Fylkesvis oversikt over eks-tyske kystfort i Norge

Generelle spørsmål om Tyske installasjonene i Norge som nødvendigvis ikke er tilknyttet en spesiell plass. Dette gjelder også alle installasjoner fra Heer, kriegsmarine og luftwaffe.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Her er en geografisk plassering over noen av kystfortene sørpå, men listen er ikke komplett (b.la mangler Odderøya) og den inneholder sikkert enkelte feil, siden den kun tar seg kystfortene som var i bruk pr. 1945 og noen av de nedlagte.

http://kart.gulesider.no/m/IkUnz
Mvh
Tormod
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Stutzpunkt wrote:Her er en geografisk plassering over noen av kystfortene sørpå, men listen er ikke komplett (b.la mangler Odderøya) og den inneholder sikkert enkelte feil, siden den kun tar seg kystfortene som var i bruk pr. 1945 og noen av de nedlagte.
Mange takk! For Vest- og Aust-Agder er det i utgangspunktet kun følgende posisjoner som mangler eller er usikre:
HKB 32./979 Lillesand (ex Grimstad) [4x10,5cm K 332 (f)], Vestre Moland (foreløpig plassert i E 8,369004 N 58,258380, men usikker, var visstnok satt opp på engen bak kirkegården..?)
HKB 37./979 Trolldalen [4x10,5cm K 332 (f)], Birkenes?
HKB 17./979 Ime/Strömsvik [4x10,5cm K 332 (f)], Ime/ Jåbekk/ Kleven?

Jeg krysser fingrene for at de er med på kartet ditt :) (skal studere det nærmere i kveld, også mtp. å korrigere evt. feil i navn og bevæpning).

For ordens skyld: Det ligger noenlunde oppdaterte lister over hva som mangler, eller er usikkert, i denne tråden:
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 609#p48609 (tydeligvis ikke så mange som er nysgjerrig på den mtp. antall nedlastinger... PDT_Armataz_01_18 ).
Status pd: Har registrert ca. 445 "HKB & MKB posisjoner", hvor 71 er ukjente og 38 er usikre (dvs. har kun ca. pos og/eller er usikker ift. riktig navn/nr. på batteri).
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Ser allerede nå at det har sneket seg inn noen feil på den oversikten jeg la ut:

Ime skal være plassert her istedet for: (du kan vel stryke de andre stedsnavnene her)
http://kart.gulesider.no/m/aMp9

Vestre Moland/Møglestu er bare sånn omtrent, tok utgangspunkt i boka "Det sjømilitære forsvaret av Agder" og en hjemmeside om kystfort i Agder, men det ser ut som den sida har gått ned. Er litt usikker ang. Grimstad, men antar at det finnes andre på forumet her som har besøkt stedet.

Ang. Trolldalen, så er dette et kystfort på andre siden av fylkesgrensa for Aust-Agder, dvs i Telemark :wink: ("Birkenes" har ingenting med det stedet å gjøre)

For Telemark så er kystfortene plassert på følgende steder:
http://kart.gulesider.no/m/aQ6iU

Antar at enkelte fra Vestfold på forumet her kan fortsette plottejobben oppover :-)
Gulesider.no er kanskje ikke det mest gunstige kartverktøyet siden de har gamle og lite oppdaterte kart, men de har en grei plottefunksjon.
Mvh
Tormod
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Stutzpunkt wrote:Ser allerede nå at det har sneket seg inn noen feil på den oversikten jeg la ut
Takk igjen. Nå har jeg så vidt jeg kan se fått på plass alt i Telemark, Vest-Agder og Aust-Agder :)
Stutzpunkt wrote:Gulesider.no er kanskje ikke det mest gunstige kartverktøyet siden de har gamle og lite oppdaterte kart, men de har en grei plottefunksjon.
Spiller ingen rolle hva man bruker, så lenge posisjonen kommer frem, og som du sier: Plottefunksjonen er grei til å markere flere objekter.
Stutzpunkt wrote:Antar at enkelte fra Vestfold på forumet her kan fortsette plottejobben oppover
Status er rimelig grei på Sør- og Østlandet, men har to caser i Vestfold:
MKB 2./MEA 5./501 Alarmbatterie Horten [3x10,5cm K 332 (f)], Horten (foreløpig plassert i pos. E 10,496771 N 59,417952)
HKLehrB Stavern [2x15,5cm sFH 414 (f)] (mangler pos. - muligens i tilknytning til Rakke..?)


