denne åpne flaten ligger bunkeren. Det er også en industritomt rett øst for dette stedet, så det kan tyde på at dette stedet også har hatt en viss aktivitet - i tillegg til området ved Førre Ungdomshus.
Inne i skogen bak denne åpne flaten ligger bunkeren. Det er også en industritomt rett øst for dette stedet, så det kan tyde på at dette stedet også har hatt en viss aktivitet - i tillegg til området ved Førre Ungdomshus.
20081108_087_1.jpg (210.59 KiB) Viewed 388 times
Last edited by KOS on 09 Nov 2008 22:04, edited 2 times in total.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Men selve leiren, med garasjer etc., lå lenger oppe i Stakkestadveien. Nærmere bestemt der hvor Førre Ungdomshus er i dag ser det ut til.

Tilhold her i 'Fjørdefjord' hadde Stab for II.bataljon i Div.artilleriet tillhørende 269 Infanteri Divisjon (ref. skjema). Ihvertfall i tidsrommet 269.I.D. var forlagt på vestlandet.

Bildet viser leirporten, sett innenfra leiren.

Hvilke kanoner og kjøretøy som disponertes herfra vites ikke, men det er ihvertfall tydelige rester etter 3 garasjer/verksteder innenfor porten.
Attachments
Oversikt fra Erik E.
Oversikt fra Erik E.
divisjonsartilleri_269id_feb_1943red_842.jpg (80.05 KiB) Viewed 290 times
Regner med at disse portsøylene er 'tidsriktige'
Regner med at disse portsøylene er 'tidsriktige'
20081108_079_1.jpg (401.04 KiB) Viewed 290 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Heisann!
Denne tråden har jeg pinadø ikke sett før idag...
Godt at du dro den frem fra glemselen :)
Flotte bilder KOS.

Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Godt at du dro den frem fra glemselen :)
Jeg glemmer ihvertfall ikke edderkoppene i den lave hulen. Sikkert en fin plass å begynne om en vil jobbe seriøst med sin araknofobi :cry:
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Hehe.... Godt du tok bilder da så slipper jeg å krype inn for å gjøre det. Er vel ikke akkurat stor fan av de j***a edderkoppene nei...
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Hehe.... Godt du tok bilder da så slipper jeg å krype inn for å gjøre det. Er vel ikke akkurat stor fan av de j***a edderkoppene nei...
Gikk først inn der - sammenkrøket, med JEI hakket bakom - og møtte veggen (den bebodde enden) etter 9-10 meter. Var rimelig kjapp ut igjen til 'kosting' ja... :shock:
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Ja, de "bunker" edderkoppene er sannelig ekkle av utseende...
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Henning Dalsvåg wrote:Ja, de "bunker" edderkoppene er sannelig ekkle av utseende...
Ja, en ting er at de er ulekre å se på, men bare tanken på at snart detter det tredve stykker ned i nakken på deg når du er inne i huler eller bunkere, det er den som svir.... hehe.

KOS: Kunne ikke du lagt ut et flyfoto av området denne leiren lå i? Jeg finner jo markeringen for tunnelen du la ut, men ungdomshuset du refererer til, det har jeg ikke kontroll på hvor ligger.

Kai
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote: Hvilke kanoner og kjøretøy som disponertes herfra vites ikke, men det er ihvertfall tydelige rester etter ihvertfall 3 garasjer/verksteder innenfor porten.
Stabsbatteriet var ikke oppsatt med kanoner.
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Fine bilder KOS, og god beskrivelse :bra:
sitte på norge i bilder, finner den første og finner veien du refererer til men klarer ikke å se for meg hvilken av husene dette er..
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Det er et godt stykke fra den hulen til garasjene som avbildet her, og jeg er jammen ikke sikker på hvem dekningen har vært for egentlig. Men det har nok vært bygninger i bruk nærmere hovedveien som del av lokasjonen også.
Altså i Arquebus museet sitt nabolag.

På neste bilde kan en se en av garasjene med porten som bakgrunn (under bumerket).

La oss si denne minste garasjen var i størrelsesorden 10m x 20m så tror jeg nok dere finner både denne og de to andre PDT_Armataz_01_14
Attachments
Markering nr.1
Markering nr.1
20081108_080_1.JPG (443.35 KiB) Viewed 222 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

hmm leter å leter.... nord sør øst eller vest for skolen? :oops:
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Vi får øke størrelsen litt da. Her grunn etter bygning i størrelsesorden 8m x 30m.
Attachments
Markering nr.2<br />Denne ser en ikke lett på moderne bilder pga. trærne, så størrelsen er omtrentlig.
Markering nr.2
Denne ser en ikke lett på moderne bilder pga. trærne, så størrelsen er omtrentlig.
20081108_077_1.JPG (475.44 KiB) Viewed 201 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Prøver meg med et lokasjonsforslag her... Får ikke håpe jeg spolerer moroa for noen her nå...
Innringet er altså den lille dekningstunnelen og området rundt Førre Ungdomshus.

:blee:

Kai
Attachments
Er det øverste markerte området der disse grunnmurene ligger?
Er det øverste markerte området der disse grunnmurene ligger?
førre.jpg (376.81 KiB) Viewed 189 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

bactuz wrote:Prøver meg med et lokasjonsforslag her... Får ikke håpe jeg spolerer moroa for noen her nå...
Får nå håpe du har hatt det morro underveis selv da - om ikke 'alt' begynner med oversiktsplansje :blee:

Her er den største av grunnmurs-restene; størrelsesorden 10m x 40m.

Selve ungdomshuset er del av, eller bygd oppå, bygning i fjerde siden i rektangelet.
Så mye tak og stor oppstillingsplass.
Attachments
Markering nr.3<br />Bumerket markerer igjen porten.
Markering nr.3
Bumerket markerer igjen porten.
20081108_078_1.JPG (433.51 KiB) Viewed 183 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Post Reply

Return to “Haugalandet”