Ubåt tårn ved Dora

Trondheim var hovedstøttepunkt for marinen med en rekke viktige hovedkvarterer for nord-atlanteren. 200 lette og tyngre flak stillinger skulle bl.a forsvare havnen og flyplassen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

nei det har jeg ikke. sitter iallefall to orginale tegninger i underste etasje første rom til venstre.disse måtte vi kle inn når vi sprøytemalte der inne,den ene er en ubåt tegning og den andre husker jeg ikke.fangecellene var spesielle...var skrapet inn tekst i veggene der ubåtmannskap som enten hadde klikket eller gjort andre ting satt.
mvh Atle M
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

:) Du har ikke noen bilder av disse tegningene?
Erling
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

sjekk side 36 på studentavisa..

sto endel interessant der :)

http://www.underdusken.no/resources/arc ... 5-2005.pdf
mvh Atle M
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Christian B wrote:
Skulle ønske at Norske handelsflåten kunne blitt hedret på en slik måte, eller er den det??
I Trondheim gjelder følgende:

"Krigsseilermonumentet på elvehavnen ved Sjøfartsmuseet og Royal Garden Hotel.
Dette minnesmerket er reist over trønderske sjøfolk som mistet livet i 2 verdenskriger, men dette monumentet har kanskje også betydning for en del svensker som har slektninger som mistet livet i tjeneste i den norske handelsflåten under siste verdenskrig, kollegaer på de samme skipene."

Utdrag fra heftet ”Krigens ofre”, utgitt av Sivilforsvarsmuseet i Trondheim, ved Hans Berg.
Redigering ved undertegnede.

Dette heftet tar for seg alle krigsgraver, gravlunder og større minnesmerker i Trondheim.
Attachments
Kart, Trondheim, krigsseilermonumentet.jpg
Kart, Trondheim, krigsseilermonumentet.jpg (123.87 KiB) Viewed 454 times
JornN
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Når vi snakker om ubåter og krigsseilere, her er et litt dårlig bilde av M/K Andholmen med S-305 KNM Uredd (Ula-klassen) i bakgrunnen på Ulsnes Fort (MKB 1./503 Stavanger II).

Alltid kjekt å komme på jobb og se en ubåt stikke opp fra kaien! :)
Litt for ny, men den er i alle fall bygd ved Thyssen Nordseewerke!

Andholmen ble startet for noen uker siden, røykla hele kaien, kunne høre det ene stempelet slå rundt ca. 1 gang i sekundet.
Attachments
uredd.jpg
uredd.jpg (157.01 KiB) Viewed 420 times
Andholmen.jpg
Andholmen.jpg (151.78 KiB) Viewed 419 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Sindre wrote:Når vi først er inne på ubåter, skal det visstnok stå noen tyske miniubåter på Haakonsvern et sted...
Rart med ting man går forbi hver dag, men etter hvert ikke legger merke til. Husker faktisk ikke i farten om det er flere, men i alle fall står det en utstilt utenfor hovedbygget til KNM Tordenskjold (ble pusset opp for ikke så lenge siden), og en utenfor KNM Tordenskjolds Dykker- og froskemannssenter.

EDIT: Måtte konsultere "Norge I Bilder", siden korttidshukommelsen er såpass dårlig, og det står nok to (forskjellige) ved DFS.
Last edited by Natter on 27 Apr 2008 19:21, edited 1 time in total.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Natter wrote:
Sindre wrote:Når vi først er inne på ubåter, skal det visstnok stå noen tyske miniubåter på Haakonsvern et sted...
Rart med ting man går forbi hver dag, men etter hvert ikke legger merke til. Husker faktisk ikke i farten om det er flere, men i alle fall står det en utstilt utenfor hovedbygget til KNM Tordenskjold (ble pusset opp for ikke så lenge siden), og en utenfor KNM Tordenskjolds Dykker- og froskemannssenter.

En Neger og en Molch, såvidt jeg husker. Og så skal det være én til, men vet ikke om den er tysk...
Sindre
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Det skal også være en Biber som ligger ved håkonsvern, torpedo slissene skal væte sveiset igjen på 50 tallet da han som kjøpte den skulle prøve den, etter det jeg er blitt fortalt så var det med livet som innsats.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Må vel ta en titt på dem en dag tenker jeg... (problemet med dagens Sjøforsvar, er at man er så overarbeidet at en ikke har tid til stikke ut av kontoret noen minutter :-( ).
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Natter wrote:Må vel ta en titt på dem en dag tenker jeg... (problemet med dagens Sjøforsvar, er at man er så overarbeidet at en ikke har tid til stikke ut av kontoret noen minutter :-( ).
Stakkar. Kan godt bytte, om du vil =D

Neger og en Biber er det, jeg vet ikke hvor jeg hadde Molch fra. Se her: http://uboat.net/fates/midget.htm

--edit--
Og litt nede i denne tråden er vel et bilde av de to på Haakonsvern: http://www.kystfort.com/forum/topic996.html
Sindre
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Sindre wrote:Og litt nede i denne tråden er vel et bilde av de to på Haakonsvern: http://www.kystfort.com/forum/topic996.html
Hmm... falt meg aldri inn at det bildet var fra Haakonsvern PDT_Armataz_01_04 Sliter i så fall med å se hvor bildet er tatt, men kanskje bygget til Havnekontoret (hvor jeg faktisk ikke har vært inne)?
Kan jo rime med at det ikke er så gammelt, siden i alle fall Negeren som står foran hovedbygget til KNM T ble pusset opp for et par år siden.
Skal uansett ta en tur bort til DFS for å se om det ikke står en til der - tysk eller ikke.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Natter wrote:
Sindre wrote:Og litt nede i denne tråden er vel et bilde av de to på Haakonsvern: http://www.kystfort.com/forum/topic996.html
Hmm... falt meg aldri inn at det bildet var fra Haakonsvern PDT_Armataz_01_04 Sliter i så fall med å se hvor bildet er tatt, men kanskje bygget til Havnekontoret (hvor jeg faktisk ikke har vært inne)?
Kan jo rime med at det ikke er så gammelt, siden i alle fall Negeren som står foran hovedbygget til KNM T ble pusset opp for et par år siden.
Skal uansett ta en tur bort til DFS for å se om det ikke står en til der - tysk eller ikke.

Det er ikke bygget til torpedoverkstedet da?

Skjønt, så litt nyere ut. Er sant det.
Sindre
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Da fikk jeg omsider somlet meg bort og tatt en titt (dog kun fra bilen, pga. dårlig tid og regnvær). Jeg husket i alle fall riktig, og det står 3 tyske miniubåter på Haakonsvern (alle er nå samlet nede ved DFS): 2 stk. Neger (med forbehold om at den ene evt. kan være en Marder, siden jeg ikke kom meg bort for å studere den på nært hold?) + 1 stk. Biber. Den sistnevnte for øvrig uten påmonterte våpen.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Nei har du sett på maken.
Det tårnet har både jeg og guttungen klatret på i august i fjord.
Så det er hitt de har planer om å sette det nå.

ja det jo like så greit, vi har jo en hel ubåt (S302utstein) på land her så vi trnger ikke to stk tårn.

Bilde:
http://www.skifte.no/portal/Bildearkiv/ ... G?display=
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Oversikt over arrangementer ifbm. Ubåtvåpenets 100-års jubileum (inkl. visning av "Das Boot" i DORA I):
http://www.mil.no/sjo/keskdr/undervann/ ... _jubileum/
Post Reply

Return to “Trondheim”