Burmavegen, Karmøy

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Burmavegen, Karmøy

Post by Hand »

Noen som har noe vettugt om Burmavegen, som ble bygget over Karmøy ?

Har kikket litt rundt langs strekningen og på N 6570092 Ø 285248 er det en betongplatting. Fra betongplattingen er det en kjørbar veg tilknyttet B. vegen
Går en så ut igjen til selve Burmavegen og skritter 158 ! steg mot vest vil det på sørsiden av vegen være en grunnmur. (Omlag 5X6m, ikke kvadratisk)
Det ser også ut som om det kan være andre bygningsrester/steinfyllinger like ved (Noen meter møt øst)

Er vegstrekningen rømningsveg, forsyningslinje eller en kombinasjon ?

Kommer til å rote litt mer rundt i buskaset.

Hand
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Re: Burmavegen, Karmøy

Post by KOS »

Hand wrote:Noen som har noe vettugt om Burmavegen, som ble bygget over Karmøy ?
...
Er vegstrekningen rømningsveg, forsyningslinje eller en kombinasjon ?
Hei, vel "vettugt og vettugt" - en skal vel kanskje ikke legge lista for høyt - da kan det være at det ikke kommer noenting ut ;-)
Er også på let etter skriftelig dokumentasjon på hoved-motivasjonen for å bygge denne 7-8km lange veien. Den ble jo iflg. historien bygget til dels av krigsfanger om jeg ikke husker feil.
Så langt er min teori at øst/vest forbindelsen skulle kortes ned mht. rask og sikker forflytting av egne forsterkninger. Ellers var en jo henvist til å følge de utsatte kystlinjene.

Jeg har et "waypoint" på 32 V 285256 6570096 og det er vel der du var i Ferkingstadskogen.
Det er meg fortalt av "innfødte" at det på dette stedet var en tysk hestestall. Jeg har kjørt, trasket litt og studert flyfoto men ellers ikke funnet særlig mer akkurat her - men skog er skog.

Noe mere lovende er det vel om du tar turen nordover den veien fra 32 V 284017 6570663 - men noe mer enn garasjer og hyttetufter finner du kanskje ikke.
Det er en 5-6 rester langs veien her, som for øvrig er solid fundamentert om jeg ikke husker feil. Tett skog også her noen steder så en må følge godt med. En litt større grunnmur på ca. 32 V 284162 6570983 oppunder Sætrahaugen. Tror ikke jeg har vært helt der inne - så ta med fotoaparat om du tar turen.

Til slutt... Det er noe med Burma som tydeligvis virker tiltrekkende på Karmøybuen ;-) Det er en annen vei også som på den tiden ble kalt Burmaveien - og den ble laget fra Stangeland til Brekke-bunkeren (R608) (Ref. "Krig og sysselsetting"/Kopervik & Omegn Historielag av Knut Leo Øgård/).
Forresten - i Kopervik kaller de den også Burmaveien den dag i dag ;-)


mvh
KOS
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Re: Burmavegen, Karmøy

Post by Arquebus »

Tyskerne bygget mye vei og jernbane i Norge for å forbedre et heller så slett veinett. På Vestlandet var det slik at land skilte og sjø bandt sammen, fordi det manglet skikkelige veier mange steder. Ikke minst var dette viktig for tyskerne for forsyning av troppene og forflytning i strid. Hjemmefronten rapporterte til London i oktober 1943 at tyskerne arbeidet med en ny vei fra Ferkingstad til Blikshavn.
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Post by Henning Dalsvåg »

Hoved-motivasjonen for å bygge denne 7-8km lange veien var kansje å kunne flytte personell og utstyr på en effektiv måte mellom øst og vest på karmøy . Det er også blitt sagt at utvilte hester stod i staller på strategiske plasser langs Rv.47 for rask transport til burmaveien. Langs burmaveien ventet også utvilte hester for videre transport til Kopervik. Denne veien ville hvert en viktig evakueringsrurte for personellet på HKB Ferkingstad om de allierte hadde fått fotfeste nær dette HKB'et.Dette blei fortalt oss i en historie time på ungdomskulen . Hvor mye av det som stemmer vett eg ikkje.
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Post by Henning Dalsvåg »

På dette bildet har eg sett ring rundt det som kan være restene etter en av stallene langs Rv 47.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh Henning Dalsvåg
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Re: Burmavegen, Karmøy

Post by Hand »

Hørt fra en eldre kar på 17.mai: "Burmaveien? Hvem som bygget Burmaveien, det gjorde nordmenn. Så aldri en krigsfange under byggingen, bare nordmenn. Jeg var med og bygget den!"

Skal se om jeg får snakket med fyren og se hva som kommer frem.

Hand
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Re: Burmavegen, Karmøy

Post by bactuz »

Det samme har jeg fått fortalt av en av beboerene ved begynnelsen av Burmaveien på vestsiden...

Kai
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Re: Burmavegen, Karmøy

Post by Erik E »

Hallo

Fant en geologisk rapport fra 1944 som tar for seg boring av brønner i "Lager Heidelberg", 6./G.R.489. Leiren ligger mellom Stol & Sandvatn, nordvest for Ferkingstad, så det er nok rester av "Heidelberg" du har der KOS.

Mvh
Erik E
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Re: Burmavegen, Karmøy

Post by KOS »

Det var jammen ikke verst Erik - en 'ny' navngitt leir i området, og den første navngitte på Karmøy (som jeg kjenner til da) :bra:

Fikk du sikret noe 'foto-dokumentasjon' fra rapporten ?

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
+++++++++++++++++++++++++++++
[https://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?t=2975]Retningslinjer for takt og tone på forumet[/url]
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Re: Burmavegen, Karmøy

Post by Erik E »

Beklager... Tyskerne henger litt etter på arkivfronten, så derfra har jeg dessverre kun notater :-(

Mvh
Erik E
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Re: Burmavegen, Karmøy

Post by KOS »

Vel, det endrer seg kanskje med tid og stunder der også.

Gode notater fra 'sikre kilder' er bra saker - takk for informasjonen :bra:

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
+++++++++++++++++++++++++++++
[https://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?t=2975]Retningslinjer for takt og tone på forumet[/url]
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Re: Burmavegen, Karmøy

Post by Hand »

Takk, Erik E!
Ligger "Lager Heidelberg" mellom Stol og Sandvatn er vel retningen omlag nordøst for Ferkingstad, og ikke nordvest.
Skulle tatt en skikkelig saumfaring i området et par dager, med "kart og kompress". "Heldigvis" har vi fått snø, som demper den verste utferdstrangen.

Mvh
Hand
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Re: Burmavegen, Karmøy

Post by KOS »

Hand wrote:Skulle tatt en skikkelig saumfaring i området et par dager, med "kart og kompress".
Tiden flyr Hand, ser det var 13.mai 2013 vi gjorde den saumfaringen :sjef:

Ikke med "kart og kompress" men med "ABS og GPS" - så på bare en dag :bra:
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Re: Burmavegen, Karmøy

Post by Hand »

Blir det åtte (8) år siden? Uansett, fin tur!

Mvh
Hand
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Re: Burmavegen, Karmøy

Post by KOS »

Absolutt ... Lager Heidelberg Aufklärung :smoke:

/KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
+++++++++++++++++++++++++++++
[https://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?t=2975]Retningslinjer for takt og tone på forumet[/url]
Post Reply

Return to “Haugalandet”