PS: Når det gjelder posisjoner, hadde det kanskje vært gunstig å flyttet fokus til denne tråden (som igjen kanskje skulle vært splittet opp, siden fokus for lengst har dried vekk fra ferietur til Lofoten...), slik at TommyG's fylkesoversikt ikke drukner her..? (TommyG fikser kanskje en flytting av de aktuelle postene..?).

Jeg må vel bare erkjenne at jeg kanskje kunne vært mer strukturert ift. å holde meg til tema... :?
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Denne posisjonen på HKLehrB Stavern [2x15,5cm sFH 414 skulle vel være nokså riktig
Koordinater
WGS 84:N 58° 58.716', E 10° 2.207'

WGS 84 - desimal:58.97861, 10.03678
Mvh
Yngvar
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Ang. batteriet i Horten så var iallefall to av kanonstillingene forlagt mot sørvestspissen av KJV, trolig var den tredje kanonen plassert noe lengre nord på KJV. Nå vet jeg ikke hvor du har disse betegnelsene fra, men rett før kapitulasjonen står dette batteriet kun oppført som "Alarmbatterie Horten", underlagt MAA 501.
Mvh
Tormod
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Yngvar wrote:Denne posisjonen på HKLehrB Stavern [2x15,5cm sFH 414 skulle vel være nokså riktig
Koordinater
Mange takk! :)
Da trenger jeg bare en bekreftelse/ korrigering på alarmbatteriet i Horten, så er Vestfold i boks...
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Stutzpunkt wrote:Ang. batteriet i Horten så var iallefall to av kanonstillingene forlagt mot sørvestspissen av KJV, trolig var den tredje kanonen plassert noe lengre nord på KJV. Nå vet jeg ikke hvor du har disse betegnelsene fra, men rett før kapitulasjonen står dette batteriet kun oppført som "Alarmbatterie Horten", underlagt MAA 501.
Alt av navn/nr. er hentet fra de forskjellige kildene som er tiolgjengelig på nettet (primært NUAV og dette forumet, men ellers mye småtteri fra ymse lokalhistoriske kilder). Retter opp fortløpende som jeg får tilbakemeldinger om feil.

Formodentlig har jeg markert det noenlunde riktig slik jeg oppfatter deg:
Attachments
Alarmbatterie Horten.jpg
Alarmbatterie Horten.jpg (73.24 KiB) Viewed 321 times
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Jepp, og lurer litt på om den tredje stillingen var plassert på Møringen, nord på KJV:
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... n&start=15
(IMG_9696_resize.JPG)
Mvh
Tormod
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Stutzpunkt wrote:Jepp, og lurer litt på om den tredje stillingen var plassert på Møringen, nord på KJV:
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... n&start=15
(IMG_9696_resize.JPG)
:bra:
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Natter wrote:PS: Når det gjelder posisjoner, hadde det kanskje vært gunstig å flyttet fokus til denne tråden (som igjen kanskje skulle vært splittet opp, siden fokus for lengst har dried vekk fra ferietur til Lofoten...), slik at TommyG's fylkesoversikt ikke drukner her..? (TommyG fikser kanskje en flytting av de aktuelle postene..?).
Tror ikke det er så farlig. Hadde uansett sett for meg at skulle splitte ut selve fylkesoversikten etterhvert og at denne tråden ble brukt for diskusjon/work-in-progress. Det er jo ganske overlappende temaer, så om det diskuteres her eller i «På tur til Lofoten»-tråden kommer kanskje på det samme? :-)
--
Tommy
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Det ser ut som de fleste kystfortene fra svenskegrensen og opp til Bergensområdet har fått sine dedikerte tråder, men hvordan er statusen ovenfor Bergen, f.eks Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal? Kanskje også statusen i de nordligste fylkene? Merker at jeg ikke helt har oversikten her, spesielt når det kommer til kystfort som har blitt nedlagt og flyttet under krigen.
Mvh
Tormod
Kenny
Posts: 22
Joined: 06 Oct 2012 1:11

Hei.

Først : veldig bra arbeid med kartlegging fylkesvis. Har kanskje ikke fått med meg alt, men lurer på et par ting. 1 : Art.gr. Arendal er ført opp både på Telemark og Aust-Agder. Står Skåtøy under Telemarksoppførelsen som vel er rundt Kragerø?
2. Art.gr. Vanse (Kalleberg) er ført under Rogaland. Er også ført under Vest-Agder, men der er ikke Kalleberg nevnt. Forskjellige avdelinger? Vanse/ Kalleberg er jo på Lista.
Post Reply

Return to “Generelt om Tyske kystfort/installasjoner i Norge”